پلتفرم توزیع دیجیتال بازی استیم Steam

استیم یک پلتفرم مربوط به فروش بازی‌های پلتفرم پی‌سی است که کمپانی ولو آن را راه‌اندازی کرده و از این فروشگاه پشتیبانی می‌کند. استیم در حال حاضر پرطرفدارترین پلتفرم برای فزوش بازی‌های کامپیوتر محسوب می‌شود و حتی می‌توانید به عنوان کاربر هم در آن درآمدزایی کنید.

وب سایت رسمی استیم: Steam, The Ultimate Online Game Platform (steampowered.com)

سرویس استیم

استیم چیست؟

ستیم چیست؟ Steam سرویس توزیع دیجیتال بازی‌های ویدئویی است. این سرویس ویژگی‌های مختلفی مانند به‌روزرسانی خودکار بازی‌ها، همگام‌سازی بازی‌های ذخیره‌شده، شبکه‌های اجتماعی مانند پیام‌رسان‌ها، چت درون بازی و بازار اجتماعی را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. استیم بزرگ‌ترین پلتفرم توزیع دیجیتال برای بازی‌های کامپیوتری به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۵درصد از سهم بازار را از‌آنِ خود کرد.

این پلتفرم برای توزیع بازی‌های ویدئویی و رسانه‌های مرتبط آنلاین استفاده می‌شود؛ در اکتبر ۲۰۱۲، شرکت ولو ویژگی جدیدی را فراهم کرد تا داده‌های از نوع غیر بازی‌های ویدئویی نیز در محیط انجمن استیم به اشتراک گذاشته شود، که این خود شامل قابلیت‌های گسترده‌ای شامل فهرست دوستان، گروه‌ها، ذخیره‌سازی ابری داده‌ها، چت صوتی و تصویری بازیبازان برای بازی‌های آنلاین و … نیز می‌شود.

تا ۲۰۱۷، درآمد حاصل از فروش بازی در استیم به ۴٫۳ میلیارد دلار رسیده و آمار ۱۸ درصد از فروش کل بازی را در اختیار دارد. تا ۲۰۱۹، سرور حدود ۱ بیلیون کاربر با ماهیانه ۹۰ میلیون کاربر فعال دارد. پیشرفت و ارتقای بی نظیر استیم، سرانجام به تولید محصولات و فرایندهای دیگری نظیر کنترل‌کننده بخار و واقعیت مجازی استیم شد.

سرویس استیم چیست؟

Steam پلتفرم و برنامه‌ای برای توزیع آنلاین بازی‌های ویدئویی است و از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز بهره می‌برد. سرویس استیم را شرکت ولو (Valve) توسعه داده است؛ همان شرکتی که بازی‌های Half-Life و Counter Strike و Left4Dead را ساخته است. این سرویس مانند فروشگاه آنلاین و پورتال اجتماعی به‌صورت ترکیبی عمل می‌کند و یکی از پلتفرم‌های محبوب بازی محسوب می‌شود.

شما می‌توانید برنامه Steam را در ویندوز و مک و لینوکس دانلود کنید. به‌علاوه، نسخه بتای آن برای ChromeOS نیز موجود است. این برنامه به شما امکان می‌دهد تا بازی‌ها را بخرید و مجموعه خود را سازمان‌دهی کنید. استیم دقیقاً مانند اپلیکیشن پخش‌کننده مدیا عمل می‌کند. شما می‌توانید مجموعه بازی‌های خود و توانایی اجرای آن‌ها را به‌همراه لینک‌هایی که به شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها می‌دهید، مشاهده کنید.

برای استفاده از Steam به حساب کاربری نیاز دارید که ثبت‌نام آن رایگان خواهد بود. همچنین، می‌توانید برنامه تلفن‌همراه Steam را برای iOS و Android دانلود کنید که به شما امکان داده می‌شود تا از ویژگی‌های اجتماعی Steam استفاده کنید و بازی‌ها را بخرید.

همان‌طور‌که گفتیم، این سرویس برای گیمرها مناسب است؛ اما استیم می‌تواند برای توسعه‌دهندگان وب نیز مفید باشد. هم شرکت‌های بزرگ و هم توسعه‌دهنده‌های مستقل کوچک می‌توانند از این پلتفرم برای توزیع بازی‌هایشان استفاده کنند. ‌علاوه‌بر‌این، آنان می‌توانند به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید را ارائه دهند و با مخاطبانشان تعامل برقرار کنند و از‌طریق برنامه Steam با بازیکنان ارتباط بگیرند.

تاریخچه مختصری درباره Steam

در سال ۲۰۰۳،‌ شرکت Valve استیم را به‌عنوان راهی برای انتشار به‌روزرسانی‌های خودکار برای بازی‌هایش معرفی کرد. در آن زمان، هدف اصلی تسهیل نصب و ارتقای بازی‌های موجود بود. اولین بازی Valve که در‌واقع به‌صورت دیجیتالی از‌طریق Steam توزیع شد و به برنامه نیز نیاز داشت، Half-Life 2 بود که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

در سال ۲۰۰۵، توسعه‌دهندگان شخص ثالث علاقه‌شان را به این سرویس نشان دادند و بازی‌های خود را از‌طریق Steam ارائه کردند. پس از مدتی، استیم به نام بزرگی در توزیع بازی‌های دیجیتالی تبدیل شد. بااین‌حال در سال ۲۰۱۲، شرکت EA به‌دلیل اختلاف‌نظر درزمینه الزامات مجوز، Mass Effect 3 را منحصراً از‌طریق برنامه Origin خود راه‌اندازی کرد. دراین‌میان، رقبای دیگر نظیر فروشگاه Epic Games و Uplay و فروشگاه مایکروسافت، نیز دست به کار شدند. بااین‌حال، Steam همچنان در دنیای بازی‌های آنلاین حرف اول را می‌زند.

در‌حالی‌که Steam در ابتدا فقط برای ویندوز راه‌اندازی شده بود، در سال ۲۰۱۰ نسخه macOS آن و در سال ۲۰۱۳ نیز نسخه لینوکسش منتشر شد. پس‌از‌آن، استیم SteamOS را در سال ۲۰۱۵ توسعه داد. این سیستم‌عامل در Steam Machines که اکنون متوقف شده است، استفاده شد. Steam Machines قطعات اختصاصی سخت‌افزاری بودند که SteamOS را اجرا می‌کردند. ناگفته نماند در سال ۲۰۲۲ نیز استیم دک (Steam Deck) عرضه شد. Steam Deck کامپیوتر دستی مخصوص بازی است که از SteamOS استفاده می‌کند و شبیه به Nintendo Switch ساخته شده است.

Steam چگونه کار می‌کند؟

شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید. بخشی از محتوا مختص اعضاء و مشترکین می‌باشد.

ورود یا عضویت

restricet content notice 3 دیزاین کلاب

خرید یا تمدید اشتراک | ورود یا عضویت

.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.

جمع‌بندی

Steam برنامه و پلتفرمی است که به شما امکان می‌دهد تا بازی‌ها را بخرید و نصب کنید و با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشید و لایو استریم برگزار کنید. علاوه‌بر سازمان‌دهی و راه‌اندازی بازی‌ها، از Steam برای تعامل با سایر بازیکنان و بهره‌گیری از ویژگی‌های اجتماعی می‌توانید استفاده کنید.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال انتقال