کنیا هارا | Kenya Hara
کنیا هارا | Kenya Hara
مـلـیّـت: ژاپن
حرفه: گرافیست
کنیا هارا از معتبرترین و تحسینشدهترین دیزاینرهای ژاپنی است. او در سال ۱۹۸۳ در رشتۀ دیزاین از دانشگاه هنر موساشینو فارغالتحصیل شد و بلافاصله به شرکت اندیسی (مرکز دیزاین نیپون) پیوست. در سال ۱۹۹۲ «انستیتو دیزاین هارا» را راهاندازی کرد که در تمام حیطههای دیزاین، از تبلیغات، برندینگ، دیزاین نمایشگاه، تابلوها، بستهبندی، محصول و کتاب کار میکند. در دیزاین او ماهیت محصول به شیوۀ مینیمالیستی نمایش داده میشود: هارا معنای عمیق هر حقیقت را به صورت سمبلیک نشان میدهد که ریشه در فرهنگ سنتی ژاپن دارند.
در سالیان اخیر او برای مشتریان بزرگی مثل کنزو، موزۀ هنر ناکازاکی و بیمارستان اومدا دیزاین کرده است. در سال ۱۹۹۸ هارا دیزاین مراسم افتتاحیه و اختتامیۀ المپیک زمستانی ناگانو را دیزاین کرد. در سال ۲۰۰۱ ایکو تاناکا، استاد بزرگ گرافیک دیزاین ژاپن و مدیر هنری پیشین شرکت موجی، او را به سمت مدیر هنری این شرکت و جایگزین خود منصوب کرد. در موجی، کنیا هارا دیزاین ارتباطات را توسعه میدهد و در کنار آن به شرکت کمک میکند تا به چشماندازی یکپارچه دست پیدا کند. او تبلیغات محیطی، اپلیکیشنها، آگهیهای بازرگانی، نمایشگاهها، مجلات و بستهبندی موجی را با این فلسفه که «گاهی سادگی از تجمل برتر است» سرپرستی میکند. تحت مدیریت او موجی تبدیل به نماد بینالمللی زیباییشناسی و کیفیت مفهومی شده است.
کنیا هارا در طول دوران حرفهای خود، نمایشگاههای موفق بیشماری برگزار کرده. او در این نمایشگاهها با نمایش اشیای تجربی و برانگیختن احساسات مخاطبان، سعی کرده ادراک آنها را عمق ببخشد. این نمایشگاهها اغلب با همکاری چند تن از بهترین دیزاینرها و هنرمندان دنیا همچون کازیو سجیما، کنگو کوما، نائوتو فوکوساوا و جاسپر موریسون و کمپانیهایی بزرگ ژاپن مثل هوندا، سونی و پاناسونیک برگزار شده است.
هارا استاد دانشگاه هنر موساشینو، رئیس شرکت اندیسی و نایبرئیس انجمن طراحان گرافیک ژاپن (JAGDA) است. همینطور مدتی رئیس کمیتۀ دیزاین ژاپن و در سال ۲۰۱۶ عضو کمیتۀ علمی بیستویکمین دورۀ نمایشگاه تریناله دی میلانو نیز بوده. او جوایز متعددی از آن خود کرده که از میان آنها میتوان به جایزۀ دیزاینر نوظهور انجمن طراحان گرافیک ژاپن، جایزۀ دیزاین ماینیچی، جایزۀ برتر هفدهمین بینال دیزاین صنعتی، جایزۀ بزرگ توکیو اِیدیسی و سه جایزۀ انجمن طراحان گرافیک ژاپن در سه سال متوالی ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اشاره کرد.
هارا چندین کتاب نوشته که همگی مورد ستایش منتقدین واقع شدهاند؛ او در کتابهایش عموما به مفهوم خلاء در فرهنگ و فلسفۀ ژاپن پرداخته. «دیزاینکردنِ دیزاین» و «سفید» معروفترین کتابهای هارا هستند.
در سال ۲۰۰۰، او نمایشگاه طراحی مجدد: محصولات روزانه قرن ۲۱ را برگزار کرد. این نمایشگاه برای اولین بار در نمایشگاه کاغذ Takeo در توکیو برگزار شد و سپس به انگلستان (گلاسکو)، دانمارک (کپنهاگ)، هنگ کنگ، کانادا (تورنتو) و چین (شانگهای، شنژن، پکن) سفر کرد.
به گفته هارا، طراحی مجدد وسیله ای برای اصلاح و تجدید احساسات ما در مورد ماهیت طراحی است که در محیط جذاب یک شی که برای ما بیش از حد اشنا است و دیگر نمی توانیم ان را ببینیم، پنهان شده است.
او ۳۲ خالق برجسته ژاپنی را از زمینه های مختلف مانند معماری، طراحی گرافیک، نورپردازی، مد، عکاسی دعوت کرد تا برخی از کالاهای بسیار دنیوی را از نو طراحی کنند و هر شرکت کننده مسئول یک موضوع برای طراحی مجدد بود. Shigeru Ban دستمال توالت دوباره طراحی شده، Masahiko Sato – تمبر خروج / ورود برای گذرنامه در فرودگاه های بین المللی، Kengo Kuma – تله سوسک، Kaoru Mende – مسابقات، Kosuke Tsumura – پوشک، Naoto Fukasawa – کیسه های چای.
در سال ۲۰۰۴، هارا نمایشگاه HAPTIC-Awakening the Senses را برنامه ریزی و تولید کرد که بر ادراک حسی انسان در طراحی متمرکز بود. برای این نمایشگاه، او از سازندگان مختلف مانند طراح مد Kosuke Tsumura، طراح گرافیک Shin Sobue، طراحان محصول Jasper Morrison و Naoto Fukasawa، معماران Kengo Kuma و Toyo Ito دعوت کرد تا “یک شی را نه بر اساس فرم یا رنگ، بلکه در درجه اول با ملاحظات “لمسی” طراحی کنند. [2004] اصطلاح لمسی به معنای “مربوط به یا لذت بخش به حس لمس” است.
نمایشگاه های دیگر او شامل نمایشگاه ماکارونی معماران (توکیو)، فیبر توکیو – Senseware در پاریس، میلان و توکیو، ژاپن خودرو (پاریس و لندن) برگزار شد.
آدرس مطلب
داشبورد
سطح و نقش شما بعد از ثبت نام در سایت قابل مشاهده خواهد بود.
متأسفیم، اما شما به این بخش از محتوا دسترسی ندارید