حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

کالکشن چیست؟ مراحل ایجاد یک کالکشن

از آنجایی که صنعت طراحی به صورت مداوم در حال طراحی محصولات جدید می باشد. از این رو طراحان محصولات خود را به صورت فصلانه در یک مجموعه به نمایش می گذارند. که به این مجموعه اصطلاحاً کالکشن لباس گفته می شود. به بیان دیگر کالکشن مجموعه ای از لباس هایی است که طراحان مد، هر فصل آن ها را در کنار هم قرار داد می دهند تا روند مد در آینده را بتوانند پیش بینی کنند.

کالکشن زمستانه برند پرادا دیزاین کلاب

کالکشن سازی در طراحی لباس به طور کلی به لباس‌هایی اطلاق می‌شود که با الهام از یک منبع خاص و برای یک فصل طراحی می‌شوند. فشن و مد بسیار به زمان وابسته بوده به طوری که ممکن است چیزی که امروز سبک محبوب به حساب می‌آید، یک ماه دیگر مورد پسند نباشد. بنابراین صنعت پوشاک به طور مداوم در حال طراحی کالکشن جدید است. یکی از راه‌های طراحان و برندهای لباس برای نمایش محصولات و تشویق افراد به خرید، ‌این است که طراحی کالکشن فصلی انجام دهند.

محصولات موجود در یک کالکشن

یک کالکشن می‌تواند شامل لباس،‌کفش، اکسسوری یا ترکیبی از این موارد باشد. کالکشن لباس می‌تواند شامل پیش بینی طراحان مشهور از ترندهای آتی از جمله رنگ‌ها، برش‌های دوخت، الگو‌های مختلف پارچه و چیزهایی از این دست باشد. این مجموعه طراحی‌ها همان چیزی بوده که برندها به خرده فروشان می‌‌فروشند و شما در فروشگاه‌ها و مغازه‌های پوشاک آن‌ها را می‌بینید.

هدف از ایجاد کالکشن

در واقع مهم ترین هدف از ایجاد کالکشن لباس، ایجاد یک مجموعه خلاقانه از یک برند، در ذهن مخاطب می باشد. لازم است بدانید که برای رسیدن به این هدف باید راه های زیادی را طی کرد که در ادامه شما را با گام های ایجاد یک کالکشن طراحی لباس خلاقانه آشنا خواهیم کرد.

انواع کالکشن سازی در صنعت فشن

بریج کالکشن (Bridge Collection)

بریج کالکشن به نوعی خط تولید لباس از زیر مجموعه برندها معروف است. به عنوان مثال کالکشن لباس هایی که توسط D&G طراحی می‌شوند قیمت نسبتا بالایی دارند. با این حال G&G یک زیر مجموعه از این برند بوده که لباس‌ها را قیمت کمتری به فروش می‌رساند. به همین شکل بریج کالکشن Lauren زیر مجموعه برند رلف لورن، DKNY زیر مجموعه Donna Karan و خط تولید JOE که از برند شناخته شده Joseph Abboud است.

بریج کالکشن (Bridge Collection)، نوعی خط تولید طراحی لباس

بریج کالکشن عمدتا از لحاظ ظاهری مشابه محصولات طراح اولیه بوده اما از پارچه‌های ارزان‌تری تهیه شده‌اند. رقابت در این بخش بسیار بالا بوده زیرا قیمت تمام شده لباس به نسبت قیمتی که روی برچسب آن خورده کمتر بوده اما از همان اعتبار برند اصلی برخوردار است. در دنیای امروزی تقریبا همه برندها یک بریج کالکشن نیز دارند. هنگامی که یک طراح لباس محبوب متوجه می‌شود که مشتریان محصولات گران قیمتش رو به کاهش بوده با ایجاد بریج کالکشن سعی می‌کند تا آن‌ مشتریان را با قیمت پایین‌تری همچنان حفظ کند.

کالکشن کپسولی (Capsule Collection)

کالکشن کپسولی به کالکشن‌هایی گفته می‌شود که شامل آیتم‌های لباس و اکسسوری کلیدی می‌شود. این کالکشن برخلاف یک کالکشن لباس معمولی دارای آیتم‌های کمتری بوده و به مدت محدودی هم عرضه می‌شود. به طور کلی زمان ارائه کالکشن لباس جدید فصل بهار و پاییز است.

کالکشن کپسولی (Capsule Collection)، دارای اکسسوری و آیتم های کلیدی در طراحی لباس

کالکشن کپسولی را در فاصله بین این دو عرضه می‌کنند تا نام برند در ذهن مخاطب دوباره یادآوری شود. این کالکشن‌های کپسولی به طور معمول شامل آیتم‌هایی بوده اولا به خوبی با لباس‌های دیگر ست می‌شوند، ثانیا وابسته به یک ترند نیستند. به عنوان مثال بلوز سفید دکمه دار یک آیتم کپسولی محسوب می‌شود زیرا علاوه بر اینکه می‌توان در یک استایل کلاسیک آن را پوشید بلکه با لباس‌ها و استایل‌های مختلفی قابل هماهنگی است.

ریزورت کالکشن (Resort wear Collection)

ریزورت کالکشن‌ها یکی از کالکشن‌هایی بوده که اغلب برای قشر مرفه طراحی می‌شود. دلیل آن هم این بوده که در سال‌های اخیر، بعد از تعطیلات کریسمس این افراد به مناطق گرمسیرتر رفته و روزهای خود را در آب و هوای گرم سپری می‌کنند. بنابراین این لباس‌ها طراحی می‌شود تا بتواند گزینه مناسبی برای سفرهای مختلف باشد. دسته بندی لباس‌های ریزورت کالکشن هم برای تعطیلات مناسب بوده و هم برای سبک زندگی لوکس می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دیفیوژن کالکشن (Diffusion Fashion Collection)

دیفیوژن کالکشن‌ها، به نوعی طراحی کالکشن برای قشر متوسط است. این کالکشن‌ها توسط طراحان بزرگ انجام شده ولی با قیمت متوسط‌تری ارائه می‌شود. این کالکشن‌ها را می‌توان عمدتا در فروشگاه‌های H&M و Target تهیه کرد. دیفیوژن کالکشن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد، بنابراین در دسترس افراد بسیار بیشتری قرار می‌گیرد. این روند به نظر می‌رسد که در ابتدا با طراحانی مانند دولچه و گابانا و افرادی چون جورجو آرمانی شروع شد که لاین‌های ارزان‌تری را راه اندازی کردند. این لاین‌ها به ترتیب شامل D&G و Armani Exchange می‌شدند.

موارد ذکر شده بخشی از انواع بی‌شمار کالکشن‌هایی بود که توسط طراحان مطرح دنیا تولید می‌شوند. قیمت لباس‌های یک برند نیز فاکتور مهمی در دسته بندی کالکشن‌ لباس به شمار می‌رود. برخی از برترین طراحان لباس آثار خود را در فشن ویک‌ها ارائه می‌کنند. دیگران طراحی‌های خود را در نمایشگاه‌های تجاری صنعت پوشاک یا برای خریداران در نمایشگاه‌های خود به نمایش خواهند گذاشت. برخی دیگر نیز محصولات خود را به صورت آنلاین، در کاتالوگ یا از طریق بازاریابی به مخاطبان نمایش می‌دهند.

مراحل ایجاد یک کالکشن لباس

مختص مشترکین دیزاین کلاب. شما به این سطح محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید.

ورود یا نام نویسی 🔗

برای دسترسی به صدها درس و محتوای تخصصی در دیزاین کلاب شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید.

تمدید یا تهیه اشتراک 🔗 | ورود یا نام نویسی 🔗

.:برای دانلود کاتالوگ آشنایی با محتوای دیزاین کلاب کلیک کنید:.

 

 

نکاتی که باید در هنگام ایجاد کالکشن طراحی لباس، به آن ها دقت کرد

توجه به انواع فصل های سال

  • یکی از نکاتی که لازم است در ایجاد کالکشن به آن دقت کرد، فصل می باشد. در ایجاد یک کالکشن باید طراحی و دوخت مطابق با فصل موردنظر صورت گیرد. چرا که در فصل های مختلف جنیست پارچه و طرح ها دچار تغییر می شوند. از این رو می توان گفت که فصول یکی از عناصر مهم در ساخت کالکشن می باشند.

توجه به زمان ارائه کالکشن

  • به طور کلی بر اساس ماهیت هر کالکشن، زمان ارائه کالکشن متفاوت خواهد بود. می توان گفت که عامل مهمی که تعیین کننده زمان برای ارائه کالکشن می باشد، فصل مورد نظر برای ارائه است. چرا که ماهیت کالکشن ها به صورت فصلی، ماهانه و سالانه در حال تغییر می باشد. از این رو زمان ارائه نیز بر همین اساس متغیر خواهد بود.

توجه به خلاقیت در ایجاد کالکشن

  • از آنجایی که صنعت مد روز به روز در حال تغییر و تحول است. بنابراین این صنعت تشنه خلاقیت و نوآوری است. در واقع مخاطبان صنعت مد و پوشاک به دنبال استفاده از جدیدترین محصولات برند محبوب خود می باشند. در نتیجه استفاده از خلاقیت در روند کالکشن، بر دیدگاه مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

اصول کاربردی برای فروش محصولات کالکشن

توجه به بازار هدف محصول

  • به این منظور که قصد دارید محصولات کالکشن خود را در چه مکان هایی به فروش برسانید؟ به طور مثال شما می توانید مکان های مختلفی را از جمله مزون لباس، مهمانی های خانگی، عمده فروشی ها، بوتیک لباس، فروشگاه های اینترنتی، نمایشگاه های خیابانی و …. به عنوان بازار هدف خود انتخاب کنید.

ارائه هدفمند محصولات کالکشن

  • برای این که بتوانید فروش خود را به حداکثر برسانید، باید هر محصول از کالکشن خود را به صورت هدفمند ارائه کنید. به صورتی که ساختار کالکشن، یک هویت برند را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
  • برای موفقیت فروش محصولات خود باید یک موضوع و داستان خوب در ارتباط با طراحی های خود ارائه دهید تا مخاطبان را جذب کنید.

ابتدا ایده و طراحی، سپس به فکر فروش

  • این اصل به این معنا است که در صورتی که قصد دارید کالکشنی را ایجاد کنید. در ابتدا به فکر ایده ذهنی خود و پیاده سازی طراحی و دوخت درست آن باشید. سپس به دنبال مشتری و فروش محصول باشید.

لازمه فروش فوق العاده، ایده منحصر به فرد است

  • اگر می خواهید به  آن نتیجه ای دست یابید که مورد انتظار شماست، باید ایده منحصر به فردی را خلق کنید. چرا که مخاطبان این صنعت به دنبال خلاقیت های روز افزون طراحان می باشد.

به روز نگه داشتن اطلاعات

  • منظور از به روز نگه داشتن اطلاعات این است که کالکشن خود را با دیگر کالکشن ها از نظر کیفیت، قیمت و …. مقایسه کرده و نسبت به کالکشن های دیگر، اطلاعات خود را به روز کنید.

جمع بندی

کالکشن سازی در طراحی لباس در نگاه اول سخت به نظر می‌رسد اما فراموش نکنید که با گذشتن از سختی‌ها می‌توانید تغییر لازم را در صنعت پوشاک ایجاد کنید. بنابراین با مطالعه بیشتر و مشورت با افرادی که از قبل در این حوزه فعالیت کرده، اقدام به ساخت کالکشن لباس خود کنید. شاید اولین کالکشن، درست چیزی نباشد که در ذهن دارید اما به مرور پیشرفت‌های لازم را داشته و در نهایت خواهید توانست تا در دسته بهترین طراحان کالکشن لباس قرار بگیرید. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد تا مسیر را برای شما روشن‌تر کرده و برای طراحی اولین کالکشن ترغیب شده باشید.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *