حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

دونگی، پلتفرم عرضه اوراق بهادار | Dongi

تأمین مالی جمعی یا Crowdfunding یکی از رویکردهای نوین در حوزه سرمایه‌گذاری است که هدف آن تامین منابع مالی لازم برای راه اندازی و توسعه کسب و کار از طریق جمعی از افراد مستقل است. در این روش، منابع مالی معمولا از طریق اینترنت و با مشارکت‌های محدود افراد متعدد تامین می‌شود.

دونگی پلتفرم تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) مبتنی بر مشارکت است که فعالیت رسمی خود را از سال ۹۹ با کسب مجوز از فرابورس ایران شروع کرد.

شرکت سامانه نگار آتنا، مالک دونگی، پیش از این پلتفرم مهربانه را راه‌اندازی و اجرا کرده‌ که حوزه فعالیت آن تامین مالی جمعی مبتنی بر امور خیریه است.

وب سایت رسمی دونگی: دونگی – تامین مالی جمعی برای کسب‌وکارها (dongi.ir)

دونگی، پلتفرم عرضه اوراق بهادار.jpeg2

دونگی در اصل نسخه رسمی مدل اصیل ایرانی «پول از من، کار از تو، در سود و زیان شریک» است، که تمامی فرآیندهای آن قانونی، رسمی و ثبت شده است و ارزیابی کسب‌وکار و نظارت بر آن توسط یک پلتفرم تخصصی و زیر نظر یک نهاد مالی معتبر انجام می‌شود.

تامین مالی جمعی چیست؟

به‌کارگیری اصطلاح سرمایه‌گذاری جمعی را می‌توان پس از ظهور پدیده جمع سپاری دانست. دلیل ظهور و گسترش سرمایه‌گذاری جمعی به شکل سازمان یافته در قالب تأمین سرمایه مالی را می‌توان بحران مالی سال ۲۰۰۸ در جهان دانست. به علت تمایل کم بانک‌ها به وام دادن، کارآفرینان شروع به جستجوی راه‌های دیگری برای جذب سرمایه کردند. مشکلاتی که صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خرده‌پا در جمع‌آوری سرمایه داشتند منجر شد تا سرمایه‌گذاری سنتی که توسط دوستان و فامیل صورت می‌گرفت به شکل سرمایه‌گذاری جمعی بسط پیدا کند.

در واقع می‌توان سرمایه‌گذاری جمعی را یک روش اینترنتی برای تأمین سرمایه مالی معرفی کرد که به کسب و کارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا از طریق کمک‌های بلاعوض یا سرمایه‌گذاری اشخاص متعدد بتوانند ایده‌هایشان را عملی سازند. سرمایه‌گذاری جمعی پلتفرم بهره‌برداری از پتانسیل بالقوه انبوه جمعیت که تا پیش از آن به صورت هدفمند به آن توجه نشده بود را فراهم می‌نماید.

سرمایه‌گذاری جمعی، جذب سرمایه مردمی یا سرمایه‌گذاری اجتماعی، کارزاری جهت حمایت جمعی افرادی مختلف از یک جامعه، معمولاً جامعه کاربران اینترنت و پرداخت بخشی از سرمایه مورد نیاز جهت آغاز یک پروژه توسط افراد یا سازمان برگزارکننده کارزار است. جذب سرمایه مردمی جهت حمایت از طیف مختلف فعالیت‌ها از جمله امداد رسانی به حادثه دیدگان، روزنامه‌نگاری شهروندی، حمایت هنرمندان از سمت طرفداران، کمپین‌های سیاسی، بودجه راه‌اندازی استارت آپ، تولید آثار بصری، توسعه نرم‌افزار آزاد، توسعه اختراعات، تحقیقات علمی و پروژه‌های شهری است. در این روش فرد صاحب ایده، تا جایی که در توان دارد، کار خود را پیش برده و برآورد قابل قبولی از هزینه‌های تکمیل کار خود تهیه می‌کند و برنامه خود و میزان سرمایه لازم را در یک وبسایت عمومی اعلام می‌کند. این پروژه چه ساخت یک فیلم کوتاه باشد که تهیه‌کننده آن فیلم نامه را نوشته ولی هزینه ساخت آن را ندارد، یا خرید ابزار کار برای راه‌اندازی یک کارگاه، یا طراحی یک دستگاه پیچیده صنعتی، به مردم عرضه می‌شود و اگر چیزی باشد که نظر مساعد مردم را جلب کند، می‌تواند سرمایه‌های آن‌ها را هم به کار بگیرد.

