درحال انتقال

معرفی بازی کلش رویال و نکات گیمفیکیشن | Clash Royale

Clash Royale، محصول استودیو بازی‌سازی مشهور Supercell، یکی از پرطرفدارترین بازی‌های موبایلی است که با ترکیب استراتژی و کارت‌بازی، میلیون‌ها کاربر را جذب کرده است. در این بازی، هدف شما تخریب برج‌های حریف با استفاده از کارت‌های کاراکترهایی است که از دنیای بازی معروف Clash of Clans الهام گرفته شده‌اند.

اما چیزی که این بازی را از دیگران متمایز می‌کند، طراحی فوق‌العاده اصول بازی‌سازی و گیمفیکیشن آن است. از آموزش اولیه گرفته تا سیستم پاداش‌دهی هوشمندانه، همه‌چیز برای جذب و نگه‌داشتن کاربر طراحی شده است.

معرفی بازی کلش رویال و نکات بازی‌سازی (Clash Royale)

مهارت‌هایی که Clash Royale توسعه می‌دهد

  1. تصمیم‌گیری سریع
    • محدودیت زمانی بازی (3 دقیقه) باعث می‌شود بازیکنان تحت فشار، بهترین استراتژی‌ها را اتخاذ کنند.
  2. مدیریت منابع
    • هر کارت برای استفاده نیاز به اکسیر دارد. این اکسیر محدود بوده و تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آن، یک مهارت کلیدی است.
  3. استراتژی‌پردازی
    • ترکیب درست کارت‌ها و پیش‌بینی حرکات حریف، یکی از جنبه‌های اصلی بازی است.
  4. مدیریت زمان و برنامه‌ریزی
    • سیستم پاداش‌دهی بازی (با تایمرهای متفاوت برای باز کردن صندوق‌ها) به بازیکن یاد می‌دهد که چگونه زمان خود را مدیریت کند.

آشنایی با بازی کلش رویال

اگر Clash Royale بازی نکردید، باید گفت که این بازی منطق بسیار آشنایی داره. در یک زمین بازی، شما ۳ برج دارید و حریف شما هم ۳ برج. ۳ دقیقه فرصت دارید تا با کارت کاراکترهایی که دارید، برج‌های طرف مقابل رو تخریب کنید. کاراکترهای بازی هم از بازی بسیار آشنا و میلیون دلاری دیگه Supercell یعنی Clash of Clans گرفته شده، اما بحث ما توضیح خود بازی نیست. بلکه جایی از این بازی هست که  واقعا می‌درخشه، یعنی «اولین تجربه برای کاربر» و «تاثیر اولیه بر کاربر» در ۱۵ دقیقه ابتدایی کار با بازی. آنبوردینگ در  فرآیند  بازی Clash Royale بی‌نظیر طراحی شده.

معرفی بازی کلش رویال و نکات بازی‌سازی (Clash Royale)

آنبورد بازیکن

پانزده دقیقه اول بازی به این شکله که  بمحض ورود اول نکات اولیه بازی رو خیلی کوتاه آموزش میده و در ازای آموزش ها جعبه هایی جایزه میده، یه سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنه که کاربر به خاطر اون برگرده و مجددا بازی کنه؛ آموزش بازی و طراحی گرافیکی و سرگرم کننده اون اولویت های اصلی این 15 دقیقه هستند ، اما اونها به تنهایی تجربه ای چسبناک ایجاد نمی کنند. بازیکنان به دلایل خوبی برای بازگشت و بازی مجدد برای ایجاد یک محصول عادت ساز نیاز دارند.  کلش رویال با قفل کردن زمان تقریباً تمام پاداش های خود به این نتیجه می رسه! پس از هر برد در Clash Royale ، به بازیکنان یک صندوق تعلق می گیره، صندوقچه هایی که از این فرآیند بیرون می آن هر بار به مدت 15 ثانیه قفل می شن، این تایمر کوتاه بسیار مهمه زیرا به بازیکنان می گه: “برید کاوش کنید یا یک جنگ دیگه راه بندازید وقتی کارتون تمام شد پاداش هایی در انتظار شماس.” این سیستم فوق العاده عمل می کنه تا بازیکنان رو درگیر کنه در حالی که به آنها فرصت می دهد تا سرگردان بشن. سپس ، پس از آخرین مسابقه تمرینی بازیکن ، جعبه ای ای متفاوت دریافت می کنه که به نظر ارزشمند تر میاد، بازیکنان یک صندوق نقره ای با ارزش تر با 3 ساعت زمان باز کردن قفل دریافت می کنن؛ هر صندوقچه ای که از اون به بعد دریافت می کنید دارای یک تایمر 3 ساعت یا بیشتره. زمان انتظار هر صندوق مستقیماً به ارزش اون بستگی داره، به عنوان مثال ، صندوقچه های طلا 8 ساعت انتظار دارند و صندوق های جادویی 12 ساعت انتظار دارند؛ اما ترفندی وجود داره که بازیکنا می تونن نوع جعبه  ای را که می خواهند در هر زمان باز کنند انتخاب کنند ، این حق انتخاب دادن و انعطاف پذیری  به این معنی که آنها زمان باز شدن جعبه جایزه  خودشون رو برای زمانی که به احتمال زیاد قادر به بازی نیستند قرار می دن. تایمرهای کوتاه در تمرین 15 دقیقه اول بازیکن رو درگیر می کنن ، سپس تایمرهای طولانی مدت به بازیکنان دلیلی می دهد تا طبق برنامه خود بازگردند. تایمرهایی از این دست را می توان در همه جای بازی یافت و دو هدف مهم را دنبال می کند:

  1. اول ، آنها به Clash Royale این فرصت را می دهند که مجدداً با بازیکنان تعامل داشته باشد تا آنها را وادار به بازی بیشتر کند.
  2. ودوم ، آنها به عنوان یک درآمدزایی عمل می کنند تا کاربران را مجبور به پرداخت پول کنند اگر می خواهند سریعتر پیشرفت کنند.

آنالیز طراحی بازی و گیمفیکیشن رویال


شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید. 

ورود یا عضویتخرید یا تمدید اشتراک

برای دسترسی کامل به صدها درس و محتوای تخصصی در باشگاه طراحی شما نیاز به ثبت نام و تهیه اشتراک دارید. بخشی از مطالب مختص مشترکین می‌باشد

.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.


 

مقایسه رویال با سایر بازی‌ها

Clash Royale vs. دیگر بازی‌های Supercell:

  • این بازی بیشتر بر مدیریت زمان و برنامه‌ریزی تمرکز دارد، در حالی که بازی‌هایی مانند Clash of Clans، بر استراتژی طولانی‌مدت تأکید دارند.

الهام از این طراحی در محصولات دیگر:

  • تایمرهای انتظار و سیستم پاداش‌دهی:
    این مفهوم در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دیگری نیز پیاده‌سازی شده است، از جمله بازی‌های مشابه در ژانر استراتژی.

جمع‌بندی: چرا Clash Royale موفق است؟

این بازی به‌خوبی نشان می‌دهد که طراحی اصولی و استفاده از گیمفیکیشن می‌تواند کاربران را به شدت درگیر کند. ترکیب آموزش جذاب، پاداش‌دهی هوشمندانه، و سیستم‌های روانشناسی رفتاری باعث شده که Clash Royale به یک تجربه فراتر از یک بازی ساده تبدیل شود.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه بازی Clash Royale داشته‌اید؟ کدام قسمت از طراحی آن برای شما جذاب‌تر بوده است؟

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *