گیمبال | Gimbal
ساخت کلیپهای ورزشی و اکشن که این روزها نمونههای بسیاری از آنها را در شبکههای اجتماعی میبینید، به کمک یک وسیله شگفتانگیز ضبط میشوند: گیمبال یا همان لرزشگیر.
گیمبال یا Gimbal را میتوان بهعنوان یکی از مفیدترین اختراعات برای فیلمسازی شناخت. اما گیمبال چیست؟ تصور کنید که شما قصد فیلمبرداری از یک صحنه را دارید که یک شخص در آن از نقطه A به سمت نقطه B در حال دویدن است. شما نمیتوانید یک استدی کم (Steadicam) را خریداری کنید، بنابراین بهصورت دستی فیلمبرداری را انجام میدهید.
فیلم بهدستآمده بسیار لرزان خواهد بود و کیفیت تصویر دلخواه شما را ارائه نمیدهد. این در حالی است که چیزی که شما میخواهید به آن برسید، نوعی فیلم صاف و ابریشمی بدون تکانههای شدید و لرزش است. در اینجا است که گیمبال به یک گزینه مناسب برای شما مبدل میشود.
یک لرزش گیر دوربین یا گیمبال ( camera stabilizer یا camera mount) وسیله ای است که با شیوه ی خاص خود، از حرکت های ناخواسته ای که لرزش نامیده می شوند جلوگیری می کند و یا به نوعی آن را جبران می کند و برای دوربین های کوچک دستی مثل یک مهارکننده در برابر بدن فیلمبردار عمل می کند.
در طول تاریخ، استودیوهای فیلمسازی معمولاً از ابزارهای گرانقیمت و سنگین مانند Steadicam و سیستم ریل دالی (Dolly Trak) استفاده کردهاند که با ثابت نگهداشتن دوربین، حرکات اضافه و لرزش دوربین را حذف میکنند. از تنظیمات این ابزارها هیچ کمکی عاید شما نمیشود و برای استفاده از آنها به اپراتورها و نیروی انسانی ماهر نیاز است. بنابراین، استفاده از آنها چندان راحت نیست. بااینحال، اخیراً ابزار جدیدی به نام گیمبال در بازار ظاهرشده است که فیلمبرداری در مکانهای ناهموار و صحنههای متحرک را بهخوبی پشتیبانی کرده و با قیمت مناسب خود، هزینههای گزاف را از بودجه فیلمسازی شما حذف میکند.
گیمبال یک لرزش گیر دوربین بسیار جمعوجور است که با کمک الگوریتمهای کامپیوتری، فیلم را عاری از لرزشهای ناخواسته میسازد. درواقع حتی اگر بخواهیم گیمبال را انقلابی برای فیلمسازان مستقل و بیباک بخوانیم، بازهم کملطفی شده است.
در بعضی مدل ها مبدل های دوربین (camera mount) روی یک بازو در جلوی فیلمبردار و یک دسته در زیر دوربین قرار گرفته است، در دیگر موقعیت های متنوع دوربین در بالای یک تکیه گاه، دربرابر سینه و یا شکم فیلمبردار قرار دارد. برای جبران بی ثباتی های دوربین که ناشی از حرکت های بدن اپراتور است، یک اپراتور دوربین به نام گارت برون (Garrett Brown) یک دستگاه لرزش گیر بدنی ( Steadicam) برای تصاویر حرکتی سینمایی اختراع کرد که در آن از فنر ها به عنوان ضربه گیر استفاده کرد.
شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید. بخشی از محتوا مختص اعضاء و مشترکین میباشد.
خرید یا تمدید اشتراک | ورود یا عضویت
.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.
جمعبندی
گیمبالها یک نوآوری انقلابی در دنیای فیلم برداری هستند که راه را برای فیلمسازان مشتاق، بهویژه کسانی که بودجهبندی مشخصی دارند، هموار میکنند تا فیلمهای یکپارچه، پایدار و بدون لرزش خلق کنند. در گذشته، پایداری و عدم لرزش در فیلمبرداریها یک امر لوکس بود که فقط به محصولات صنعت فیلمسازی هالیوود تعلق میگرفت. خوشبختانه اکنونکه گیمبالها بهطور گسترده در دسترس افراد قرارگرفتهاند، برای به دست آوردن فیلم دلخواه خود به سرمایه یا تمرین زیادی نیاز ندارید. کافی است گیمبال مناسب دوربین و گوشی خود را پیدا کنید و در مورد عملکرد و راه اندازی گیمبال آموزش های لازم را دیده ، زیرا این دستگاه ها در عین عملکرد ساده، بسیار حساس و آسیب پذیر می باشند.
آدرس مطلب
داشبورد
سطح و نقش شما بعد از ثبت نام در سایت قابل مشاهده خواهد بود.
متأسفیم، اما شما به این بخش از محتوا دسترسی ندارید