مدل‌های تأمین مالی جمعی

[um_loggedin]

طیف گسترده‌ای از مدل‌های تأمین مالی جمعی با مدل‌های کسب و کار متفاوت وجود دارد. با توجه به تنوع مدل-های کسب و کار پلتفرم‌های واسط، می‌توان آن‌ها را در چند مدل پایه زیر دسته‌بندی کرد:

اهدا

این نوع از اهدای جمعی بیشتر شبیه به حمایت‌های خیریه‌ای هستند. اگر چه در اصل یک عمل نوع دوستانه است ولی دریافت کنندگان هیچ گونه وظیفه‌ای برای اعطای پاداشی به خیّر در مقابل حمایت او ندارند. مشارکت مالی افراد برای پروژه‌ها با انگیزه‌های نوع‌دوستانه و خیرخواهانه می‌باشد، و همین مورد می‌تواند در بین افراد دیگر انگیزه ایجاد کند. پلتفرم گوفاندمی که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شده‌است، پلتفرم پیشگام تأمین مالی مبتنی بر اهدا می‌باشد. از دیگر پلتفرم‌های برتر جهان که بر اساس مدل اهدا فعالیت می‌کنند می‌توان از کرینگ‌بریدج، جاست‌گیوینگ، کازس، اکت‌بلو، کرادرایز، گیوفوروارد، دانرچوز، فاندلی، رازو و فاندراز نام¬ برد. بعضی از این پلتفرم‌ها به صورت تخصصی در یک حوزه خاص نظیر پزشکی و برخی دیگر در چند موضوع فعال هستند.

پاداش

یکی از مشخصه‌های اصلی این مدل، اعطای پاداش به مشارکت‌کنندگان به دلیل حمایتشان می‌باشد. این پاداش‌ها بسته به میزان مشارکت متفاوت تعریف می‌شوند. گاهی این مشارکت‌ها به صورت حمایت جمعی بوده که در این حالت سرمایه‌گذار پروژه یا حامی در مورد پاداش مشخصی که کارآفرین متعهد شده‌است پرداخت کند توافق دارد. اغلب این پاداش‌ها به صورت خدمات می‌باشد. در مواردی حمایت مالی در قالب پیش فروش جمعی یا پیش سفارش به منظور حمایت در تولید محصول به عنوان مثال کتاب، فیلم، آلبوم موسیقی، تئاتر، نرم‌افزار، محصول جدید، محصول سبز یا خدمات می‌باشد. در مقابل کارآفرین تعهد می‌کند که نسخه اولیه از محصول یا خدمت، تحویل خریدار شود که در این صورت تأمین مالی جمعی اساساً یک سفارش محصول است.

وام دهی جمعی

تأمین مالی مبتنی بر بدهی به عنوان سرمایه‌گذاری و تأمین اهداف انتفاعی در سال ۲۰۰۶ در آمریکا و یک سال زودتر به عنوان فعالیت خیریه‌ای در انگلستان به وجود آمد. تأمین مالی مبتنی بر بدهی یا آنچه در انگلستان مبتنی بر قرض نامیده می‌شود، اولین بار با اهداف غیرمادی در سال ۲۰۰۵ آغاز شد. پلتفرم تأمین سرمایه خرد کیوا با هدف اعطای وام به افراد فقیر در کشورهای جهان سوم راه اندازی شد. مدل مبتنی بر بدهی تأمین مالی جمعی، که از آن «قرض دهی فرد به فرد» نیز نام برده می‌شود، به وام گیرندگان مستقل امکان می‌دهد تقاضای وام بدون وثیقه داشته باشند و اگر توسط پلتفرم پذیرفته شد، پول را از اجتماع قرض بگیرند و سپس آن را با بهره‌اش (ممکن است بدون بهره باشد) بازپرداخت کنند. پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی وام‌دهی، موضوعات افراد برای وام گرفتن را به دقت بررسی کرده و معمولاً با درصد کمی از درخواست‌های وام موافقت می‌شود. به عنوان مثال پلتفرم لندینگ‌کلوب فقط ۱۰ درصد از درخواست وام‌ها را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

خرید سهام جمعی

این نوع تأمین مالی خُرد در عمل پیچیده‌ترین حالت تأمین مالی جمعی است. در این حالت پاداش مشارکت‌کنندگان در ازای سرمایه‌گذاری، دریافت سهام، سود سهام یا حق رأی در سهام مخاطره‌آمیز است. در این حالت مشارکت-کننده، سود مستقیم دریافت نمی‌کند بلکه به نوعی در سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر شرکت می‌کند.

فرایند و بازیگران تأمین مالی جمعی

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

[/um_loggedin]

اوراق عرضه شده کسب‌وکارهای کوچک و متوسط سود قطعی مشخص نداشته و ریسک بالاتری نسبت به سایر اوراق قرضه دارند؛ با این وجود، پیش‌بینی بازده بسیار بالاتری از سایر اوراق دارند. طرح‌های منتشر شده در دونگی عموما یک ساله و کمتر بوده و سود سالانه تخمینی بالای ۳۵ درصد دارند. حداقل سرمایه‌گذاری در این اوراق پنج میلیون ریال است.

دونگی دارای مجوز شماره 98/5/108857 از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند.

درخواست تامین مالی

شما هم می‌توانید از طریق دونگی سرمایه مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای کسب‌وکارتان را از سرمایه‌گذاران علاقمند تامین کنید. از طریق دونگی می‌توانید سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های توسعه کسب و کارتان را جمع‌آوری کنید. سرمایه‌گذاران این فرصت را دارند که با هر میزان سرمایه‌ای در طرح شما سرمایه‌گذاری کنند و در سود آن شریک شوند.

دونگی، پلتفرم عرضه اوراق بهادار

4 مزیت تامین مالی جمعی

۱) یکی از مهم‌ترین دلایل لزوم تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌ برای کاهش ریسک است. تامین مالی جمعی یک گزینه بسیار مناسب برای این تنوع‌بخشی است، چرا که هم بازدهی آن از بسیاری از ابزارهای دیگر بالاتر بوده و هم گزینه‌ای با عملکرد متفاوت از سایر ابزارهاست.

۲) دومین دلیل این است که این ابزار حتی برای سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای هم بسیار راحت و قابل درک است. برای ورود به آن یا بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیازی به دانش تخصصی مالی ندارد. اثر شانس، رانت و سفته‌بازی در بازدهی سرمایه‌گذاری بسیار کم‌رنگ است. گزارش‌های عملکرد را به راحتی می‌توان بررسی کرد و اطلاع دقیقی از شیوه هزینه‌کرد سرمایه‌گذاری به دست آورد.

۳) کرادفاندینگ کاملا بر اصول شرعی و فقهی منطبق است و دغدغه‌های مخاطبین این موضوع را به خوبی پوشش می‌دهد. چرا که در تامین مالی جمعی،‌ سرمایه‌گذار در سود و زیان توسعه کسب‌وکار، طبق برنامه و شرایط مشخص شریک بوده و اثر سرمایه‌گذاری به راحتی قابل مشاهده و پیگیری است.

۴) یک حرکت اجتماعی است. چرا که سرمایه‌گذاری صرف مشارکت در توسعه و رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌شود که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم. به همین دلیل هم‌زمان با سودآوری سرمایه‌گذاری برای ما، اثر ملموسی نیز بر اقتصاد و اشتغال و زندگی عامه جامعه گذاشته می‌شود.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *