درحال انتقال
فیدمطالب

کارگردانی با نگاه طراحی: پیوند هنر، روایت و خلاقیت

شاید در نگاه اول این لغت cinema design و یا ربط سینما و فیلم به رشته‌های طراحی محور یه مقدار عجیب بنظر بیاد، اما عیب نداره، بعد از خوندن توضیحات من براتون قابل قبول می‌شه، ما توی این سایت به همه مسائل با عینک دیزاین نگاه می‌کنیم.

صنعت سینما و یا پروسه فیلم‌سازی یکی از کامل ترین رشته های دیزاین محورِ به نظر من که البته تمام گرایش های هنری رو در خودش داره(واسه همین بهش میگن هنر هفتم) فیلمسازی شامل:

فیلم‌نامه‌نویسی، انتخاب هنرپیشگان، طراحی صحنه و لباس، فیلم‌برداری، صداگذاری، تدوین و اکران (فروش) محصول نهایی به مخاطبان است؛ نصف این موارد هم کافی بود تا بتونیم به سینما هم با عینک یک محصول نگاه کنیم؛ در واقع هرجا صحبت کنارهم قراردان یه سری چیزا و ارائه محصول باشه ما می‌تونیم بگیم داریم دیزاین انجام می‌دیم، اما بریم که بیشتر با این رشته  آشنا بشیم.

فیلم سازی و دیزاین

طراحی در سینما به چه معناست؟

در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی می‌دانستند. در سال‌های جنگ جهانی اول، سینما به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت. سپس قابلیت‌های هنری آن توسط فیلم سازان اروپایی و آمریکایی کشف شد. در همین سال‌ها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد؛ زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همهٔ هنرها حضور دارند.

طراحی سینمایی شامل تمام جنبه‌هایی است که به روایت داستان کمک می‌کنند. این فرایند شامل موارد زیر است:

  • طراحی بصری: ایجاد اتمسفر از طریق نورپردازی، ترکیب‌بندی، و رنگ‌بندی.
  • طراحی صحنه: انتخاب یا خلق مکان‌هایی که جهان داستان را به تصویر می‌کشند.
  • طراحی لباس: کمک به تعریف شخصیت‌ها و زمان داستان از طریق پوشش.
  • طراحی صدا: افزودن لایه‌های احساسی با موسیقی، دیالوگ، و جلوه‌های صوتی.

کارگردان به‌عنوان دیزاینر

کارگردان، مانند یک دیزاینر، باید نگاه جامع و سیستماتیک داشته باشد و تمام عناصر فیلم را در راستای هدفی واحد هماهنگ کند. برخی از وظایف کارگردان با نگاه طراحی عبارت‌اند از:

  • ایجاد تجربه کاربری (UX) سینمایی: مانند طراحی تجربه کاربری، کارگردان باید جریان فیلم را طوری تنظیم کند که مخاطب درگیر و همراه باقی بماند.
  • حل مسائل پیچیده: کارگردان باید چالش‌هایی مانند محدودیت بودجه، زمان، یا تکنولوژی را با خلاقیت حل کند.
  • خلق جهان‌های منحصربه‌فرد: فیلم‌هایی مانند بلید رانر یا زندگی پی مثال‌های بارز از طراحی جهان‌سازی سینمایی هستند.

فیدمطالب رشته کارگردانی با نگاه طراحی

درس‌هایی از طراحی در سینما برای سایر مهارت‌ها

  1. اهمیت قصه‌گویی: تمام دیزاین‌ها باید داستانی برای گفتن داشته باشند. یک محصول، لباس، یا اپلیکیشن موفق همانند یک فیلم، با داستان خود ارتباط برقرار می‌کند.
  2. هماهنگی بین اجزا: در سینما، اگر موسیقی با تصویر هماهنگ نباشد یا طراحی لباس با زمان داستان تناقض داشته باشد، مخاطب از تجربه جدا می‌شود. این اصل در تمام حوزه‌های طراحی صادق است.
  3. توجه به جزئیات: گاهی کوچک‌ترین عناصر مانند یک شیء روی میز می‌توانند به روایت داستان کمک کنند. در طراحی محصول نیز جزئیات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.

الهام از کارگردانان طراحی‌محور

  • وس اندرسون: استفاده از تقارن، پالت‌های رنگی خاص، و طراحی بصری منحصربه‌فرد.
  • استنلی کوبریک: دقت وسواس‌گونه در ترکیب‌بندی و خلق اتمسفر.
  • کریستوفر نولان: ترکیب روایت پیچیده و طراحی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای مخاطب.
  • آلفرد هیچکاک: استفاده از عناصر بصری برای افزایش تنش و هیجان.

نتیجه‌گیری: طراحی و سینما، هنرهای هم‌پوشان

سینما و طراحی، هر دو در جستجوی ایجاد تجربه‌ای تأثیرگذار برای مخاطب هستند. نگاه طراحی به کارگردانی، نه‌تنها فیلم را به اثری زیباتر تبدیل می‌کند، بلکه پیوندی عمیق‌تر میان اجزای مختلف آن برقرار می‌سازد.

  • در پروژه‌های خود، روایت را در اولویت قرار دهید؛ چه در یک اپلیکیشن باشد و چه در یک فیلم.
  • از محدودیت‌ها به‌عنوان فرصتی برای خلاقیت استفاده کنید؛ همان‌طور که کارگردانان با بودجه‌های محدود جهان‌های عظیمی خلق کرده‌اند.
  • به‌دنبال هماهنگی و هارمونی بین اجزا باشید؛ یک تجربه خوب همیشه حاصل جزئیات هماهنگ است.

 

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *