حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

نمادشناسی اشکال هندسی در طراحی | Shape symbols

تمام اشیاء بصری را می توان از نظر شکل تجزیه و تحلیل کرد. همه شکل ها معنی دارند. هر شکل معنای خاص خود را دارد و ذهن و واکنش های ما را متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد. شکل‌ها از جمله ضروری‌ترین عناصر در طراحی هستند. آن‌ها می‌توانند به عنوان اجزای یک ترکیب بصری و همچنین ابزاری برای سازماندهی محتوا استفاده شوند. طراحان حرفه‌ای برای رسیدن به یک طراحی منحصر به فرد و تاثیرگذار باید معنی شکل‌ها را در نظر بگیرند.

 در ادامه به بررسی مهم‌ترین اشکال هندسی و کاربرد و اهمیت آنها در طراحی هویت بصری محصول می‌پردازیم.

نمادشناسی اشکال هندسی 2

اهمیت شناخت تاثیرات روانی شکل ها در طراحی

روانشناسی شکل ، علمی است که به بررسی تاثیر شکل‌ها بر ذهن انسان می‌پردازد.

پژوهش‌ها در حوزه روان‌شناسی شکل نشان می‌دهند که شکل‌های متفاوت معنی منحصر به فرد خود را دارند و بر ذهن و واکنش‌های انسان اثر متفاوتی می‌گذارند. تست‌های روانشناسی متعددی وجود دارند که به تعیین شخصیت و وضعیت روانی با کمک شکل‌ها می‌پردازند. به عنوان مثال، شکل هندسی مورد علاقه هر شخص نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی اوست.

طراحان گرافیک اغلب با المان‌های ساده و معنادار مانند لوگوها و آیکون‌ها سروکار دارند. یک لوگوی قدرتمند باید بتواند پیام درست برند را انتقال دهد و در واقع صدای آن برند باشد. اگر شکل‌های به کار رفته در یک لوگو به درستی انتخاب شوند آن لوگو می‌تواند احساس مورد نظر صاحبان برند را بدون استفاده از کلمات منتقل کند. به عنوان مثال، برای طراحی لوگوی یک شرکت مالی یکی از رویکردها انتقال حس اعتماد و تعادل است. پس خوب است که مربع و مثلث در این لوگو استفاده شوند.

روانشناسی شکل در تایپوگرافی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. برخی از شکل‌های گرد در تایپوگرافی استفاده می‌کنند تا حس زنانگی و لطافت را انتقال دهند. برعکس، فونت‌هایی با لبه‌های نوک‌تیز رسمی‌تر هستند. به همین دلیل مهم است تا در هنگام طراحی یک پوستر تایپوگرافی به نوع فونت توجه شود.

مفهوم اشکال هندسی در طراحی هویت بصری

shape symbolsنمادشناسی اشکال هندسی 2

زمانی که بحث اشکال هندسی می شود همه به یاد مربع، مستطیل، مثلث، لوزی، بیضی و… می‌افتند که در دوره دبستان با آنها آشنا شده‌ایم. به همین خاطر برای بسیاری از افراد این اشکال شناخته شده هستند. در هنگام رسم اشکال هندسی خطوط صافی به کار می‌روند که اگر این خطوط به صورت زاویه‌دار باشند، از لحاظ روانشناسی نظم و یکپارچگی را القا میکند و اگر هیچ زاویه‌ای به کار نرود و حاشیه‌های نرمی در آنها به نمایش درآیند، نشان‌دهنده ارتباط منعطف و همه‌گیر در جامعه است. طراحانی که میخواهند طراحی محصول را به روشی ساده ولی تاثیرگذار انجام دهند، باید از اشکال هندسی در طراحی هویت بصری محصول خود استفاده کنند.

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

جمع بندی

در نهایت روانشناسی اشکال و خطوط کمک میکند تا علاوه بر دید هنری، دیدگاهی روانشناسی به طراحی لوگو و اشکال بکارگرفته شود.

تمام اشیای تصویری را می‌توان با کمک شکل‌ها نمایش داد. دایر‌ه‌ای که چند خط از آن بیرون زده باشد برای ما نمایشگر خورشید است. در نقاشی‌های کودکانه، ترکیب یک مستطیل و یک مثلث را به عنوان نقاشی یک «خانه» می‌شناسیم. بیشتر مردم آگاه نیستند که شکل اشیا چه تاثیراتی بر ناخودآگاه آن‌ها دارد و چه حسی را در آن‌ها القا می‌کند.

در طرح محصول خود در هر نوعی باید از اشکال مختلف استفاده کنید. زیرا ذهن انسان نسبت به محتوای بصری بیشتر واکنش نشان می‌دهد. پس بسیار خوب است با روانشناسی شکل بیشتر آشنا شوید و بتوانید محصولات دوستانه و جذاب تری خلق کنید.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *