تعریف:امکان سنجی

« Back to Glossary Index

به انگلیسی: Feasability Studies


به فارسی:امکان سنجی، مطالعات امکان سنجی، مخفف TELOS اشاره به پنج زمینه امکان سنجی فنی، اقتصادی، حقوقی، عملیاتی و برنامه ریزی است.


توضیح بیشتر: امکان سنجی ارزیابی و تجزیه و تحلیل پتانسیل یک پروژه پیشنهادی است و بر اساس تحقیقات و مطالعاتی پایه ریزی شده‌است که روند تصمیم‌گیری را پشتیبانی کند. یک مطالعه امکان سنجی، ارزیابی عملی بودن یک پروژه یا سیستم پیشنهادی است.

یک مطالعه امکان سنجی، هدف عینی و منطقی، کشف نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار موجود یا سرمایه گذاری پیشنهادی، فرصت ها وتهدیدات موجود در محیط طبیعی، منابع مورد نیاز برای پیاده سازی و در نهایت چشم انداز موفقیت است. در ساده ترین حالت، دو معیار برای قضاوت در مورد امکان سنجی هزینه های مورد نیاز و ارزش است که باید بدست آورد. یک مطالعه امکان سنجی به خوبی طراحی شده باید زمینه تاریخی کسب و کار یا پروژه، توضیحات محصول یا خدمات، صورت های حسابداری، جزئیات عملیات و مدیریت، تحقیقات بازاریابی و سایت ها، اطلاعات مالی، الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی را فراهم کند. به طور کلی، مطالعات امکان سنجی قبل از توسعه فنی و پیاده سازی پروژه پیش می رود. یک مطالعه امکان سنجی پتانسیل پروژه برای موفقیت را ارزیابی می کند. بنابراین باید با یک رویکرد و هدفمند و بی طرفانه برای ارائه اطلاعات در مورد تصمیماتی که می تواند بر اساس آن انجام شود، انجام شود.

امکان‌سنجی درباره امکان‌پذیر بودن موضوع‌ها بحث می‌کند. مطالعات امکان‌سنجی، پس از مرحله پیدایش طرح و تعریف چارچوب کلی آن از لحاظ مشخصات کلیات اولیه محصول، ظرفیت تولید و میزان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. این مطالعات بنا به نیاز و درخواست کارفرما، در سطوح مختلفی از جزئیات پروژه می‌تواند وارد شود. مطالعات امکان‌سنجی شامل فصل‌های زیر می‌باشد: گزارش سابقه متقاضی، مطالعات بازار، مطالعات فنی، نتایج نرم‌افزار کامفار، بررسی‌های مالی.

یکی از نرم‌افزارهای استاندارد برای انجام امکان سنجی، نرم افزار کامفار می‌باشد.


« بازگشت به واژه نامه

مفید بود؟

نظرات بسته شده است.
درحال انتقال