حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

چرخه رنگ چیست و چطور ازآن استفاده کنیم؟ | Color wheel

چرخه رنگ‌ها بر اساس رنگ‌های رنگین کمان تنظیم شده است: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش. با استفاده از این چرخه رنگ فهمیدن ارتباط بین رنگ‌های مختلف آسان‌تر خواهد شد.

رنگ‌ ها را می‌ توانیم در یک چرخه رنگ یا یک مثلث رنگ نمایش دهیم. در صورتی که در چرخه رنگ یک مثلث متساوی اضلاع و یا مثلث متساوی‌ الساقین ترسیم کنیم رنگ‌هایی که در گوشه‌ های این مثلث قرار می‌ گیرند رنگ‌ هایی هستند که بیشترین کاربرد را دارند و جزو  اولین رنگ‌ هایی هستند که ما به کودکانمان یاد می‌دهیم. این رنگ‌ها رنگ‌ های اصلی قرمز، آبی و زرد هستند.

چرخه رنگ چیست و چطور از آن استفاده کنیم

رنگ‌ها، نقش مهمی را در زندگی انسان ایفا می‌کنند. درصورت استفاده درست و به جا از رنگ امکان بهره‌گیری آن در نقاط متفاوت وجود دارد. چرخه مربوط به رنگ شامل رنگ‌های متفاوتی شده که از ابتدای زندگی تا به کنون با آن‌ها آشنا شده‌اید. این چرخه تشکیل‌شده از ابزارهای پایه در طراحی بوده و انتخاب رنگ براساس آن صورت می‌گیرد. افراد متمایل به این کار ابتدا باید با چرخه رنگ آشنایی داشته باشند.

چرخه رنگ چیست؟

حتی اگر به صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی طراحی و گرافیک کار نکرده باشید، باز هم احتمالاً تصویر دایره رنگ یا چرخه رنگ یا Color Wheel در این‌جا و آن‌جا به چشم‌تان خورده است.

دایره‌ای که رنگ‌ها بر اساس فرکانس‌ (یا طول موج‌شان) دور تا دور آن چیده‌ شده‌اند. رنگ‌هایی که در دوران کودکی، آن‌ها را به عنوان رنگ‌های رنگین‌کمان، به ترتیب، نوشته‌ایم و خوانده‌ایم و حفظ کرده‌ایم (از بنفش تا قرمز).

چرخه رنگ یکی از ابزارهای پایه در طراحی و انتخاب رنگ است و هر کسی که می‌خواهد با رنگ‌ها کار کند، باید با آن آشنا باشد.

البته بحث‌ها و حاشیه‌های مربوط به چرخه رنگ آن‌قدر زیاد است که درباره‌اش کتاب‌های اختصاصی نیز نوشته شده است. ولی ما در این‌جا صرفاً می‌خواهیم چند نکته‌ی پایه و کلیدی را مطرح کنیم و از نکات مقدماتی فراتر نخواهیم رفت.

البته همین نکات مقدماتی کمک خواهند کرد تا برای انتخاب رنگ‌ها در اسلایدسازی و کارهای گرافیکی، کمی حساس‌تر و دقیق‌تر شوید.

نخستین چرخه رنگ را چه کسی و بر چه اساسی ترسیم کرد؟

مشهور است که نیوتون، اولین دایره رنگ را ترسیم کرده است.

اگر چه به نظر نمی‌رسد نیوتون نخستین کسی بوده باشد که دایره رنگ را ترسیم کرده، اما احتمالاً به خاطر مطالعاتش بر روی شکست نور در منشورها، نخستین کسی بوده که آن را به صورت جدی مورد بررسی قرار داده و نظرات و دیدگاه‌ها و نام‌گذاری‌های خودش را مکتوب و مستند کرده است.

ترتیب نورها پس از شکسته‌شدن در منشور، همان چیزی است که ما معمولاً به عنوان طیف رنگ‌های رنگین‌کمان می‌شناسیم:

چرخه رنگ یا دایره رنگ

البته علمی‌تر است که به جای اشاره به رنگین کمان بگوییم که در دایره رنگ، رنگ‌ها بر اساس فرکانس یا طول موج‌شان کنار هم چیده شده‌اند.

در محدوده‌ی مرئی – که چشم انسان قادر به دیدن آن است – کم‌ترین فرکانس متعلق به رنگ قرمز و بیشترین فرکانس متعلق به بنفش است. ما نمی‌توانیم رنگ‌هایی را که فرکانس آن‌ها کمتر از فرکانس قرمز است (مادون قرمز) و رنگ‌هایی را که فرکانس‌شان بیشتر از بنفش است (ماوراء بنفش) با چشم غیرمسلح ببینیم.

بنابراین می‌توان گفت چرخه‌ی رنگ، طیف فرکانسی رنگ‌های مرئی را نمایش می‌دهد:

چرخه رنگ یا طیف رنگ - دایره رنگ چگونه شکل گرفته است؟

رنگ های گرم و رنگ های سرد

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

جمع بندی

چرخه رنگ شامل رنگ‌های متفاوتی در طبیعت می‌شود. این چرخه شامل رنگ‌های اصلی، ثانویه، ترکیبی و مکمل شده که تنوع بالایی دارد. به علاوه، بهره‌گیری از آن‌ها در مکان‌های مختلف نیز مشهود است. از جمله کاربردهای مربوط به چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی و نقاشی ساختمانی به چشم می‌خورد.

با ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های ثانویه تشکیل می‌شود. به علاوه، رنگ‌های ثانویه نیز با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌های ترکیبی را تشکیل می‌دهند. درنتیجه، با بهره‌گیری اصولی از آن‌ها، محیطی با طراحی بی‌نظیر خواهید داشت.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *