حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

فهرست شنیدلر | Schindler List

اسکار شنیدلر دیزاین کلاب

فیلم فهرست شنیدلر داستانی براساس واقعیت از “اسکار شیندلر” فردی آلمانی‌تبار و عضو حزب نازی که در یک خانواده‌ی صنعت‌گر و کارخانه‌دار در موراویا، بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان سابق (اکنون در جمهوری چک) زاده شده، در سپتامبر ۱۹۳۹ به محض آن‌که لهستان به اشغال آلمان نازی درمی‌آید، به شهر کراکوف در جنوب لهستان وارد می‌شود تا با افسرهای ارشد ارتش اشغالگر طرح دوستی بریزد…

از فرصت تاراج اموال یهودیان شهر بهره ببرد و امپراتوری صنعتی خودش را بنا کند. در این میان با ایتزاک اشترن (بن کینگزلی) حسابدار یهودی کارخانه‌ی تولید قابلمه‌ی نچسب آشنا می‌شود و با استفاده از زیرکی او، امپراتوری صنعتی شیندلر را گسترش می‌دهد و هزاران یهودی درمانده در گتو را که برای یک لقمه نان حاضر هستند تمام‌وقت کار کنند، به عنوان نیروی کار ارزان به‌کار می‌گیرد.

اسکار شیندلر کیست؟

اسکار شیندلر Oskar Schindler،‏ زادهٔ ۲۸ آوریل ۱۹۰۸ در سویتاوی، اتریش-مجارستان – درگذشتهٔ ۹ اکتبر ۱۹۷۴ در هیلدس‌هایم، آلمان غربی) تاجر و صنعت‌گر اهل آلمان و عضو حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان بود که در خلال جنگ جهانی دوم و در جریان هولوکاست و کشتار یهودیان در لهستان، توانست به همراه همسرش حدود ۱۲۰۰ یهودی را از اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی نجات داده و آن‌ها را در کارخانه‌های میناکاری و تولید مهمات خود، واقع در لهستان اشغالی و بوهم و موراویا استخدام کند. در این راه او تقریباً همه دارائی‌اش را صرف متقاعد کردن و پرداخت رشوه و هدایا به افسران نازی برای زنده نگاه داشتن کارگران یهودی‌اش کرد.

داستان زندگی اسکار شیندلر و تغییر و تحول شخصیتی او از یک فرصت‌طلب اقتصادی به انسانی که با شجاعت و پیگیری و پشتکار، باعث نجات زندگی کارکنان یهودی‌اش می‌شود، دستمایه آثار هنری چون رمان کشتی شیندلر (توماس کنیلی، ۱۹۸۲) و فیلم فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳) شده‌است.

جمع بندی

در مجموع، «فهرست شیندلر» به دو عنصر مهم جامعه‌ی بشری می‌پردازد، پول و جان انسان. این‌که شخص کدام‌یک را ارزشمندتر می‌داند، ارزش خود او را نشان می‌دهد و مسیری که شخصیت در طول این فیلم طی می‌کند -از فردی که برای پول دست‌وپا می‌زند تا انسانی که هرچه دارد برای نجات جان انسان‌ها خرج می‌کند چون «هرآن‌که جان یک انسان را نجات بدهد، جهانی را نجات داده است»- راه دور و درازی است که قهرمان به سوی رستگاری می‌پیماید. هدف من از معرفی این فیلم آشنایی با قدرت صنعت و صنعتگران و داشتن مهارت هستش؛ امیدوارم که ببینید و لذت ببرید.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *