درحال انتقال

طراحی پیشرفته برای تغییر رفتار 

این سومین پست تکمیلی برای شرح و تکمیل درس طراحی رفتار است، طراحی رفتاری یک چارچوب اخلاقی برای درک و تاثیر سیستماتیک بر رفتارهای انسانی در محیط های فیزیکی و دیجیتال است.این مقدار زیادی برای باز کردن در یک تعریف پیچیده است، بنابراین اجازه دهید ان را تجزیه کنیم.
پیش نیاز:

  1. طراحی رفتار و ارتباط آن با نوروساینس | علوم اعصاب و رفتار
  2. طراحی برای تغییررفتار به کمک رفتارشناسی
طراحی پیشرفته برای تغییر رفتار 

طراحی برای تغییر تصمیم‌ها و اقدام‌ها

طراحی رفتار پروسه سخت و پیچیده ای بنظر می‌رسه، اینکه بتونید سیستمی رو طراحی کنید که کاربر رو به مقاصدی که شما دارید هدایت کنه و اعمال مورد نظر شما رو انجام بده کاری بسیار سخت و پیچیده است و نیاز به یک دانش میان رشته ای داره. یه جورایی شما باید از روانشناسی ، اقتصاد رفتاری ، نوروساینس ، گیمیفیکشن ، مداخله رفتار ، طراحی تجربه کاربری ، کپی رایتینگ و… اطلاعاتی داشته باشید که بتونید راه حلی اولیه برای این سوالاتی که مطرح شد بدست بیارید. وقتی از تغییر رفتار حرف می‌زنیم، منظورمان تغییر تصمیم‌ها و اقدام‌هاست، وقتی می‌گوییم رفتار مشتریان در فضای آنلاین با رفتار مشتریان در فضای فیزیکی تفاوت دارد، منظورمان این نیست که یک رفتار خوب و یک رفتار بد است، بلکه صرفاً به تفاوت تصمیم‌ها و اقدام‌ها میان مشتریان آنلاین و مشتریان فیزیکی فکر می‌کنیم و در مورد آن حرف می‌زنیم؛

البته هنوز هم، مفهوم سنتی رفتار در علوم رفتاری و مدیریت معنا دارد، هنوز هم می‌توانیم از رفتار نامطلوب رانندگان در شهرها و یا رفتار نادرست مشتریان در فروشگاه‌ها حرف بزنیم. اما مهم است که به خاطر داشته باشیم  چتر واژه‌ی رفتار، امروز بر دامنه‌‌ی گسترده‌‌تری از مفاهیم سایه گسترده است،وقتی از اصطلاح طراحی رفتار استفاده می‌کنیم، منظورمان این است که:

“یک رفتار هدف را به عنوان رفتار مطلوب تعریف می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم که مخاطبان یا مشتریان یا کارکنان شرکت یا هر فرد یا افرادی که در جامعه‌ی هدف ما قرار دارند، مطابق آن الگوی رفتاری، عمل کنند”

طرفداران مکتب رفتاری معتقدند که نهایتاً همه چیز در قالب رفتار قابل مشاهده و سنجش است و رفتار را هم می‌توان با پاداش، تنبیه و شرطی سازی و مهندسیِ سایر عوامل محیطی، تغییر داد، در نگاه طرفداران این مکتب، یادگیری چیزی محسوب می‌شود که در نهایت به تغییر رفتار منتهی شود.

این نکته را در نظر داشته باشید، همانطور که رفتار دیگران قابل مشاهده است، آنها تلاش می کنند که غیر قابل پیش بینی نیز باشند.به عبارتی دیگر انسانها برای مخفی نگه داشتن افکارشان محتاط عمل می کنند. این امر باعث گردیده که دانستن و شناخت رفتار انسانها در برخورد اول دشوار شود.

تا کنون روانشناسان در این باره تحقیقات فراوان کرده اند، آنها افراد را در موقعیت های متفاوت مورد مشاهده قرار دادند؛ شباهتها و تفاوتهای آنها را با یکدیگر مقایسه کردند و انسانها را به گروه های مختلف رفتاری تقسیم نمودند، تا بتوانند رفتارهایآینده افراد را از همان برخورد کوتاه اولیه پیش بینی کنند.

طراحی برای تغییر رفتار Behavioral Design

بعد از اینکه اعصاب انسانی رو شناختیم می‌تونیم ازین دانش در طراحی استفاده کنیم و طراحی برای تغییر رفتار انجام بدیم، حالا باید محیط، شرایط و انگیزاننده‌ها را به شکلی طراحی کنیم که رفتار جامعه‌ی هدف تغییر کند و الگوی رفتاری آنها به الگوی رفتار طراحی شده نزدیک‌تر شود؛ طراحی با هدف تغییر رفتار، در ابتدا با هدف بهبود رفتارهای اجتماعی  مورد توجه قرار گرفت، عمیق‌ترین چالش‌ها، زمانی به وجود اومد که دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ، قبل از اینکه بحث‌های اخلاقی و غیر اخلاقی این حوزه جمع‌بندی شود طراحی برای تغییر رفتار را آغاز می‌کنند (کاری که چندین دهه است به صورت رسمی انجام می‌شود).خیلی زود فعالان کسب و کار، بازاریابان و فروشندگان، روی این موضوع تمرکز کردند که چه ملاحظاتی در طراحی می‌تواند مشتری را به سمت خرید یک محصول مشخص یا استفاده نکردن از یک برند مشخص سوق دهد. مهم ترین ویژگی طراحی با هدف تغییر رفتار این است که مردم کمتر به این نکته دقت می‌کنند که تحت تاثیر طراحی محیط، ناخودآگاه رفتار خود را تغییر داده‌اند.1 بیشتر بخوانید

یک مثال از محصول تغییر رفتار

شما به این سطح از محتوا دسترسی ندارید و یا وارد اکانت خود نشدید. بخشی از محتوا مختص اعضاء و مشترکین می‌باشد.

ورود یا عضویت

restricet content notice 3 دیزاین کلاب

خرید یا تمدید اشتراک | ورود یا عضویت

.: برای دانلود کاتالوگ آشنایی بامحتوای دیزاین کلاب اینجا کلیک کنید :.

جمع بندی

تا به حال شده در یه فعالیتی غرق بشید و اصلا نفهمید زمان چطور گذشته ؟ چه اتفاقی می افته که این حالت رخ میده ؟

میدونید که بسیاری از مشکلات فعلی و آینده به خاطر عادت های بد ما شکل میگیره و به اصطلاح خیلی از بیماری ها ریشه های رفتاری دارن که به این دسته از بیماری ها به اصطلاح Behavior-based diseases گفته میشه و چه بازار عجیبی در این حوزه بوجود میاد ؟ امراضی مثل چاقی و دیابت ، اضطراب ،مشکلات قلبی ، خودکشی و… مشکلاتی هست که بواسطه عدم کنترل ما روی رفتار ها و عادتمون ایجاد شده !‌ آیا میشه کاری کرد و یه مداخله ای انجام داد که این عادت ها بهبود بدیم…

اصلا میشه کاری کرد که افراد رفتار مورد انتظار ما رو انجام بدن!‌این کار اخلاقیه یا نه؟ این مسایلی که مطرح شد به نظر میرسه چرایی و دلایلی باشه که توجه و اهمیت به بحث طراحی رفتار رو مهمتر میکنه برای ما.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *