حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

شناخت نمادهای حیوانات | Anilmal symbolgy

استفاده از نماد حیوانات در زندگی انسان به قبل از تاریخ برمی گردد. بشر برای هشدار و توصیف محیط بیرون از نقطه امن خود، نقش و نگارهایی به شکل حیوانات بر روی دیوار غارها حک میکرده و به مرور استفاده از نماد جنبه استعاره پیدا کرد و گاهی حتی نماد جانوران حالت تقدس به خود گرفته و اساطیری شد.

نمادشناسی حیوانات 1

نمادشناسی، علمی است که به بررسی انواع نشانه‌ها و نمادها می‌پردازد. این علم مطالعه‌ای است که به معناسازی، فرایند شکل‌گیری نشانه‌ها و فهم ارتباطات معنادار می‌پردازد. نشانه‌ها می‌توانند شامل ساختارها، اشارات، دلالت‌ها، نام‌گذاری‌ها، قیاس‌ها، تمثیل‌ها، استعاره‌ها و رمزگان‌های ارتباطی باشند.

بسیاری از برند های شناخته شده، از حیوانات در طراحی لوگو و هویت بصری برند و محصولات خود بهره برده اند. لوگو هایی که در آنها نماد حیوانات به کار رفته است، تنها در موضوعات مربوط به حیوانات و محیط زیست مانند حفظ و بقا یک سازمان به کار نمی روند، بلکه استفاده از آنها در صنعت و تجارت به عنوان نماینده هایی از ایده های شرکت های بزرگ امری رایج و معمول است.

از محبوب ترین برندهایی که در لوگو خود از سمبل یک حیوان استفاده کرده است برند فراری است.

بی شک نام شرکت فراری شما را یاد ماشین های مسابقه ای می اندازد. این شرکت ایتالیایی لوگو ای را برای خود برگزیده است که بی ارتباط با اتومبیل هایی که تولید می کند نیست. اسب نشان دهنده ی سرعت بسیار و رام نشدنی بودن اتومبیل ها می باشد.

Ferrari-Purosangue-SUV- فراری پرسوناژ

پس بی راه نیست تا نمادها و سمبل های حیوانات در فرهنگ ها، کشورها و آیین متفاوت در سراسر جهان را به درستی بشناسیم و در طراحی محصولات خود از آنها بهره ببریم.

History of Animal Symbolismنمادشناسی حیوانات 1 دیزاین کلاب

نمادشناسی حیوانات

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

جمع بندی

جهان ما مملو از نمادها و نشانه هایی است که با زندگی ما گره خورده، تاثیراتی که نمادها در زندگی ما دارد از چشم کسی دور نمانده است. ما حتی در زمان خواب هم با نمادهایی سر و کار داریم که به محض بیدار شدن تا به مفهوم آن نمادها پی نبریم آرام و قرار نداریم. نماد هایی که تا به امروز خلق شده اند ریشه در فرهنگ و زبان و عقاید مردم دنیا داشته و قدمتی طولانی دارند. نمادهای هر قوم و ملتی منعکس کننده تفکرات و رویاها وآرزوهایی است که از ذهن انسان‌ها درمواجه با جهان هستی سرچشمه می‌گیرد. از طریق این نمادها و نشانه ها می توان تمدن و نوع اندیشه انسان های ادوار کهن را مطالعه کرد.

در واقع استفاده از نماد احتمالاً اولین تلاش انسان برای توصیف موقعیت خویش در جهان هستی بوده است. اگر شما جزء علاقه‌مندان مبحث نمادشناسی و کشف رمز و راز ایجاد این نمادها باشید، حتما میدانید که نماد و سمبل از ابتدای حیات انسان با زندگی او عجین شده و بشر از نمادهای مختلف به عنوان زبان مشترک و ابزار گفتگو استفاده می کرده است. ساده ترین نمونه آن نقوش و خطوطی بوده که بر روی دیوار غارها از دیرباز حک شده است.

نگاهی به مفاهیم، نمادها و اسطوره‌های مربوط به آنها در تاریخ ایران‌باستان به ما می‌فهماند که تمام نقوش و پیکره‌هایی که امروز در موزه‌های سراسر کشور شاهد آنها هستیم، روایات و داستان‌های اخلاقی ریشه‌داری را برای ما روایت می‌کنند.

روایاتی که از جنگ همیشگی خیر و شر و خوبی و بدی حکایت دارد. نمادهای روی ظروف تاریخی و پیکره‌های به نمایش در آمده در موزه‌ها در واقع حکایت نبرد همیشگی انسان با بدی‌ها هستند و از ما می‌خواهند که با خوبی به نبرد بدی‌ها برویم.

این نمادها شجاعت و فضایل انسانی را می‌ستایند و خواستار احترام به نیکی‌ها و دوری جستن از بدی‌ها و پلیدی‌ها هستند. به این مفهوم فهم اسطوره‌ها و نمادشناسی به ما کمک می‌کند تا در هنگام مراجعه به موزه چیزی بیش از چند شیء تاریخی را دیده و به مفاهیم و اندیشه‌های پیشینیان و خوبی و بدی در چشم آنان نگاهی دوباره بیندازیم.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *