حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

موزه “آینـده” دبی

عنوان:  موزه آینده | Museum of The Future Dubai

لینک رسمی وب‌سایت: Museum of the Future | Visit Dubai

دروس مرتبط در مدرسه دیزاین: معماری | محصولات سفارشی

(Museum of The Future Dubai

در #مدرسـه دیزایـن بصورت خود آموز و آنلاین

یاد می‌گیری مثل یک دیزاینر فکـر کنی ✔

یاد می‌گیری نیازهـای جامعه رو برطـرف کنی ✔

یاد می‌گیری ایـده‌هـات رو تبـدیـل به محصـول کنی ✔

یاد می‌گیری محصـولاتت رو بفروشـی و کسـب درآمــد کنـی ✔

یاد می‌گیری کسبُ‌کار شخصی خودت رو راه بندازی و مدیریت‌ش کنی✔

 

در #دیزاین ترند نگاهی داریم به محبوب‌ترین محصولات دنیای دیزاین

  طـراحی صنعتی، فَــشن، معمـاری، نـرم‌افـزار، رباتیـک و …

لزوما قرار نیست جدیدترین محصولات رو بررسی کنیم، در این صفحه محصولاتی معرفی می‌شن که خلاقانه بوده باشن، مسئله ای رو حل کرده باشن و جایزه‌ای رو برنده شده باشن؛
لازمه در این بخش تعامل داشته باشیم باهم تا بتونیم برای هر محصول نقدهای منصفانه ای تهیه کنیم، پس می‌خوام خواهش کنم نظراتتون رو نسبت به محصولاتی که معرفی می‌شن بنویسید؛

بصورت موازی سعی می‌کنیم در بخش جامعه دیزاین دیزاینرهای این محصولات رو گسترده تر معرفی کنیم و بعلاوه همونطور که  اشاره شد، دیزاین یک مهارت بین رشته‌ای محسوب می‌شه، رشته‌های دیزاین محور رو وقتی از عینک دیزاین بهشون نگاه می‌کنیم، همه به یک جا ختم می‌شن؛
  مثلا نگاه یک فَشن دیزاینر به مقوله رنگ برای یک گرافیست خیلی می‌تونه مفید باشه،
  یا نگاه یک معمار به ساختمان به نگاه یک برنامه نویس برای معماری نرم افزار خیلی می‌تونه کمک کننده باشه؛
فلذا زیاد مهم نیست در چه رشته‌ای فعالیت دارید، پیشنهاد می‌دم با تمام این محصولات آشنا بشید و سعی کنید ازشون در رشته تخصصی خودتون الهام بگیرید؛

پیش نیاز خواندن مقالات بخش ترندها، مطالعه سلسله مقالات مسیر دیزاینر هست، اگر اون ها رو مطالعه نکردید توصیه میشه برید و از اولین قدم با ما هم مسیر بشید؛

موزه آینده دبی (Museum of The Future Dubai ) از جدید ترین جاذبه های گردشگری شهر دبی است، موزه آینده (MOTF) با برنامه ریزی های انجام شده توسط بنیاد آینده دبی قرار بود در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود ولی به دلیل شرایط کرونا در روز سه‌شنبه 22 فوریه سال 2022 با نورپردازی‌های خیره‌کننده،  افتتاحیه تاریخی خود را به جهان نشان داد؛
موزه آینده دبی  به عنوان «زیباترین ساختمان جهان» شناخته می‌شود؛

شیخ محمدبن‌راشد در مراسم افتتاحیه گفت: «موزه آینده دبی پیام امید، یک پلتفرم علمی جهانی و چارچوبی یکپارچه برای شکل دادن به آینده‌ای بهتر برای همه ماست.»

او همچنین گفت: «این موزه تجسم تخیل فعال انسانی و اراده اماراتی است که همچنان در جهان برتری خود را نمایان می‌کند. این موزه انجمنی برای ذهن‌های بزرگ، دانشمندان، متفکران و کارشناسان از سراسر جهان خواهد بود.»

شیخ حمدان نیز بیان کرد که «موزه آینده یک آزمایشگاه فکری برای شهرهای آینده و دولت‌های آینده خواهد بود. این موزه نقشی کلیدی در تقویت موقعیت آینده دبی ایفا می‌کند و نقشه راه روشنی برای بخش‌های حیاتی دبی ارائه می‌دهد.»

(Museum of The Future Dubai

نگاهی به معماری موزه آینده دبی

این بنای شگفت‌انگیز با ارتفاع 77 متری و در فضایی به وسعت 30000 مترمربع، بر فراز تپه‌ای در جاده شریانی اتوبان شیخ زاید قرار دارد. موزه آینده، منظره‌ای خیره‌کننده را به تماشاگران ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده نقطه عطفی است که ساخت آن 9 سال به طول انجامید.

فضای توخالی در وسط ساختار این بنا و نوشته‌هایی با خط نستعلیق که روی آن حکاکی شده، تماشاگران را مجذوب خود می‌کند و نمادی از آینده نانوشته بشریت است. موزه آینده تازه‌ترین بنای اضافه‌شده به تلاش‌های جسورانه معماری دبی است و در عین حال سفر امارات متحده عربی را به سوی آینده‌ای روشن نشان می‌دهد.
این بنا چیزی فراتر از یک معجزه مهندسی پیچیده را به جهان ارائه می‌کند. فضای داخلی موزه وعده می‌دهد که آینده را از طریق یک سفر فوق‌العاده با کمک قدرت تکنولوژی، در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

موزه آینده دبی، مردم را به تجربه فناوری‌ها و روندهایی دعوت می‌کند که آینده بشریت را با رویکردی پیشگیرانه شکل می‌دهند. همچنین بازدیدکنندگان را از سراسر جهان تشویق می‌کند تا در خلق آینده خود مشارکت داشته باشند.

علاوه‌بر میزبانی گفتگوها، سمینارها و بحث‌های مرتبط با آینده، این بنا یک بستر آزمایشی برای فناوری‌های نوظهور و بستری برای دانشمندان، متفکران، مبتکران و مخترعان برجسته جهان فراهم کرده تا دور هم جمع شوند و راه‌حل‌هایی را برای بزرگ‌ترین چالش‌های آینده توسعه دهند.

به نوعی می‌توان گفت که افتتاح موزه آینده، عصر جدیدی از اکتشافات علمی در منطقه و فراتر از آن را آغاز می‌کند.

چه چیزی این سازه را به یک معجزه مهندسی تبدیل می‌کند؟

این سازه بیشتر به دلیل نمایش طرحی از آینده، ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ و شیشه و حکاکی‌شده با 14000 متر خط عربی که توسط هنرمند و مجسمه‌ساز مشهور اماراتی متاربن‌لاهج طراحی شده، شناخته می‌شود.

این معماری، موزه را به تنها ساختمانی در جهان تبدیل کرده که سطح آن به‌طور کامل با هنر خوشنویسی پوشانده شده است. این حکاکی روح عربی را در یک سازه مدرن تحسین‌شده جهانی می‌دمد و میراث اماراتی و اشتیاق به هنر را منعکس می‌کند.

نمای بیرونی بنا، با استفاده از 1024 صفحه و به طور کامل توسط ربات‌ها ساخته شد. هر صفحه از چهار لایه تشکیل شده که هر لایه طی یک فرآیند 16 مرحله‌ای ایجاد می‌شود.

جالب است بدانید با توجه به معماری پیچیده ساختمان و خوشنویسی آن، هر پنل باید به صورت جداگانه از پیش ساخته و تولید می‌شد، درنتیجه نمونه‌های اولیه متعددی طراحی و ساخته شد تا فرمول مناسب به دست آمد. بنابراین، دوره نصب بیش از 18 ماه طول کشید و هر پنل به‌طور جداگانه نصب شد.

اگر هنوز دقیقا متوجه نشدید چرا این سازه اینقدر سرصدا کرده، ویدئوی زیر رو ببینید و بصورت مجازی یک دوری توی این موزه بزنید؛

(نکته: ویدئو از یوتیوب لینک شده است)

جمع‌بندی

حروف عربی روی هر پنل طوری طراحی شده که تعادل بهینه بین نور طبیعی، گرمای خورشیدی و تهویه مطبوع را بدون لطمه به زیبایی معماری آن تضمین کند.

این چند لایه از 1024 صفحه، به نوشته‌ها اجازه می‌دهد تا نور طبیعی را در روز به موزه بتاباند. در شب، نوشته‌ها با نور LED کم‌مصرف و با سخنان پرطنین شیخ محمدبن‌راشد مانند جمله معروف او روشن می‌شود: «آینده متعلق به کسانی است که می‌توانند آن را تصور، طراحی و اجرا کنند. چیزی نیست که منتظرش هستید، بلکه چیزی است که باید آن را ایجاد کنید.»

طراحی غیرمتعارف موزه حتی قبل از اتمام ساخت آن، جوایز متعدد جهانی و عنوان یکی از 14 موزه زیبای جهان را توسط نشنال جئوگرافیک از آن خود کرد. این سازه نمادین موفق به کسب جایزه بین‌المللی ساختمان Tikla به عنوان یک مدل معماری منحصربه‌فرد شد. همچنین نرم افزار طراحی Autodesk اظهار داشت که موزه آینده دبی، یکی از مبتکرانه‌ترین ساختمان‌ها در جهان است.

این ساختمان طوری طراحی شده که در ذهن‌ها ماندگار بماند، انرژی این موزه با 4000 مگاوات انرژی خورشیدی تولیدشده توسط یک ایستگاه متصل به ساختمان و با همکاری اداره برق و آب دبی تامین می‌شود و با استفاده از دو پل می‌توان به موزه دسترسی داشت. پل اول تا ساختمان‌های برج‌های جمیرا امارات به طول 69 متر امتداد دارد و پل دوم آن را به ایستگاه مترو تاورز امارات به طول 212 متر متصل می‌کند؛
اکنون که سازه به‌طور رسمی افتتاح شده، به اولین موزه در خاورمیانه تبدیل شده که گواهی پلاتینیوم را برای مدیریت انرژی و طراحی محیطی که بالاترین رتبه برای ساختمان‌های سبز در جهان است، دریافت می‌کند، اطراف موزه یک پارک با بیش از 100 گونه گیاهی ساخته شده و مجهز به سیستم آبیاری هوشمند و خودکار پیشرفته است.

از دیگر ویژگی‌های پروژه موزه آینده، می‌توان به مصرف کم کربن، انرژی و آب، و همچنین استفاده از انرژی خورشیدی با کمک نمای خارق‌العاده‌ این سازه اشاره کرد.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *