اثر تغییر رفتار: طراحی تجربه، نه تغییر عادات
💡 ایده اصلی:
محصولات موفق، رفتار کاربران را تقویت میکنند و نیازهای پنهانشان را هدف میگیرند، نه اینکه بخواهند عادات دیرینه را بهزور تغییر دهند. تغییر رفتار کاربران باید با دقت و شناخت انجام شود تا طراحی محصول به جای مقاومت، با استقبال مواجه شود.
در طراحی یک محصول، شما یک رفتار طراحی می کنید. مشتری به ندرت در مورد ظاهر یا احساس یک برنامه اظهار نظر می کند، در عوض آنها روی آنچه که برنامه به آنها کمک کرده است تمرکز می کنند.
- برنامه مالی – که به آنها در پس انداز کمک کرده.
- برنامه درمانی – که به آنها در کاهش وزن کمک کرده.
- برنامه سفر – که به آنها کمک کرد تا با دردسر کمتر هتل پیدا کنند.
و میخوام بگم اگر دارید یک محصول نوآورانه خلق میکنید که هیچی، میتونه تمام معماری محصول شما منحصر بفرد باشه اما اگر محصولی تولید میکنید که مشابهش قبل بوده تو مارکت دقت کنید که کاربرا معمولا دوست ندارن رفتارشونو تغییر بدن و ترجیح میدن به همون سبک و سیاق گذشته پیش برن.
🔍 مثالها در طراحی محصول:
- Duolingo: با گیمیفای کردن یادگیری زبان، به جای تغییر کامل رویکرد یادگیری، آن را جذابتر و سادهتر کرده است.
- Robinhood: بهجای آموزش مفصل سرمایهگذاری، با طراحی تجربه کاربری ساده و بصری، فرآیند معاملهگری را تسهیل کرده است.
- Uber: کاربران را به استفاده از حملونقل عمومی ترغیب نکرد؛ بلکه با ارائه تجربهای راحتتر، نیاز به تاکسی یا خودروی شخصی را کاهش داد.
- Peloton: با افزودن عنصر اجتماعی به ورزشهای خانگی، انگیزه کاربران را برای ورزش مداوم افزایش داده است.
- Canva: بهجای تغییر روش طراحی گرافیکی، ابزارهایی ساده و جذاب برای غیرطراحان فراهم کرده است.
🚀 نکات پیشرفته و راهکارهای طراحی
شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.
ورود یا عضویت | خرید یا تمدید اشتراک
.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.
🎯 جمعبندی:
طراحی برای تغییر رفتار، بیش از هر چیز نیازمند شناخت دقیق کاربران و اهداف آنهاست. اگر بتوانید بهجای تحمیل تغییرات بزرگ، با نیازهای کاربران همسو شوید، محصول شما نهتنها موفق خواهد بود، بلکه در زندگی کاربران جایگاه پایدار پیدا میکند.
فکر کردن درباره طراحی رفتار به این معنی است که طراحان محصول می توانند فرصتهای جدید بازار را شناسایی کنند. در طراحی محصول افراد را چه آنها که عملکرد غیر منطقی دارند و چه منطقی مورد هدف قرار می دهند. وقتی این ویژگی ها با اهداف رفتاری مطابقت داشته باشند، آنها به خودی خود کشش ایجاد می کنند. طراحی رفتار عوامل پنهانی را نشان می دهد که طراح محصول می تواند برای رفع نیازهای بازار از آنها استفاده کند.