حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

کسب ُ کار (بیزنس) و انواع آن

بیزنس مدل - تیم کلارک

کسبُ‌کار (به انگلیسی: Bussiness) یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو برای مشتری ایجاد شده‌؛ کسب و کار معانی و تعاریف متفاوتی دارد اما به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، که شامل فعالیت‌هایی است اعم از : تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد.

کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است، برای این ایجاد شده‌اند که سود ساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند، کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند یا مالک آن‌ها دولت باشد؛از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند، با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد…

تعریف کسبُ کار | Business

«تعداد زیادی از کسب و کارهای دنیا که اتفاقاً گردش مالی خوبی هم دارند، الزاماً برای بهبود کیفیت زندگی مردم ایجاد نشده‌اند؛ با این حال،بسیار موفق هستند و به خوبی هم رشد کرده‌اند.»

شاید به همین علت است که در دهه‌های گذشته، این سنت رواج داشت که هر نوع فعالیتی که نهایتاً به خلق درآمد و پول تبدیل می‌شد، کسب و کار در نظر گرفته شود.اما با در نظر گرفتن مفهوم پایداری (که در مدیریت کسب و کار، دغدغه‌ی نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود) به این نتیجه می‌رسیم که اگر کسب و کارها بهبود کیفیت زندگی مردم را مد نظر قرار ندهند، رقابت با سایر کسب و کارها برایشان چندان ساده نخواهد بود و با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند.(البته در مورد ارزش آفرینی درکسبُ کار جلوتر صحبت خواهیم کرد)

پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش، کسب وکار نیست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدید پذیر است.

تعاریف دیگر از بزرگان در کسب و کار :

ارویک و هانت : کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود و کسب و کار عبارت است از هر نوع کسبی که سودی به همراه داشته باشد.
پترسن و پلومن : بر این باوراست ، هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
پروفسور اون :  کسب و کار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.

در واقع می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالاها ، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.

با توجه به تعاریف کسب و کار، ویژگی‌های کسب و کار، عبارتند از : 

[um_loggedin] 1) فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
2) معامله‌ی کالاها و خدمات
3) تکرار معاملات
4) انگیزه‌ی سود (مهم‌ترین و قدرتمندترین محرک اداره‌ی امور کسب و کار)
5) فعالیت توأم با ریسک. کسب و کار، همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کار، توأم با ریسک است.

معمولاً کسب و کار در شکل خصوصی آن نمود پیدا می‌کند که تلاش دارد بر سود بیشتر یا فروش بیشتر تمرکز کند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. اما در شکل دولتی آن بیشتر مشارکت تعداد بیشتری از افراد جامعه اهمیت دارد. کسب و کار یک تفاوت مهم با کسب سود اقتصادی دارد:

کسب و کار، یک فرایند پیوسته و طولانی و تکرار‌شونده و پایدار برای کسب درآمد و به دست آوردن سود است

به‌طور خلاصه سه روش برای شروع یک کسب و کار وجود دارد:

  1. راه اندازی کسب و کار از صفر
  2. خرید کسب و کار موجود از شخص دیگر
  3. نمایندگی یا فرانچایز (فرانشیز)

برای کسانی که هنوز هیچ کسب و کاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب و کار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری هم برای آن‌ها ایجاد کند. نه‌تنها از جهت تحلیل بازار و رقبا بلکه دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌هایی که برای کسب و کارهای بزرگ‌تر وجود دارد از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای هستند تا راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را در اولویت قرار دهند.[/um_loggedin]

انواع کسب کار

کسب و کاراها را میتوان بسته به نوع محصول‌شان و یا ساختار کلی‌شان دسته بندی کرد

1 – کسب و کار خانگی یا محلی
2 – کسب و کار اینترنتی
3 – کسب و کار سازمانی

دسته بندی کسبُ کارها بر اساس حرفه

برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها به قرار زیر است:

  • کسب و کارهای خدماتی
  • کسب و کارهای واسطه‌گری
  • کسب و کارهای کامپیوتری
  • کسب و کارهای فناوری و اطلاعات
  • کسب و کارهای تولیدی
  • کسب و کارهای خانگی
  • کسب و کارهای روستایی
  • کسب و کارهای مالی و سرمایه‌گذاری

دسته بندی کسبُ کارها بر اساس دنیای واقعی و متاورس(دنیای اینترنت)

کسب و کارها رو از نظر بستر ایجادشان به دو دسته اصلیِ کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای فیزیکی تقسیم  می‌کنند و که خود آن‌ها نیز به موارد جزئی‌تری تقسیم می‌شوند. در این مقاله در مورد دنیای متاورس بیشتر نوشتم بدنیست به اون هم نگاهی بندازید؛
 البته به دلیل پیشرفت‌های امروزی که در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت سراغ داریم، خیلی نمی‌توان این تفکیک را به‌صورت کامل انجام داد. در حال حاضر بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در آن، استفاده نکردن از چنین ابزاری منجر به یک شکست کامل برای کسب و کارها خواهد شد.

دسته بندی کسبُ کارها بر اساس شغل‌های کارمندی

اگر کارمند بودن رو هم نوعی کسبُ کار بدونیم، می‌تونیم کل شغل های اداری و کارکنان دولتی و نیرو های مسلح و …عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می‌شن، در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دن شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشن، داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بیشتری دارد؛ یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی بشر امروزی، شغل و مسیر شغلی او در طول زندگی است. شغل انسان به دلایل مختلف، اهمیت بسیار زیادی در طبقه اقتصادی، اجتماعی و خط فکری افراد دارد، پیش از این در / این مقاله / که مستقیما کارمندان جامعه رو هدف قرار داده بودیم راجع به اینکه کارمند به چه معناس و زندگی کارمندی از کی رواج پیدا کرد مفصل صحبت کردیم که توصیه می‌کنم اگر کارمند هستید حتما این مقاله رو یک مطالعه بکنید.

تعریف کارمند

کارمند کسی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت و یا قراردادی موظف به انجام فعالیت فکری در سیستم اداری شرکت یا سازمانی می باشد.
و در ازای فعالیت خود حقوق ثابتی را دریافت می کند.

کارمند براساس ویژگی های خاص به چند بخش مختلف تقسیم می شود: کارمندرسمی، پیمانی، قراردادی

اهمیت شغل‌های کارمندی

طبق آمار رسمی سایت اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ایران، در حال حاضر، نزدیک به ۲‌و‌نیم میلیون نفر، کارمند رسمی و حقوق‌بگیر مستقیم دولت هستند و این آمار شامل نیروهای مسلح و نظامی نیز نمی‌شود. این آمار در بخش خصوصی، نزدیک به ۹ میلیون نفر در کل کشور است. نتیجه تخمین نه‌چندان دقیق آماری نشان می‌دهد که حدود ۱۱ میلیون نفر از شهروندان، کارمند هستند!

عدد بزرگ ۱۱ میلیون نفر، خود نشان‌دهنده اهمیت کارمندان در سطح کشور است. علاوه بر تعداد بالای افراد شاغل در این دسته‌بندی شغلی، کارمندان یک شرکت یا اداره زنجیره‌ای از امور مجموعه را به یکدیگر پیوند می‌زنند که پاره شدن این زنجیره کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از ۲ ونیم میلیون موقعیت شغلی کارمندان دولتی، نزدیک به ۱ میلیون موقعیت در اختیار خانم‌ها است. این جمعیت در گذشته بسیار کمتر بوده است و در حال حاضر، روزبه‌روز در حال افزایش است. همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت روزافزون نقش کارمندان خانم در بخش‌های خصوصی و دولتی کشور است.

پایان عصر کارمندان اداری

 ما به‌هیچ‌عنوان به دنبال کم کردن ارزش کار کارمندان نیستیم اما این یک واقعیت انکار ناپذیره…عصر کارمندی رو به افول است چرا که کشورهای توسعه‌یافته در غرب یا کشورهایی مثل ژاپن، ظرفیت کارمندی خود را بسیار کاهش داده‌اند و از ظرفیت افراد آزادکار از سراسر دنیا استفاده می‌کنند.طبق آمارهای جدید، درآمد آزادکاران و دورکاران در سراسر دنیا با شیب بسیار زیادی در حال افزایش است و کشورهای توسعه‌یافته به این نتیجه رسیده‌اند که روال‌ها و بروکراسی خشک اداری عصر انقلاب صنعتی و پس‌ازآن، دیگر پاسخگوی نیازها و اولویت‌های بشر امروزی نیست. تخمین‌های آماری نشان می‌دهد که در آینده نزدیک (سال ۲۰۳۰)، ۷۰ درصد از مشاغل دنیا به آزادکاری یا دورکاری اختصاص خواهد داشت.

اگر به فرهنگ قالب جامعه دقت کنید، اکثر افراد تصور می‌کنند که بهترین مشاغل، مشاغل کارمندی است. این طرز تفکر از دیوان‌سالاری در دوران قاجار و پهلوی ریشه می‌گیرد و نوع آموزش ما در مدارس هم به این تفکر دامن می‌زند. نتیجه این تفکر در بطن جامعه این است که افراد تمایل خود به کارآفرینی، خلاقیت و ابداع مفاهیم را از دست می‌دهند. بیان این مسائل به این معنی نیست که کارمند بودن شغل آسانی است و فایده‌ای برای جامعه ندارد. درواقع، بهتر است بگوییم که تعداد کارمندان کشورهای درحال‌توسعه بسیار بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است. دلیل این مسئله هم این است که همه کارمندان در موقعیت‌های کارمندی استعداد، توانایی و علاقه ندارند و برای جامعه مفید مواقع نمی‌شوند.بهترین راه برای انتخاب شغل،‌ در نظر گرفتن منطقی علاقه، استعداد، توانایی‌ها و بازار هدف آن کار است. همیشه در نظر داشته باشید که نوع کار شما، حق انتخاب شخصی‌تان است و الزاما برای انتخاب شغل نباید به عرف جامعه احترام گذاشت!

کسب کار آزادکاری یا فریلنسری

برخلاف کارمندان رسمی یا قراردادی یک مجموعه، آزادکاران افرادی هستند که به‌صورت تمام‌وقت و حضوری با هیچ شرکت یا اداره‌ای قرارداد کاری نبسته‌اند. درواقع، آزادکاران افرادی هستند که از محیط خانه و از طریق تلفن و اینترنت، کارها و پروژه‌های کارفرماهای مختلف را بر عهده می‌گیرند و به‌صورت خوداشتغالی انجام می‌دهند.

آزادکاری یا فریلنسینگ در حقیقت، نقطه مقابل زندگی کارمندی است و تفاوت‌های بسیاری با این سبک از مسیر شغلی دارد. 

عموم مشاغل مربوط به رشته های دیزاین محور در این دسته از کسب و کارها قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب کسبُ کار های فریلنسری

شناخت مزایا و معایب کسب و کارهای آزادکاری قبل از آغاز کار بسیار حائز اهمیت است.

  • مزایا
    • خودتان رئیس خودتان هستید.
    • آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر است.
    • امکان برنامه‌ریزی زمانی کار در اختیار شما خواهد بود.
    • در عین کوچک بودن کسب و کار، سود زیادی برای کارآفرین‌ها به همراه دارد.
    • امکان رشد وجود دارد.
    • هر پیروزی احساس شعف زیادی در انسان ایجاد می‌کند.
    • تلاش کردن برای موفقیت شخصی و لذت رسیدن به ‌مراتب بالاتر.
    • هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه و قابل کنترل است.
    • نیازی به استخدام کارمندان زیاد نخواهید داشت.
    • مدیریت و برنامه‌ریزی برای کار آسانتر است.
  • معایب
    • اگر کار نکنید از پول خبری نیست. درواقع این کسب و کارها به نسبت زمانی که برای آن‌ها صرف می‌شود، درآمدزایی خواهند داشت.
    • درآمد شما از ابتدا قابل پیشبینی و تضمین نیست.
    • شکست‌های مقطعی می‌توانند بسیار دردناک باشند.
    • امکان ورشکستگی نیز وجود دارد.
    • از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود.
    • هیچ زمانی برای استراحت پیدا نخواهید کرد.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *