رید هافمن | Reid Hoffman

reid-hoffman- بیوگرافی رید هافمن
رید هافمن | Reid Hoffman

مـلـیّـت: آمریکایی

بنیان گذار و مدیرعامل لینکدین

رید هافمن (انگلیسی: Reid Garrett Hoffman؛ زادهٔ ۵ اوت ۱۹۶۷) کارآفرین، سرمایه‌گذار، نویسنده، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است، که در سال ۲۰۰۲ شرکت لینکدین را تأسیس نمود. وی هم‌اکنون به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت لینکدین فعالیت می‌کند.

هافمن به عنوان ۵۱ امین ثروتمند در عرصهٔ تکنولوژی در سال ۲۰۱۵، ۳۴۱ امین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۵ و ۶۵ امین فرد قدرتمند در سال ۲۰۱۳ شناخته شده‌است. رید هافمن فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۹۴ و با عنوان مدیر محصول شرکت اپل آغاز کرد و بعد از آن به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون رئیس شرکت پی‌پل فعالیت کرده‌است. او در سال ۲۰۰۳ لینکدین را به عنوان یک سرویس شبکهٔ اجتماعی که دارای بیش از ۴۰۰ میلیون عضو در بیش از ۲۰۰ کشور است، تأسیس کرد

ورود به دنیای فناوری

هافمن ابتدا به دنیای نویسندگی و تدریس و فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند بود. البته او پس از تحصیل در آکسفورد نظر خود را به حوزه‌های تأثیرگذار در اجتماع تغییر داد و تصمیم گرفت شغلی اثرگذارتر انتخاب کند. هافمن پس از بازگشت از آکسفورد به زادگاهش در کالیفرنیای‌شمالی، به‌سراغ هم‌دانشگاهی‌هایش در استنفورد رفت تا علاقه‌مندان به دنیای روبه‌رشد فناوری را از میان آن‌ها پیدا کند. هافمن که ابتدا فعالیت‌های دانشگاهی را تأثیرگذار تصور می‌کرد، در تحصیلات تکمیلی به این نتیجه رسیده بود که فعالیت در حوزه‌ی کارآفرینی بیشترین اثر را روی اجتماع می‌گذارد.

علاقه‌مندی هافمن به دنیای فناوری از کتابی به‌نام Snow Crash شکل گرفت که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده بود. این کتاب علمی‌‌تخیلی، آینده‌ی جهان را در قرن بیست‌ویکم شرح می‌داد که دولت‌ها در آن سرنگون شده بودند و مردم به‌دنبال راهکارهایی برای زندگی در جهانی مجازی به‌نام Metaverse بودند. هافمن درباره‌ی تصمیمش برای ورود به دنیای کارآفرینی می‌گوید:

زمانی‌که از استنفورد فارغ‌التحصیل شدم، به‌دنبال شغلی در حوزه‌ی تدریس دانشگاهی یا تأثیرگذاری اجتماعی به روشی مشابه بودم. درواقع، می‌خواستم لنزی دربرابر جامعه قرار دهم و از آن‌ها بپرسم «ما که هستیم» و «باید چه کسی باشیم». البته درنهایت متوجه شدم فعالیت‌های دانشگاهی به نوشتن کتاب‌هایی می‌انجامد که حداکثر ۵۰ تا ۶۰ نفر آن‌ها را می‌خوانند. به تأثیرگذاری بیشتری نیاز داشتم.

اولین شغل هافمن که دوره‌ی زمانی کوتاهی هم داشت، در کارخانه‌ی تولید نوشیدنی در ناپا ولی بود. او سپس به اپل پیوست و به‌نوعی ورود رسمی‌اش به دنیای فناوری شروع شد. اپل کامپیوتر در سال ۱۹۹۴ میزبان رید هافمن بود و اولین تجربه‌های او در مدیریت محصول در این شرکت شکل گرفت.

هافمن اکنون در نخستین سال‌های ششمین دهه‌ی زندگی خویش است، هافمن در پروفایل لینکدین خودش، برای معرفی خود از سه عنوان استفاده کرده است: کارآفرین؛ استراتژیست محصول؛ سرمایه‌گذار.

چنانکه در مقاله‌ای در Wired درباره او نوشته شده، رید هافمن دوست داشت فیلسوف شود. او برای تحصیل فلسفه در آکسفورد بورسیه نیز دریافت کرد و به تعبیر خودش، تصمیم گرفت برای تقویت تفکر و اندیشه‌ی عموم مردم تلاش کند.

می‌خواست کتاب و مقاله بنویسد و به انسان‌ها بگوید که فکر می‌کند انسان قرار بوده چگونه باشد.

اما مدت کوتاهی از شروع دوره‌ی فلسفه نگذشته بود که احساس کرد کار دانشگاهی نمی‌تواند در مقیاسی که او دوست دارد تأثیرگذار باشد.

به همین علت، تصمیم گرفت به حوزه‌ی نرم‌افزار روی بیاورد و به این شیوه و با استفاده از این ابزار بر جامعه (و امروز می‌توانیم بگوییم: جهان) اثر بگذارد.

اگر چه ثروت او بیش از ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما مشخصاً در همه‌ی حرف‌ها و مصاحبه‌هایش می‌بینید که پول، جزو دغدغه‌هایش نیست و حتی حاضر نیست به عنوان یکی از شاخص‌های کم‌اهمیت هم در مسیر زندگی و موفقیتش به آن اشاره کند.

وقتی از لینکدین حرف می‌زند می‌گوید: «این روزها هر آدمی، شبیه یک کسب و کار است و همان‌طور که کسب و کارها با هم شبکه دارند، من دوست دارم آدم‌ها هم در لینکدین یا جایی شبیه آن شبکه داشته باشند».

به همین علت،‌ فروش لینکدین به مایکروسافت هم ظاهراً برای او چندان دشوار نبوده است؛ البته این را هم باید به خاطر داشته باشیم که او پس از این معامله به عضویت هیأت مدیره مایکروسافت درآمده است.

خودش هنگام صحبت در این‌باره چنین عنوانی را برای مقاله‌اش انتخاب کرده است: مأموریت ادامه پیدا می‌کند (The mission continues).

شروع مقاله‌اش هم ساده و خواندنی است: تقارن جالبی است که من، این پستِ لینکدین خود را از روی Surface مایکروسافت خودم می‌نویسم و آپدیت می‌کنم.

[um_loggedin]

فورچون در مقاله‌ خود در مورد رید هافمن (Reid Hoffman) تعبیر جالبی دارد: اگر در شبکه سازی،‌ یک معلم افسانه‌ای وجود داشته باشد، این فرد رید هافمن است.

اگر قبلاً نام هافمن را نشنیده‌اید کافی است سری به صفحه‌ی About در سایت Linkedin بزنید. در نخستین خط توضیح جالبی وجود دارد: لینکدین، در اتاق نشیمن خانه‌ی رید هافمن، تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

البته لینکدین تنها تجربه‌ی رید هافمن در کارآفرینی نیست و او عضویت در هیأت مدیره PayPal (از بدو تأسیس) را هم در پرونده‌ی خود دارد. او اکنون عضوِ هیات مدیره‌ی Airbnb و Mozilla نیز هست.

علاقه زیادی به حمایت از جوان‌ها و سرمایه‌گذاری بر روی آنها دارد. در حدی که در سیلیکون ولی کالیفرنیا، معروف است که اگر می‌خواهید کار جدیدی راه بیندازید حتماً سری به هافمن بزنید.

خاطرات زیادی از او نقل می‌شود.

از جمله جلسه‌ای که برای زاکربرگ جور کرد تا بتواند با پیتر ثیل جلسه‌ای داشته باشد و سرمایه‌گذاری پانصدهزار دلاری پیتر ثیل روی فیس بوک انجام شود.

شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید. بخشی از محتوا مختص اعضاء و مشترکین می‌باشد.

ورود یا عضویت

restricet content notice 3 دیزاین کلاب

خرید یا تمدید اشتراک | ورود یا عضویت

.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.

[/um_loggedin]

کتابهای رید هافمن

تا کنون دو کتاب از رید هافمن منتشر شده است:

کتاب استارت آپ شما (The Start-up of You) که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و ما هم در مطلبی تحت عنوان شبکه سازی، بخش‌هایی از آن کتاب را مرور کرده‌ایم.

اتحاد (Alliance) نام کتاب دیگر رید هافمن است که با همکاری دو نفر دیگر نوشته شده و در سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد. عنوان فرعی کتاب اتحاد چنین انتخاب شده است: مدیریت استعدادها در عصر شبکه‌‌ها.

نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند در مورد چالش‌ها و راهکارهای مدیریت منابع انسانی در دوران جدید صحبت کنند و معمولاً از مثال‌های مربوط به لینکدین هم در تأیید این که خود در عمل به حرف‌هایشان وفادارند استفاده می‌کنند.

پادکست رید هافمن

Masters of Scale – مهارت بزرگ کردن مقیاس کسب و کار

سایت رسمی: Masters of Scale – Cultivate the entrepreneurial mindset

شاید ترجمه‌ی دقیق‌تر خدایان مقیاس باشد، اما به هر حال، آنچه رید هافمن در پادکست‌های خود به آن می‌پردازد، هنر بزرگ کردن مقیاس کسب و کار است.

رید هافمن، مفهومی را در ذهن دارد که به شکل‌های مختلف آن را تکرار کرده است:

کسب و کاری که میلیون‌ها مشتری دارد، هنرهای زیادی می‌دانسته. یکی از این هنرها آن بوده که چگونه ۱۰۰۰ مشتری اولیه را به چند میلیون تبدیل کند.

به عبارت دیگر: چگونه مقیاس را بالا ببرد؟

سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اجتماعی

هافمن پس از سرمایه‌گذاری در پی‌پال، به یکی از سرمایه‌گذاران فرشته‌ی موفق در سیلیکون‌ولی تبدیل شد. برخی از کارشناسان او را موفق‌ترین سرمایه‌گذار فرشته‌‌ی دهه‌ی گذشته در سیلیکون‌ولی می‌دانند. کارآفرینان شناخته‌شده‌ی اکوسیستم استارتاپی می‌گویند هافمن اولین کسی است که هر کارآفرینی آرزوی ملاقات با او را دارد. هافمن هنوز از شرکای اسلی گریلاک پارتنرز است و مدیریت برنامه‌ی سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری Discovery Fund شرکت را برعهده دارد. 

همان‌طورکه گفته شد، اثرگذاری اجتماعی همیشه یکی از حوزه‌های اصلی علاقه‌مندی و تمرکز رید هافمن بوده است. او درکنار فعالیت‌های مدیریتی و سرمایه‌گذاری خود در دنیای فناوری که به‌اندازه‌ی کافی بر جهان و اجتماع پیرامونش تأثیرگذار بودند، با فعالیت‌هایی همچون سخنرانی و تألیف کتاب و تولید پادکست هم وظیفه‌ی اجتماعی خود را پیش می‌برد. از سخنرانی‌های مهم رید هافمن می‌توان به رویدادهایی همچون کنفرانس Xprize Foundation، TED و Fast Forward Accelerate Good Global اشاره کرد. او همچنین در رویدادهای متنوع در دانشگاه‌های استنفورد، آکسفورد، هاروارد و MIT Media Lab سخنرانی می‌کند.

هم‌بنیان‌گذار لینکدین پادکست پرطرفداری به‌نام Masters of Scale تولید می‌کند

رید هافمن بخش مهمی از دغدغه‌ی اشتغال خود را به نوشتن در حوزه‌ی کسب‌وکار اختصاص داده است. او ابتدا مقاله‌های خود را در لینکدین منتشر می‌کرد و از اولین اینفلوئنسرهای لینکدین به‌شمار می‌رود. یکی از مقاله‌های مهم هافمن در لینکدین، روش جدیدی از نوشتن اعتبارنامه را برای دانشجویان و شاغلان شرح می‌داد که به‌نام Disrupting the Diploma منتشر شد. از دیگر مقاله‌های مهم وی می‌توان به توضیحش از جلسه‌ی ارائه‌ی لینکدین در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد که روش‌های کاربردی را برای ارائه‌ی ایده‌ی استارتاپی و جذب سرمایه‌گذار شرح می‌دهد. این مقاله به‌نام Linkedin’s Series B Pitch to Greylock در وب‌سایت شخصی هافمن دردسترس قرار دارد.

اولین کتاب رید هافمن با همکاری Ben Casnocha در سال ۲۰۱۲ و به‌نام The Start-Up of You: Adapt to the Future, Invest in Yourself, and Transform your Career منتشر شد. کتاب «استارتاپ شما» همان‌طورکه از نامش برمی‌آید، تفکر کسب‌وکاری افراد را درباره‌ی خودشان نشانه می‌گیرد و شباهت‌های شرکت‌های موفق سیلیکون‌ولی را با موفقیت‌های شخصی افراد شرح می‌دهد. طبق نظارت و بازخوردهای مثبتی که درباره‌ی کتاب اول هافمن منتشر شد، او در کتابش روش‌های کاربردی برای حفظ موقعیت و زندگی شغلی و دوام‌آوردن در دنیای کنونی را شرح می‌دهد. کتاب مذکور در همان سال اول به رکورد فروش ۱۰۰ هزار نسخه رسید و در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال قرار گرفت.

کتاب دوم هافمن نیز با همکاری کاسنوچا نوشته شد. این کتاب به‌نام The Alliance: Managing Talent in the Networked Age در سال ۲۰۱۴ نوشته شد. کتاب «اتحاد، مدیریت استعدادها در عصر شبکه» ساختارهای سنتی اشتغال و کارمندی طولانی‌مدت را به‌چالش می‌کشد و اعتقاد دارد چنین سبکی از اشتغال در دنیای دائما در حال تغییر کارایی ندارد. کتاب اتحاد می‌گوید رابطه‌ی کارمند و کارفرما باید از ساختار کنونی خارج شود و آن‌ها یکدیگر را به چشم متحد نگاه کنند. درواقع، رابطه‌ها باید از حالت معامله‌ای به ارتباط نزدیک تغییر کند. اهمیت یادگیری مهارت‌های شبکه‌سازی و حفظ ارتباط شرکت‌ها با کارمندان سابق و تشکیل شبکه‌ی ارتباطی، از مفاهیمی هستند که هافمن در کتابش شرح می‌دهد. کتاب دوم هافمن نیز به فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز راه یافت.

سومین کتاب رید هافمن به‌نام Blitzscaling: The Lightning-Fast Path to Building Massively Valuable Companies با همکاری کریس یه نوشته و در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. حوزه‌ی تمرکز اصلی کتاب Blitzscaling مقیاس‌دهی سریع و قدرتمندانه‌ی کسب‌وکارها است. درواقع هافمن در کتاب سوم دید کلی‌تری به اکوسیستم کسب‌وکار دارد و مراحل رشد و مقیاس‌دهی آن‌ها را تحلیل می‌‌کند. هافمن در توضیح کتابش ابتدا این سؤال را مطرح می‌کند که چه تفاوتی بین استارتاپ‌های با عمر کوتاه و آن‌هایی وجود دارد که به مقیاس جهانی رسیدند؟ او مفاهیمی فراتر از بنیان‌‌گذاران قدرتمند یا سرمایه‌گذاری عظیم را در موفقیت استارتاپ دخیل می‌داند. از نظر هافمن، برای مقیاس‌دهی بیش از بازدهی، به سرعت زیادی نیاز داریم؛ چون در وضعیت نبود قطعیت استارتاپ، سرعت اهمیت بیشتری دارد.

هافمن در مسیر تولید محتوای مرتبط با کسب‌وکار، پادکست مشهوری به‌نام Masters of Scale هم دارد که از آوریل ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است. همان‌طورکه از نام پادکست برمی‌آید، هافمن در برنامه‌ی خود و در مصاحبه با بنیان‌گذاران مشهور دنیای کسب‌وکار، روش‌های مقیاس‌دهی به استارتاپ را تحلیل می‌کند. پادکست «استادان مقیاس‌دهی» ادعای برابری کامل جنسیتی هم دارد و میهمانان خود را از دسته‌های متنوع اجتماعی انتخاب می‌کند. از میهمانان مشهور پادکست یادشده می‌توان به مارک زاکربرگ، برایان چسکی، جان الکان، شریل سندبرگ، استورات باترفیلد، دیان گرین و نانسی لوبین اشاره کرد.

جوایز و افتخارها

رید هافمن به‌خاطر راه‌اندازی لینکدین و فعالیت‌های مشاوره‌ای و اجتماعی، جوایز متعددی دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی Fast Company به‌عنوان نفر هفدهم در فهرست یکصد فرد خلاق دنیای کسب‌وکار قرار گرفت. یک سال بعد، جایزه‌ی کارآفرین سال ایالات متحده به او و همکارش، جف وینر، از هم‌بنیان‌گذاران لینکدین، اهدا شد. در سال ۲۰۱۲، مؤسسه‌ی TechAmerica مدل دیوید پکارد را به پاس خدمات هافمن در دنیای فناوری به او اهدا کرد. در همان سال، مرکز مارتین لوترکینگ با جایزه‌ی Salute to Greatness از هافمن تقدیر کرد.

مجله‌ی فوربز در سال ۲۰۱۲ هافمن را در رتبه‌ی سوم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای فناوری قرار داد. فوربز وی را یکی از افراد تأثیرگذار سیلیکون‌ولی خواند که تقریبا در تمامی استارتاپ‌های موفق حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی ایفای نقش کرده است. دو سال بعد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، هافمن را به‌عنوان سفیر ریاست‌جمهوری در حوزه‌ی کارآفرینی بین‌المللی انتخاب کرد. در همان سال، مؤسسه‌ی American Academy of Achievement مدال طلای سالانه‌ی خود را به هافمن اهدا کرد. از آخرین افتخارهای هم‌بنیان‌گذار لینکدین هم می‌توان به نشان افتخاری امپراتوری بریتانیا در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد که به‌خاطر دستاوردهای متعدد او و کمک به شناخته‌شدن بورسیه‌ی مارشال ازطریق دستاوردهای بین‌المللی به هافمن تعلق گرفت.

فعالیت‌های بشردوستانه

درگیری و اشتغال ذهنی برای اثرگذاری بر جامعه همیشه در ذهن هافمن وجود دارد. او درکنار همه‌ی فعالیت‌های مرسوم، تلاش می‌کند با حضور در سازمان‌های بشردوستانه هم مسئولیت اجتماعی‌اش را انجام دهد. جف وینر، مدیرعامل لینکدین، درباره‌ی هافمن می‌گوید:

هدف اصلی رید این است که تأثیر مثبت و ماندگار بر جهان بگذارد.

از فعالیت‌های بشردوستانه‌ی کنونی هافمن می‌توان به این‌ها اشاره کرد که عموما با عضویت در هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود:

  • Kiva.org: پلتفرمی برای قرض‌دادن خرد به دانشجویان و کارآفرینایی که تمکن مالی لازم را ندارند.
  • Endeavor Global: سازمانی که پس از کارآفرینان تأثیرگذار بااستعداد در بازارهای در حال رشد، از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • Opportunity@work: سازمان اجتماعی غیرانتفاعی که هدف خود را بازطراحی سیستم کارگری و کارمندی ایالات متحده می‌داند و با فناوری‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری در آموزش هدفش را دنبال می‌کند.
  • Do Something: سازمانی با هدف تشویق جوانان به انجام فعالیت‌های داوطلبانه با هدف ایجاد تغییر در جامعه.

از فعالیت‌های اجتماعی دیگر هافمن می‌توان به عضویت در هیئت‌مشاوره و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و سازمان‌هایی همچون MIT Media Lab ،QuestBridge, OpenAI ،Crisis Text Line ،Code for America و Gving Pledge اشاره کرد. او به‌همراه همسرش، میشل یی، در برنامه‌ی آخر ثبت‌نام کرد و سهم عمده‌ای از ثروت خود را به رفع مشکلات جهانی اختصاص داد.

مصاحبه های رید هافمن

internet entrepreneur

reid-hoffman- بیوگرافی رید هافمن

” کارآفرین شخصی است که از بالای صخره به پایین می‌پرد
 و در مسیر سقوط برای ساختن هواپیما تلاش میکند….”

internet entrepreneur

reid-hoffman- بیوگرافی رید هافمن

” وقتی که داخل چای شکر میریزیم این شبکه ی بین مولکول هاست که باعث میشه شکر به کل چای برسه و همه ی آن شیرین شود.

دنیای ما بر اساس شبکه بنا نهاده شده است”

internet entrepreneur

reid-hoffman- بیوگرافی رید هافمن

” ماموریت لینکدین ساده است: حرفه ای های جهان را به هم متصل کنید تا آنها را سازنده تر و موفق تر کنید.”

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال انتقال