حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید

مطالعه امکان سنجی محصول | FS Studies

پیش نیاز ضروری برای تولید یک محصول، امکان سنجی محصول می باشد. بنابراین هر فردی باید قبل از شروع یک پروژه و یا کسب کار، ابتدا به امکان سنجی محصول از جنبه های مختلف مالی، بازار، فنی و … بپردازد تا تمامی جوانب برای او آشکار شود. به واسطه طرح توجیهی و یا امکان سنجی محصول، سرمایه گذاران می توانند متوجه شوند که آیا طرح پیشنهاد شده می تواند ایده مناسبی برای شروع یک کسب و کار باشد یا خیر. در واقع امکان سنجی محصول منتهی به طرح توجیهی و ارزیابی شرایط تولید محصول می‌شود.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی پیرامون امکان سنجی محصول تا انتهای این درس همراه ما باشید.

مطالعات امکان سنجی 1 دیزاین کلاب

رئوس مطالعات امکان سنجی

مطالعات امکان سنجی شامل مباحث زیر است:

  • امکان سنجی سیستمی
  • امکان سنجی حقوقی:بررسی اینکه انجام پروژه مورد نظر با الزامات قانونی مغایرتی نداشته باشد. به عنوان مثال، یک سیستم پردازش داده لازم است با سیاست‌های حفاظت اطلاعات منطقه همخوانی داشته باشد.
  • امکان سنجی عملیاتی
  • امکان سنجی اقتصادی:بررسی اینکه آیا پروزه مذکور، سودآور است یا خیر. در این مرحله هزینه‌ها، سود و منافع حاصل از اجرای پروژه بررسی می‌شوند.
  • امکان سنجی فنی: در این مرحله منابع فنی مورد نیاز برای انجام پروژه برآورد و بررسی می‌شوند.
  • امکان‌سنجی زمانی: در این مرحله زمان انجام پروژه تخمین زده می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی منایع می‌شود. اگر مدت زمان اجرای پروژه بسیار طولانی باشد و نتواند اهداف مورد نظر را تأمین کند، انجام پروژه توجیه پذیر نیست با شکست مواجه می‌شود.
  • امکان‌سنجی اجتماعی: در این مرحله مزایا و هزینه هایی که پروژه بر اشخاص ثالث تحمیل می نماید مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

چرا باید از مطالعات امکان‌سنجی استفاده کنیم؟

مطالعات امکان سنجی، به فرآیندd گفته می شود که قبل از شروع کسب و کار به منظور تعیین مشکلات و همینطور مزایای اجرای طرح انجام می شود.

پس از مطالعات امکان سنجی، تمامی شرایط و هزینه ها بررسی می شود و میزان موفقیت و شکست یک پروژه از این طریق مشخص می گردد. در واقع با ارائه مطالعات امکان سنجی محصول، سرمایه گذاران راحت تر می توانند در مورد سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند.

تمامی کسب و کارهای موفق پیش از اقدام در جهت شروع کسب و کار و یا سرمایه گذاری جدید، مطالعات امکان سنجی محوصل را انجام می دهند تا در صورت تصمیم بر سرمایه گذاری، از مشخصات محصول، ظرفیت تولید و میزان سرمایه‌ گذاری مطلع گردند.

  • به واسطه امکان سنجی محصول، کارفرما می تواند از هدف خود برای شروع کسب و کار و میزان سرمایه مورد نیاز برای آن مطلع شود.
  • اغلب کارفرمایان سرمایه کافی برای راه اندازی و توسعه کسب و کار خود را ندارند و می توانند به واسطه طرح امکان سنجی از بانک ها و سرمایه گذاران تسهیلات دریافت کنند.
  • به کمک مطالعات امکان سنجی، سرمایه گذاران می توانند در صورتی که از ایده کسب و کار استقبال نکردند و برایشان توجیه اقتصادی نداشت، بدون هدر رفتن زمان و هزینه، به سراغ ایده های دیگر بروند.
انواع مطالعات امکان سنجی min دیزاین کلاب

گام‌ های اجرایی مطالعات امکان‌ سنجی محصول

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

جمع بندی

هنگامی که ایده ای در ذهن ما ایجاد می شود، در ابتدا می بایست ایده مورد نظر ما چکش کاری شود و نقایص احتمالی آن برطرف شده تا به قابلیت اجرا دربیاید، اما درصورتی که بخواهیم ایده خود را برای جذب سرمایه به سرمایه گذار ارائه کنیم، به یک سند محکم از ارزشمندی اجرای ایده خود نیازمندیم تا قابل وقوع بودن آن را از نظر فنی اثبات کنیم، در اینجا از مفهومی به عنوان طرح امکان سنجی فنی استفاده می‌گردد که ایده شما را از نظر قابل وقوع بودن و دانش فنی مورد بررسی قرار می دهد.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *