حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید

استانداردهای عمومی محصولات

تولیدکنندگان دوست دارند استانداردها و گواهینامه هایی را که بدست آورده اند به مشتریان خود نشان دهند. با مشاهده و آگاهی نسبت به این استاندارد ها می توانید موارد متعددی را پیدا کنید که نشان دهنده حرفه ای بودن و آینده نگر بودن یک شرکت است. تیم‌های طراحی محصول از همان ابتدا کار خود را شروع می‌کنند تا به طور یکپارچه زیبایی‌شناسی، قابلیت استفاده،آنتروپومتری، استانداردهای ساخت و حتی اهداف بلندمدت تجاری را در محصول بگنجانند.

در این مطلب چند استاندارد مهم و نامدار در زمینه ساخت و تولید محصولات را بررسی خواهیم کرد.

  • پیش‌نیاز: استاندارد چیست و چرااستاندارد سازی اهمیت دارد؟

استاندارد های مهم در ساخت و تولید

بطور کلی در حوزه ساخت و تولید یک محصول چند استاندارد کلی وجود دارد که تولیدکنندگان آنها را به مشتریان خود نشان می دهند. برخی از این استانداردها به یک تولید کننده اجازه می دهد تا بتواند یک محصول خاص را تولید نماید. برخی دیگر از این استاندارد ها به معنی مهر تایید بر کیفیت محصولات تولیدی می باشد.


ایزو ISO 9001

گواهینامه ISO 9001 بر روی دیوارهای بسیاری از شرکت ها قابل مشاهده می باشد. اما برخی اوقات مردم آن را به اشتباه درک می کنند. معنی این استاندارد کیفیت یک محصول نمی باشد. شرکت ها در صورت داشتن شرایط اولیه مبتنی بر فرآیند تولید، گواهینامه های ISO 9001 را کسب می کنند. این گواهینامه می تواند به عنوان پیش نیاز برای محصولات با کیفیت خوب در یک مجموعه دیده شود.
دبلیو ادواردز دمینگ به عنوان پدر مدیریت کیفیت شناخته می شود. 41 مولفه مورد تعریف از سوی دمینگ به عنوان اساس تاریخی برای ایجاد بهره وری و کیفیت تولید شناخته شده است.
امروزه استاندارد ISO 9001 بسیاری از این اصول را برای تلاش در جهت بهبود عملکرد در خود جای داده و پیش گرفته است. این اصول شامل:
1. مشتری مداری: همه کارهای انجام شده باید تجربه مشتری را بهبود بخشد.
2. رهبری: رهبران در تمام سطوح اهداف شرکت را می دانند و برای دستیابی به آنها متحد می شوند. داشتن یک دید مشترک بین یک رهبر و کارکنان، به همسویی استراتژی های فردی کمک می کند.
3. تعهد به مردم: شناخت و توانمندسازی، نیروهایی هستند که در دستیابی به اهداف کیفی یک شرکت وجود دارند. همه باید احساس کنند که ارزشمند هستند.
4. رویکرد فرآیندی: همه فرایندها با هم مرتبط هستند. کیفیت نهایی به هر مرحله بستگی دارد و پیشرفت ها از طریق ارتباط بین تمام مراحل حاصل می شوند.
5. بهبود: حتی حفظ سطح فعلی نیز نیاز به بهبود دارد. این امر فرصت های جدیدی را ایجاد می کند و به شما در پاسخ به شرایط داخلی و خارجی کمک می کند. تکنیک های تولید ناب برای بهینه سازی مراحل تولید خود را مشخص کنید.
6. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد: هنگام تصمیم گیری باید به داده ها و اطلاعات اعتماد کرد. قبل از انجام هرگونه تغییر، شناسایی پتانسیل های موجود و همچنین علل و پیامدهای احتمالی مهم است.
7. مدیریت ارتباط: شرکت ها باید بر روی بازخورد مشتری و تأمین کننده تمرکز کنند. روابط خوب بین مشتری و یک شرکت با عملکرد خوب ارتباط مستقیم دارد.

ایزو ISO 10204

استانداردی برای تایید مواد اولیه می باشد که هم فلزات و هم غیر فلزات را شامل می شود. بر اساس استاندارد فوق تأمین کنندگان مجاز، اسنادی را برای اثبات ترکیب شیمیایی و خصوصیات مکانیکی مواد ارائه می دهند. به عنوان مثال در مورد فولاد ها ،لیست این اطلاعات شامل موارد زیر است:
⦁ نام سازنده
⦁ شماره حرارتی
⦁ شماره دسته
⦁ ابعاد مواد
⦁ گرید فولاد
⦁ استاندارد فولاد
⦁ سختی
⦁ نتایج آزمون مکانیکی و غیره
این استاندارد برای تمامی حالات مواد اولیه تولیدی از جمله شفت، بلوک، ورق، فورج و ریخته گری اعمال می شود. برخی از محصولات مانند مخازن تحت فشار برای اطمینان از کیفیت مواد اولیه به این استاندارد ها نیاز دارند.


استاندارد EN 1090

استاندارد EN1090 یک استاندارد ISO نمی باشد. EN 1090 یک استاندارد هماهنگ است. که محصولات آلومینیومی و فولاد ساختمانی را که به صورت دائمی نصب می شوند، پوشش می دهد. تمامی ساخت و سازها در منطقه اقتصادی اروپا )EEA( باید از این استاندارد و قوانین مربوط به آن پیروی کنند.

بنابراین اگر محصولی را تولید می کنید که در محدوده EN 1090 می باشد، باید الزامات این استاندارد را رعایت نماید. این استاندارد شامل موارد زیر می باشد:
⦁ سازه های آلومینیومی یا فولادی
⦁ سازه ای که وظیفه تحمل باری را دارد
⦁ یک سازه دائمی و همیشه نصب
بر اساس این استاندارد، مسئولیت اصلی در ساخت این نوع سازه ها با پیمانکار اصلی بوده و پیمانکارهای فرعی نیازی به داشتن این گواهی نامه ندارند.

ایزوISO 14001

ISO 14001 بر تأثیرات محیطی یک شرکت تمرکز دارد و هدف آن استفاده بهینه از مواد اولیه در جهت تولید زباله کمتر است. گواهینامه ISO 14001 فقط به شرکتهایی اعطا می شود که تمامی تأثیرات زیست محیطی را در نظر بگیرند. از جمله این موارد می توان به ،آلودگی هوا ،مدیریت پسماند، آلودگی خاک، کاهش تغییرات آب و هوا، بهره وری، بازیافت و غیره اشاره کرد. ISO 14001 غالباً به عنوان یک گواهینامه خوب برای یک شرکت و مجموعه شناخته می شود. اما تأثیر واقعی آن بطور مستقیم بر روی یک شرکت نیست.
در واقع این استاندارد چند مزیت برای یک شرکت دارد:
⦁ صرفه جویی در هزینه ها به دلیل کاهش ضایعات، کارایی بهتر و پایین آمدن هزینه های مربوط به بیمه.
⦁ جلوگیری از مشکلات حقوقی به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی.
⦁ افزایش اعتبار یک شرکت
⦁ دستیابی به مشتریان جدید از طریق تصویر بهتر شرکت در خصوص اهمیت به محیط زیست.


روشهای تولید و سیستمهای مدیریت پسماند در حال تکامل مداوم هستند. بنابراین تأثیرات مخرب محیط زیستی یک شرکت نیز باید به مرور کاهش یابد. گذشته از 41 نکته، دمینگ مسئول ارائه PDCA )برنامه-انجام-بررسی-اقدام( است. این یک سیستم تکراری برای بهبود مداوم یک تجارت است. بنابراین بر اجرای صحیح ISO 14001 در یک شرکت نیز صدق می کند که مراحل آن عبارتند از:
⦁ برنامه: روند فعلی یا جدید را ارزیابی کنید. خروجی های مورد نظر را تصور کنید و ورودی های مورد نیاز را شناسایی کنید.
⦁ انجام دادن: طبق برنامه عمل کنید. یک پروژه آزمایشی را شروع کنید.
⦁ بررسی: نتایج را با نتیجه مورد انتظار مقایسه کنید. داده ها را جمع آوری کرده و از آنها استفاده کنید. درباره آن نتیجه گیری کنید و ببینید چه چیزی مفید است و چه چیزی مفید نیست.
⦁ اقدام: این به مرحله قبل بستگی دارد. اگر مرحله بررسی، موفقیت ابتکارات جدید را تأیید کند، باید استانداردهای جدیدی را اجرا کرد.
این چرخه بارها و بارها بطور خودکار تکرار می شود و بهبود مستمر همواره لازم است. زیرا ما در مجموع از تولید پایدار فاصله داریم. پیش بینی قوانین سختگیرانه تری در مورد اثرات زیست محیطی صورت گرفته است. تولید سبزتر هم آسان تر و هم متفکرانه تر است.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *