حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

طراحی لباس مناسب کار

یک جنبه مهم اما اغلب نادیده گرفته شده ایمنی این است که ما هر روز در محل کار چه لباسی می پوشیم. قوانین ایمنی، آب و هوا، نوع کار، خطرات کار، و بسیاری از عوامل دیگر بر روی اینکه چه نوع لباسی برای کارهایی که در آن روز انجام می شود مناسب است، تاثیرگذار است. در نظر گرفتن تأثیر انتخاب لباس کار مناسب، بر ایمنی در محل کار بسیار مهم است. سازمان HSE نیز اصولی را برای طراحی لباس ایمن تعریف و تنظیم کرده است.

طراحی لباس کار ایمن دیزاین کلاب

لباس کار لباسی است که به طور خاص برای کار طراحی شده است. لباس مخصوص کار می تواند شامل انواع لباس های روزمره مانند کت و شلوار یا لباس های محافظ، و یا دستکش و پوتین های کار باشد. لباس کار معمولاً از مواد سفت و سختی ساخته می شود که می تواند در برابر سایش، ضربه، گرما و سرما وسایر آسیب ها مقاوم باشد و اغلب دارای جیب و سایر ویژگی های مفیدی است که آن را برای اهداف مختلف کاری مفید می کند.

لباس کار باید بتواند کاربر را در حین کار ایمن و راحت نگه دارد، همچنین می‌تواند به محافظت از سایر لباس‌ها در برابر کثیف شدن یا آسیب‌دیدگی کمک کند، مخصوصاً اگر کاربر در محیط‌های خطرناک یا کثیف کار می‌کند این موضوع بسیار مهم است. علاوه بر این، هنگام کار در فضای باز، لباس کار باید بتواند مسئول را در معرض دید دیگران قرار دهد.

اهمیت لباس کار

تعاریف مختلفی از لباسکار در ذهن مردم وجود دارد، که از گذشته تاکنون دستخوش تغییر و تحولاتی هم شده است؛ اما برخی باید و نباید‌ها در این موضوع همچنان وجود داشته و موافقین و مخالفین خود را دارد.شاید قبل‌تر در کارگاه‌های عمرانی، کارگرانی را می‌دیدید که از لباس‌های کهنه‌ی خود به عنوان لباس کار استفاده می‌کردند و اگر اولین بار بوده که پا به چنین محیطی می‌گذارید، این مساله بنظرتان کمی عجیب بوده! یا شاید خودتان با این مساله برخورد داشته‌اید که از نوعی لباس پوشیدن خاص در محل کارتان ناراضی بودید و به دلایلی مجبور به رعایت مقررات آن محل شدید و در مورد نارضایتی‌تان با کسی حرف نزدید. اما پوشیدن لباس کار چند کارکرد مهم دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • لباس کار هویت می‌سازد

اگر شما کارمند بانک باشید هیچوقت نمی‌توانید با شلوار جین یا تی‌شرت در محل کار حاضر شوید، این یک اصل است که همه‌ی کارکنان آن را پذیرفته‌اند. لباس کار رسمی کارمندان بانک کت‌و‌شلوار است و همه‌ی کارکنان موظف به پوشش همین نوع لباس هستند. این موضوع خیلی حقایق را در مورد محل کار آشکار می‌سازد.

  • اول از همه می‌توان دریافت که محل کار، محلی خشک با قوانینی تغییر ناپذیر است و مفاهیمی مثل “خلاقیت” و “نوآوری” جز ارزش‌های این سازمان نیست و اطاعت از قوانین و دستورات در اولویت همه‌ی امور است.
  • در درجه دوم این مساله به چشم می‌خورد که همه‌ی کارکنان از دید مدیران آن مجموعه، در یک درجه و سطح هستند و کسی نسبت به دیگری (حداقل در ظاهر) برتری خاصی ندارد.

این مساله در یک محیط نظامی با شدت بیشتری به چشم می‌خورد؛ در مقابل ممکن است مدیریت یک شرکت خصوصی معتقد باشد که با دادن آزادی بیشتر به کارکنان خود، دستاورهای بیشتری به دست بیاورد. شما در این شرکت تعاریف مختلفی از لباس کار می‌توانید ببینید، که بیشتر مبتنی بر سلیقه شخصی است. مصلما شما در این شرکت با قوانین سفت و سختی مثل یک محیط نظامی سروکار ندارید و شاید در خیلی مسائل حق ایجاد تغییر و دخیل کردن نظر شخصی‌تان را داشته باشید. با نگاه به لباس کار یک سازمان شاید نتوان خیلی مسائل را در مورد یک سازمان یا شرکت قضاوت کرد، اما می‌توان مبانی اولیه آن سازمان را تا حدودی درک کرد و از ارزش‌های آنها باخبر شد.

  • لباس کار ایمنی افراد را تضمین می‌کند

شاید در تعاریف بالا لباس کار را بیشتر مختص ادارات و کارمندان آن ادارات کردیم، اما در بسیاری از محیط ها الزام پوشیدن لباس کار فقط مختص حفظ دیسیپلین آن محیط نیست و شاید در بعضی از آنها، لباس کار با جان افراد در ارتباط باشد یا تا حدودی سلامت آنها را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کند.

  • کارگاه‌های کوچک و متوسط

خیلی از کارگاه‌های کوچک و متوسط با عناوین مختلف وجود دارند که عملیات‌ اجرایی نسبتا خطرناکی در آنها انجام می‌شود. به عنوان مثال یک کارگاه نجاری را تصور کنید که 5 الی 10 نفر در آن مشغول به کار هستند. در این کارگاه عملیات برش چوب، رنده کردن چوب و دیگر عملیات مرتبط به صورت مداوم در حال انجام است. در چنین محیطی خطرات زیادی وجود دارد. شاید برای برخی از این خطرات مثل: خطر قطع انگشتان توسط دستگاه، راه حل ایمنی مناسبی وجود نداشته باشد. اما بسیاری از خطرات احتمالی را می‌توان با پوشیدن لباس کار مناسب دفع کرد.به طور مثال: با عینک مناسب می‌توان از پریدن خورده‌های چوب در چشم جلوگریری کرد؛ یا با ماسک می‌توان جلوی ورود گرد و غبار ناشی از برش چوب به ریه را گرفت.

مشاغل دیگری نیز وجود دارند که در کارگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شوند و خطراتی مثل آنچه گفته شد، متوجه کارکنان آن کارگاه است، که با استفاده از لباس و پوشش‌های مناسب با آن حرفه می‌توان خطر آسیب را تا حد زیادی کاهش داد.

  • کارگاه‌های بزرگ و کارخانه‌ها

همه‌ی آنچه در مورد کارگاه‌های کوچک و متوسط گفته شد، در مورد کارگاه‌های بزرگ و کارخانه‌ها هم صادق است با این تفاوت که همان مساله در اینجا از اهمیت بیشتری برخوردار است. کارخانه ای با 1000 نفر نیروی کار قطعا از اعتبار ویژه‌ای در صنعت خود برخوردار است که نتیجه‌ی زحمت و تلاش افراد زیادی ست.قطعا خطراتی که در این محیط افراد را تهدید می‌کند می‌تواند برای مدیران این کارخانه اهمیت زیادی داشته باشد چرا که بروز یک حادثه مساوی با خدشه دار شدن نام و اعتبار این شرکت است. پس لزوم استفاده از لباسکار در این شرکت هم می‌تواند حفاظت از جان افراد باشد هم حفاظت از نام خود.

لباس کار با همه‌ی نارضایتی‌هایی که شاید کارکنان داشته باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاثیرگذاری بالایی روی کارکنان و مدیران یک مجموعه دارد.

ویژگی های لباس کار مناسب: 

[um_loggedin]

  • 1- اندازه و متناسب با سایز فرد باشد. 
  • 2- هیچگونه آویز مانند زنجیر نداشته باشد. 
  • 3- لباس افرادی که با ماشین الات کار میکنند نباید پارگی و گشادی داشته باشد. 
  • 4- مشاغل مختلف لباس کار مخصوص خود را دارند و نباید از لباس های عمومی برای مشاغل خاص استفاده کرد. 
  • 5- جنس لباس کار های عمومی 70% پنبه و 30% پلی استر در نظر گرفته می شود در صورتیکه احتمال سوختگی وجود داشته باشد درصد پنبه افزایش پیدا می کند. 
  • 6- برای استحکام بیشتر از پارچه با بافت کج راه استفاده می شود. 

طراحی سفارشی لباس کار مناسب با شغل 

هنگام طراحی لباس کار، مهم است که نیازهای فردی هر شغل را در نظر بگیرید. باید در مورد نوع کاری که انجام میشود، محیطی که در آن کار می کنند و ویژگی هایی که از لباس کار خود انتظار دارند فکر کنید. همچنین مهم است که لباس کاری تولید کنید که پوشیدن آن راحت باشد تا کاربر بتواند در طول روز امن و راحت بماند.

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

جمع بندی

هنگام طراحی لباس کار، مهم است که هم ایمنی و هم راحتی را در نظر بگیرید.جدا از بحث قوانین و مقررات ایمنی، شرایط آب و هوایی عاملی تعیین کننده در مورد لباس پوشیدن افراد در محل کار است. منطقه ای که محل کار در آن قرار دارد، موارد زیادی را در مورد اینکه یک فرد باید چه لباسی را برای کار بپوشد، تعیین می کند. لباس هایی با جنس پارچه های نازک و قابل تنفس در دماهای گرم مطلوب تر هستند. بدیهی است که، در مناطق سردتر برای محافظت از کارگران، پارچه هایی با لایه های ضخیم تر و گرم تر باید پوشیده شوند. در بسیاری از اقلیم‌ها، ممکن است لازم باشد صبح‌ها لباس‌های گرم و بعد از ظهرها لباس‌های خنک تر پوشیده شود. بسیار مهم است که برنامه ریزی کنید؛ بعد از در نظر گرفتن آب و هوا و مدت زمانی که کاربر در مواجهه آن خواهد بود، بسته به اینکه چه کاری را در آن روز انجام می دهد، چه چیزی بپوشد. [/um_loggedin]

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *