نکات مهم در نوشتن کامنت/ارائه پروژه
دیزاین کلاب میکوشد که بیش از آنکه یک محل آموزشی باشد، یک جامعهی یادگیرنده را شکل دهد؛ فضایی که اعضای آن، به یکدیگر یاد میدهند و از هم میآموزند.
ما بر این باوریم پرسیدن سوالی که پاسخ مشخص و قطعی دارد، شیوهی مناسبی برای ارزیابی دانش فرد نیست. به عبارت دیگر، بهترین پرسشها و تمرین ها آنهایی هستند که پاسخ قطعی و واحد برایشان وجود ندارد و هر کس میتواند از دریچهی نگاه خود، به آن پرسش نگاه کند. ما این دیدگاه را در طراحی این پروژه، و سایر پروژههای درسی دیزاین کلاب هم رعایت خواهیم کرد. به عبارتی پروژهها، یک جواب درست و واحد ندارد.
. برای نوشتن یک کامنت مفید و حل یک تمرین پروژه محور در دیزاین کلاب، شما میتوانید از نکات زیر استفاده کنید:
- ابتدا به دقت سوال را مطالعه کنید و سپس به پاسخ آن بپردازید.
- سعی کنید پاسخ خود را با جزئیات و توضیحات لازم تشریح کنید.
- در نوشتن کامنت از زبان فارسی و از کلمات منظم و قابل فهم استفاده کنید.
- اگر به منابع خارجی اشاره میکنید، حتماً آدرس منبع را نیز بیان کنید.
تفاوت ثبت دیدگاه و ثبت پروژه
پروژهها، تمرینهای پیچیدهتر و زمانبرتری هستند که معمولاً در بخش پایانی یک مجموعه درس، مطرح میشوند. اهمیت پروژهها به این است که شما را ترغیب میکند تا آموختههای خود را در کنار هم قرار داده و با ترکیب آنها، مسئلهی دشوارتری را بررسی و تحلیل کنید.
دسترسی به برخی از درسهای پیشرفتهتر در دیزاین کلاب، نیازمند انجام پروژهی درسهای مقدماتی است.
نکات ضروری در ارائه پروژه:
نکته اول: خلاقیت و امکان پذیری ایده. شما باید یک ایده جدید و جذاب داشته باشید که بتوانید آن را با منابع موجود پیاده سازی کنید. اگر ایده شما خیلی عجیب و غریب باشد، ممکن است ارزیابان به آن علاقه نشان ندهند. اگر ایده شما خیلی ساده و رایج باشد، ممکن است آن را خسته کننده بدانند. پس سعی کنید یک تعادل بین خلاقیت و امکان پذیری ایده خود برقرار کنید.
نکته دوم: توضیحات کامل و روشن. شما باید بتوانید ایده خود را به زبان ساده و قابل فهم توضیح دهید. شما باید نشان دهید که چرا ایده شما مفید و مورد نیاز است، چگونه آن را طراحی و پیاده سازی کرده اید، چه چالش ها و مشکلاتی روبرو شده اید و چگونه آن ها را حل کرده اید. همچنین میتوانید نتایج و خروجی های پروژه خود را با استفاده از شکل، جدول، نمودار و غیره نشان دهید. توضیحات شما باید جامع و مختصر باشد، نه خیلی طولانی و خسته کننده، نه خیلی کوتاه و ناقص.
من در زیر چند مثال از پروژه های قبول شده در دیزاین کلاب را برای شما معرفی می کنم تا الهام بگیرید. امیدوارم این ویدیو برای شما مفید بوده باشد. ممنون از توجه شما.
نمونه ارائه پروژه:
مثال1:
من برای پروژه پایانی خودم یک محصول در حوزه بازی های رایانه ای طراحی کردم. این محصول یک دستگاه واقعیت مجازی است که با استفاده از سنسور های حرکتی و صوتی، تجربه بازی را بسیار واقع گرایانه و هیجان انگیز می کند. من برای نشان دادن این محصول، چند تصویر سه بعدی از آن را در نرم افزار Blender ساختم و در اینجا قرار می دهم. این تصاویر نشان می دهند که چگونه بازیکن با استفاده از دستگاه واقعیت مجازی، می تواند در دنیای بازی حضور پیدا کند و با شخصیت های مختلف تعامل داشته باشد. من فکر می کنم که این محصول برای علاقه مندان به بازی های رایانه ای جذاب و جالب خواهد بود.
مثال2:
من برای این پروژه یک محصول در حوزه سلامت و تناسب اندام طراحی کردم که به نظرم خیلی مفید و جالب است. بیایید با هم ببینیم که این محصول چیست و چگونه ساخته شده است.
این محصول یک دستبند هوشمند است که با استفاده از سنسورهای مختلف، میزان فعالیت بدنی، ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون و دمای بدن را اندازه گیری می کند. این داده ها را به یک اپلیکیشن موبایل منتقل می کند که با استفاده از الگوریتم های پیشرفته، توصیه های سفارشی برای بهبود سلامت و تناسب اندام را به کاربر می دهد. برای مثال، اگر کاربر در طول روز کافی حرکت نکرده باشد، اپلیکیشن به او پیشنهاد می دهد که چقدر و چگونه ورزش کند. یا اگر کاربر دچار استرس شده باشد، اپلیکیشن به او تکنیک های تنفسی و آرامش بخش را آموزش می دهد.
این محصول با هدف افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری کاربران نسبت به سلامت خود طراحی شده است. من فکر می کنم که این محصول می تواند به بسیاری از افراد کمک کند تا روش زندگی سالم تر و شاد تری داشته باشند. من خودم هم از این محصول استفاده می کنم و خیلی راضی هستم.
برای طراحی این محصول، من ابتدا با تحقیق و بررسی نیازها و دردسرهای کاربران شروع کردم. من با چندین نفر از علاقه مندان به سلامت و تناسب اندام مصاحبه کردم و سوالاتی درباره عادات، چالش ها، خواسته ها و انتظارات آن ها پرسیدم. من همچنین برخی از رقبای بازار را نقد و بررسی کردم و نقاط قوت و ضعف آن ها را شناسایی کردم. بعد از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، من به ساخت نمونه اولیه پرداختم. من با استفاده از نرم افزارهای مختلف، چندین طرح مختلف برای دستبند و اپلیکیشن طراحی کردم و آن ها را با کاربران تست کردم. من با دریافت بازخورد از کاربران، نقاط قابل بهبود را شناسایی کردم و طرح های خود را تغییر دادم. در نهایت، من به طرح نهایی رسیدم که شما در تصویر زیر می بینید.