درحال انتقال

رشته تصویرسازی گرافیک + فیدمطالب

گرافیک، نگاشتار یا به انگلیسی: Graphic  دارای ریشه ای یونانیست به معنای طراحی کردن، اما آنچه امروزه از گرافیک می‌شناسیم هنری مدرن و دیجیتال است که سعی بر رساندن معنا و مفهوم با کمک عناصر بصری دارد.

گرافیست پیشه‌ای است در هنرها و صنایع گرافیک. در گذشته هنر گرافیک تنها محدود به چاپ می‌شد اما با ظهور و گسترش اینترنت رفته رفته معنا و مفهوم جدیدتری پیداکرد.

اهمیت تصحیح رنگ در طراحی های گرافیکی

شاید نتوان با اطمینان گفت که طراحان گرافیک، دنیا رو را جای بهتری می‌کنند، اما قطعا اون رو به محیط زیباتری تبدیل می‌کنن!

جالب است که وقتی بیشتر دانش‌آموزان در حال خواندن کتاب‌های زیست و شیمی یا حل کردن مسئله‌های فیزیک و ریاضی هستند، دانش‌آموزان گرافیک با رنگ، قلم‌مو و لوازم نقاشی کِــیف می‌کنند.

از طرفی موضوع طراحی گرافیک گاهی اوقات در بین عموم مردم به‌عنوان یک کسب‌وکار محدود ، شناخته‌شده است درحالی‌که گرایش‌های طراحی گرافیک ، بسیار متعدد می‌باشند که در این درس قصد داریم به‌طور دقیق‌تر با رشته طراحی گرافیک و زیرشاخه‌های طراحی گرافیک آشنا شویم و این امر می‌تواند ما را در انتخاب انواع گرایش‌های طراحی گرافیک در بازار کار نیز کمک شایانی کند تا به یادگیری تخصصی گرایش موردنظرمان تمرکز بیشتری داشته باشیم.

 

گرافیک از واژه یونانی “graphikos” به معنی ترسیم، نگارش و طرح زدن گرفته شده و دو مفهوم قدیمی و جدید داره….گرافیک کار با رنگ و نمادهاست و پر از نوآوری است. علاوه بر این، جزء رشته‌های متفاوت در دوره دبیرستان (هنرستان) محسوب می‌شود.

تعریف هنر طراحی گرافیک در طول زمان بنا به انتظاری که از بازخوردهای بصری کارآمد در هر زمان است تغییر می‌کند و نو به نو می‌شود. در این میان مقتضیات زمان و چالش‌ها و تغییرات اجتماعی و سیاسی و به تبع آن تغییرات فرهنگی به‌طور مستقیم باعث ایجاد تعبیر و تعریفی نوظهور از هنر می‌شود تا جایی که در عصر حاضر باید پذیرفت که مفاهیم عمیق‌تر و گسترده‌تری مانند «ارتباط تصویری» خرده مفاهیم دیداری و نشانگان سنتی بصری را در خود هضم می‌کند و مفهوم ذهن آشنای «طراحی گرافیک» را به نوعی در دل خود مستتر دارد.

احتمالا شما هم با شنیدن نام رشته گرافیک، یاد رنگ، نقاشی و خلاقیت می‌افتید. گرافیک یک رشته با ماهیت هنری است که در دوران دبیرستان در هنرستان‌ها و برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری، آزاد و فنی و حرفه‌ای تدریس می‌شود. اولین گام برای اینکه یک طراح گرافیک شوید، داشتن ذهنی باز، خلاق و روحیه‌ای جستجوگر و تعامل‌گر است. فکر نکنید با خواندن درس‌های دانشگاه و آموزش آکادمیک از شما یک طراح بزرگ می‌سازد.

گرافیگ؛ رشته‌ی بازی با رنگ‌ها و بیان مفاهیم، داستان و اطلاعات از طریق طرح و نقاشی است.

طراحی گرافیک فرایند ارتباطات بصری، و حل مسئله از طریق استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است. رشته طراحی گرافیک زیرمجموعه ارتباطات بصری و طراحی ارتباطات در نظر گرفته شده‌است، اما گاهی اوقات اصطلاح «طراحی گرافیک» می‌تواند به خاطر اشتراکات فنی پیچیده، به جای طراحی ارتباطات و ارتباط بصری استفاده شود. طراحان گرافیک از روش‌های مختلف در ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر به منظور خلق یک نمایش تصویری از ایده‌ها و پیام استفاده می‌کنند. طراح گرافیک ممکن است ترکیبی از تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیک‌های صفحه‌آرایی را برای تولید یک نتیجه نهایی استفاده کند. طراحی گرافیک، اغلب به هر دو فرایند (طراحی) که توسط آن ارتباط ایجاد شده‌است و محصولات (طرح) که تولید می‌شوند اشاره می‌کند.

گرایش ها و کاربردهای رشته طراحی گرافیک

کاربردها و گرایش های رایج رشته گرافیک شامل:

  • طراحی هویت بصری  (لوگو و نام تجاری)،انتشارات (مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها)،
  • تصویرسازی و ایجاد گرافیک بصری
  • طراحی برای چاپ،
  • طراحی پوسترها، بیلبوردها،
  • طراحی رابط گرافیکی وب‌سایت و اپلیکیشن
  • طراحی عناصر، علائم و بسته‌بندی محصولات

و گرایش های تخصصی تر شامل:

ری دیزاین رابط کاربری یوتیوب

تنها چند مورد از گرایش های تخصصی رشته گرافیک هستند؛ ما امروز به واسطه دنیای دیجیتالی مون، رشته گرافیک هم به موازاتش خیلی اوسعه پیدا کرده؛ در انتهای این مقاله به برخی از این ارتباطات اشاره خواهم کرد.

مهارت های گرافیست

دیزاینر صنعتی

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین، هنر ارتباط بصری با مخاطبِ که از طریق واژه‌ها، تصاویر و ایده‌ها اطلاعاتی رو منتقل می‌کنه. رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.

یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرم‌ها، رنگ‌ها و نوشته‌ها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخص‌های مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروه‌های سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا می‌کند.

مهم‌ترين مطلبى كه تمامی طراحان گرافیک بزرگ در مورد یک سفارش بیان می‌کنند، این است که هر سفارش همانند یک مساله است که باید برای آن راه حلی مناسب یافت و جوابی مطلوب به دست آورد.

 

توقف خشونت/ آژانس تبلیغاتی: Terremoto تبلیغات، کوریتیبا، برزیل/ مدیر خلاقیت: Ricardo Gandolfi/ مدیر هنری: Guilherme Rubini
توقف خشونت/ آژانس تبلیغاتی: Terremoto تبلیغات، کوریتیبا، برزیل/ مدیر خلاقیت: Ricardo Gandolfi/ مدیر هنری: Guilherme Rubini

طراحی گرافیک و حل مسئله

اما شما مى‌توانيد اين مسئله را براى خودتان ساده كنيد، در صورتى كه ذهنتان را به كمى “فهم گرافيكى” مجهز كنيد. در واقع هرچقدر در اين مورد بيشتر بدانيد، از پيچيدگى و سختى آن كاسته مى‌شود؛ بنابراين چهار نكته را براى شما ذكر مى‌كنيم كه لازم است راجع به طراحی گرافیک اصولی  بدانيد:

١-اولين نكته اى كه بايد بدانيد اين است كه “گرافيك تجارى” قرار نيست چيزها را صرفاً زيبا جلوه بدهد. اگر فقط به اين نكته اهميت بدهيد، طرح گرافيكى شما با شكست روبرو مى‌شود؛ چرا كه تنها هدف گرافيك، زيبايى ظاهرى نيست. اين خيلى عجيب است كه اغلب مردم فكر مى‌كنند فقط به اين خاطر به طراح گرافيك نياز دارند که كارشان را زيبا كند.
آن چه كه شما به عنوان يك طرح گرافيكى خوب نياز داريد، طرحى است كه به لحاظ معيارهاى گرافيكى، غنى و پربار باشد و استراتژى هاى تبليغاتى هوشمندانه‌اى داشته باشد؛ ارتباط گرافيكى حساب شده‌اى با مخاطب برقرار كند و در عين حال پيام مورد نظر را هم به آن ها برساند وتمام اين‌ها فقط و فقط از يك طراح گرافيك با استعداد بر مى‌آيد.

٢– دومين نكته‌اى كه بايد بدانيد اين است كه يك ديزاين صحيح، هميشه بايد هدفمند باشد. اگر گرافيك شما سردرگم و بى هدف باشد، فقط خوشايند افرادى خواهد بود كه آن‌ها هم انسان‌هاى بى‌هدفى باشند و اين به آن معناست كه خوشايند هيچ كس نخواهد بود. به من بگوييد آيا كسى را مى شناسيد كه هدف نداشته باشد آن هم زمانى كه يك “تصميم خريد” مى گيرد؟!

٣-نكته سوم اين است كه شما نياز داريد بدانيد آيا در طراحى گرافيك هيچ ميانبرى وجود دارد؟ مثلاً نرم افزار. بايد بدانيد كه نرم افزار از افراد، طراح گرافيك نمى‌سازد و در بيشتر موارد چيزى كه ارائه مى‌شود يك طرح ضعيف است كه نبود هدف و استراتژى‌اى كه در قبل درباره‌ش صحبت كرديم، باعث شده كسل كننده، زشت و خارج از چهارچوب دقيق به نظر بيايد. در واقع شما ظاهراً كار خودتان را آسان كرده ايد و با يك بودجه ى كم، صاحب يك طرح گرافيكى شده‌ايد و توانسته‌ايد ميانبر بزنيد؛ اما ميانبرى كه منجر به شكست مى‌شود! پروسه‌ها هميشه وجود دارند؛ چون كار و تجارت با آن ها پيش مى‌رود و يك ديزاين خوب، ديزاينى است كه پروسه و فرآيندش را با موفقيت به جلو ببرد.

٤– آخرين نكته‌ى مهمى كه بايد درباره‌ى ديزاين بدانيد اين است كه يك طرح خوب، معمولاً يك بالانس جادويى بين آنچه شما دوست داريد و آنچه خوشايند مشتريان است برقرار مى‌كند. همه مى‌دانيم طرح‌هاى گرافيكى زيادى وجود دارد كه صرفاً خوشايند مشتریان هستند؛ اما من باور دارم كه آن نوع ديزاين، سطح سليقه مردم و شركت ها را به مرور پايين مى‌آورد و در واقع طرح‌هايى شكست خورده‌اند كه نه تنها سود چندانى نمى‌رسانند؛ بلكه در نهايت باعث بيچاره شدن شركت‌هاى خود مى‌شوند!
شما بايد كارى را كه ارائه مى كنيد دوست داشته باشيد چرا كه آن اثر، معرف شما در بازار كار خودتان خواهد بود و اگر شما آن را دوست نداشته باشيد، آن طرح چه چيزى راجع به شما به مخاطبانتان مى گويد؟!
اما اگر از راه حل‌هاى گرافيكى استفاده كنيد و برند خود را صادقانه به طراحان حرفه‌اى و خوش فكر بسپاريد، مى توانيد به هر محصولى كه به بيرون ارائه مى‌دهيد افتخار كنيد و اين، همان كارى‌ست كه طرح‌تان براى شما انجام مى‌دهد و افتخارى است كه برايتان به ارمغان مى‌آورد.

فید مطالب رشته گرافیک

آشنایی با گرایش های تخصصی،طراحان و محصولات دنیای گرافیک دیزاین؛ همچنین توصیه هایی برای طراحی بهتر در این مجموعه.

مختص مشترکین دیزاین کلاب✔

فوائد رشته گرافیک

شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک، ابزاری اساسی است که ارتباط موثر با مخاطب را ممکن می‌سازد و پیام را به نحوی صمیمانه در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. به عبارت دیگر طراحی گرافیکی هنری است که هدفی مشخص دارد. برای رسیدن به این هدف طراحان گرافیک از عکس، نوشته و نمادها استفاده می‌کنند. طراحان گرافیک متخصصینی هستند که به روش‌های جذب، تعامل و سرگرم کردن مخاطب با استفاده از عناصر تصویری مسلط هستند. آن‌ها برای رساندن پیام فناوری و هنر را ترکیب می‌کنند. حال برای اطلاع از فواید شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک می‌توانید به نکاتی که در زیر عنوان شده توجه نمایید:

۱- طراح گرافیک حرفه‌ای توانایی جذاب کردن محتوا برای جلب نظر مخاطب را خواهد داشت. طراح با استفاده از نوشتارها و انتخاب رنگ‌ها و تصاویر مناسب محتوا را جذاب خواهد کرد.

۲- طراحی گرافیکی ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد حس اعتماد است. لوگو یا هر طرح گرافیکی دیگر در صورت داشتن ظرافت و زیبایی به مخاطبان حس اعتماد خواهد داد. در نتیجه کاربران به محصولات و خدمات شرکت اعتماد بیشتری خواهند داشت.
همچنین در درازمدت طراحی جذاب به تبدیل مخاطبان به مشتریانی وفادار کمک خواهد کرد. شرکت‌ها با استفاده از شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک می‌توانند محصولات خود را در نظر مخاطب جلوه دهند. در کمپین های تبلیغاتی که برای معرفی محصولات جدید اجرا می‌شود استفاده از طراحی گرافیکی برای دادن ظاهری موجه و زیبا به محصول ضروری است.

۳- یکی از فواید طراحی گرافیک متقاعد کردن مخاطب به در نظرگرفتن برند است. مثلا بروشوری که با دقت طراحی شود توانایی برقراری ارتباط بین مخاطب و برند را دارد.

آشنایی با گرافیک کلاسیک و مدرن

گرافیک سنتی، کلاسیک یا قدیمی: شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی و کنده‌کاریِ که بیشترین شکل اون رو در آرایش کتاب‌ها مثل نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و جلدسازی می‌بینیم.

مختص اعضاء
بخشی از محتوا مختص اعضاء و مشترکین دیزاین کلاب می‌باشد. شما وارد اکانت خود نشده اید.

اهمیت هویت سازی گرافیکی برای برندها

گرافیک همچنین با طراحی لوگو، آرم و نشانه که به منظور ارائه اطلاعات به مخاطبان طراحی می‌شود، کمک بزرگی به ارتباطات در مجامع بین‌المللی نیز کرده است چرا که به مدد این نشانه‌های قراردادی دیگر نیاز به نوشتن راهنما و یا دانستن زبان کشورهای دیگر نیست؛ 

از زمانی که انسان تصمیم به ارائه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تاکنون نیز با همه پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته‌است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد، امروزه نیز دنیای علم، فرهنگ و صنعت بدون وجود گرافیک غیرقابل تصور است، کافیست نگاهی به اطرافمان بیندازیم تا ردپای این حرفه مهم را بیابیم، علاوه بر اینکه گرافیک بخشی جدانشندنی از تبلیغات و هویت بصری می‌باشد، به طور مستقیم بر زیبایی و زیباتر تر کردن زندگی موثر است، به طوریکه حتی مفهومی ترین مطلب که بسیار اصولی نوشته شده باشد، بدون داشتن جلوه های زیبایی شناسانه نمی‌تواند تاثیر خاصی بر مطالعه کنندگان بگذارد. به همین جهت با کمک هنر گرافیک هرروزه شاهد ظهور فونت های جدید هستیم، فونت هایی که در سایر آثار گرافیکی همچون پوسترها قابل استفاده اند. 

هر عنصر بصری که به‌جایی وصل باشد و به‌عنوان معرف آن محسوب شود را می‌توان «لوگو و نشانه» نامید ولی درعین‌حال در بین کاربردهای گرافیک، طراحی نشانه پیچیده‌تر از دیگر موضوعات گرافیکی به شمار می‌رود، از خصوصیات فنی نشانه آن است که باید عمر آن طولانی باشد و باسلیقه مردم تغییر نکند لذا باید طراح با شناخت زمانه خود تشخیص دهد که چه نشانه‌ای را طراحی کند،  مخاطب شناسی در طراحی نشانه بسیار اهمیت دارد و اولین مخاطب نشانه، خود کارفرما و سفارش‌دهنده است.

البته طراح گرافیک باید دید خود را بازکند و محدود به تعریف‌های موجود نباشد. یک طراح گرافیک باید سلیقه مخاطب را بسازد و سواد بصری مخاطب را بالا ببرد و به افزایش سطح سواد بصری جامعه کمک کند و این مسئله ابتدا باید با افزایش توانایی و سواد خود طراح انجام گیرد.

رشته گرافیک دیزاین به قدری گسترده شده که حتی شاخه‌های هنری دیگر نیز به نوعی به آن وابسته شده‌اند. برای مثال کاربرد طراحی گرافیک در معماری داخلی برای طراحی کاشی‌ها، طرح‌های کاغذ دیواری و … و یا در زمینه عنوان‌بندی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

طراحان گرافیک، شاید نتوانند دنیا رو را جای بهتری کنند اما قطعا اون رو به محیط زیباتری تبدیل می‌کنن!

بسیاری از مردم و حتی بعضی از خود طراحان، تصور می‌کنند طراحی گرافیک یعنی صرفا انتخاب رنگ مناسب، سایز فونت، المان‌های مناسب و چیدن همه این‌ها در یه قاب خوب. این تصور کاملا اشتباه است. طراحی گرافیک چیزی فراتر از این است با میزان تاثیرگذاری و تعامل بالا.
هر آنچه در تعامل با اکثریت مردم است، دارد روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و برای سازنده آن مسئولیت ایجاد می‌کند.
طراحی گرافیک از نظر من یک فیلم تک فریمی‌ست. از این جهت می‌گویم فیلم چراکه به وضوح میبینم انتظاری که از خوب بودن یک فیلم از لحاظ تاثیرگذاری و … در مخاطب هست، در طراحی گرافیک نیست.

طراحی گرافیک واقعا صرفا چیدمان، انتخاب رنگ و سایز مناس نیست، طراحی گرافیک تعاملی‌ست تاثیرگذار و تعیین‌کننده در روند زندگی مردم.

گرافیک یا ارتباط تصویری؟

Designer comunity-جامعه دیزاین

 آنچه اغلب افراد جامعه پس از شنیدن واژه ارتباط تصویری تصور می‌کنند این است که ارتباط تصویری واژه ای فارسی معادل سازی شده برای گرافیک است، ما این چنین نیست ارتباط تصویری یا visual communication دانشیست تئوری برای تاثیر گذاری بر روی مخاطبین از طریق عناصر بصری و رونشناختی به نحوی که بتوان حتی بدون یک واژه، مفهوم مورد نظر را از طریق تصویری غنی از المان های روانشناسی به مخاطب منتقل کرد.

یک طراح گرافیک  تنها اصول زیبایی شناسی و هنری اثر را می‌داند اما از تاثیرات روانشناختی آن اثر بر مخاطبین تقریبا بی اطلاع است اما یک کارشناس ارتباط تصویری ممکن است حتی کار با نرم افزار های طراحی را نداند اما می‌تواند یک طراح گرافیک را طوری راهنمایی کند تا خروجی اثر بیشترین تاثیر را بر مخاطبین بگذارد.

گرایش های رشته طراحی گرافیک

ارتباط گرافیک و تبلیغات

کار افرادی که در رشته طراحی گرافیک و طراحی تبلیغاتی هستند، کاملا به یکدیگر وابسته‌اند، به طوری که امر تبلیغات بدون حضور یک طراح گرافیک ممکن نیست و یا از کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد. وظیفه یک طراح تبلیغاتی ایده‌پردازی است اما از آنجا که در مراحل بعدی نیاز به تصویر دارد حتما باید با یک گرافیست همکاری داشته باشد تا ایده‌هایش از حالت بالقوه خارج شده و شکل حقیقی و ملموس پیدا کنند. در واقع این دو متخصص مانند اعضای یک تیم هستند که کار تبلیغ را بصورت گروهی پیش خواهند برد؛

 وظیفه یک طراح تبلیغاتی ایده‌پردازی است اما از آنجا که در مراحل بعدی نیاز به تصویر دارد حتما باید با یک گرافیست همکاری داشته باشد تا ایده‌هایش از حالت بالقوه خارج شده و شکل حقیقی و ملموس پیدا کنند. در واقع این دو متخصص مانند اعضای یک تیم هستند که کار تبلیغ را بصورت گروهی پیش خواهند برد؛

کمپین بود نبود اسنپ فود
کمپین بود، نبود اسنپ فود

گرافیک و رابط کاربری

رابط کاربری یا UI یک علم تقریباً نو ظهوری در ایران است که در حال حاضر بیشتر موردتوجه و مورداحترام قرار می‌گیرد. طراحی رابط کاربری همیشه در کنار تجربه کاربری یا UX قرار می‌گیرد ، درحالی‌که این دو مبحث کاملاً جدا هستند و یک طراح Ui یا UI Designer نیازی نیست که اشرافی به موضوع تجربه کاربری داشته باشد بلکه در یک محصول و پروژه برای موضوعات UI و UX می‌توان از طراحان متخصص در هر زمینه استفاده کرد که یک طراح UX هم نیازی نیست کار طراحی را انجام دهد بلکه درک مفاهیم و موضوعات روانشناسی کاربردی در پروژه می‌تواند تجربه کاربری محصول را بهینه سازد. وظیفه طراح Ux برنامه‌ریزی و عنوان نحوه عملکرد برنامه با توجه به کاربرد راحت‌تر و استاندارد نرم‌افزار در کنار خواسته‌های کارفرما می‌باشد و وظیفه طراح UI اعمال شرایط محیطی پروژه که در آینده قرار است توسط کد نویسی طراحی شود می‌باشد که در حقیقت پیش‌نمایشی از محصول نهایی با توجه به نکات تجربه کاربری می‌باشد.

UI Designer یا طراح UI از زیرشاخه‌های رشته گرافیک/برنامه نویسی می‌باشد که بازار کار آن در طراحی نرم‌افزارهای تحت وب و اپلیکیشن های موبایل و نرم‌افزارهای تحت ویندوز ، طراحی وب‌سایت می‌باشد.

از موضوعاتی که می‌تواند در کنار آشنایی با اصول طراحی گرافیک کمک قابل‌توجهی به طراح Ui داشته باشد ، آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی همچون HTML ، CSS ، JAVA Script است که البته هدف فقط درک قابلیت ها وکارایی های این زبان های برنامه نویسی میباشد نه تسلط بر روی کدنویسی و پیاده سازی یک رابط کاربری.

طراح رابط کاربری - طراح تجربه کاربری
طراحی رابط کاربری
  • طراحی گرافیک چاپ

یکی از رشته‌ها و زیرشاخه‌های طراحی گرافیک ، طراحی گرافیک چاپ می‌باشد که خود ، یک‌رشته گسترده محسوب می‌شود که دارای زیرشاخه‌های متعددی می‌باشد. یکی از زمینه‌های بازار کار موضوع گرافیک چاپ ، طراحی گرافیک‌های تبلیغاتی و بازاریابی می‌باشد که در این زمینه‌ی گرافیکی بازار کار آن در چاپخانه‌ها برای طراحی کارت ویزیت ، طراحی تراکت ، طراحی پوستر ، طراحی سربرگ ، طراحی اینفوگرافیک ، طراحی ست اداری و … می‌باشد.

زمینه دیگری که در خدمات چاپ وجود دارد ، طراحی گرافیک چاپ انتشارات و نشریه می‌باشد که برای طراحی و صفحه‌آرایی کتاب ، مجلات ، روزنامه‌ها و کاتالوگ مورداستفاده قرار می‌گیرد و در رشته طراحی گرافیک نشریات ، علاوه بر اصول طراحی گرافیک ، رعایت نکات تایپوگرافی و صفحه‌آرایی و طرح‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این موارد ، آشنایی با صنعت چاپ و رنگ‌های مخصوص چاپ که بر پایه CMYK می‌باشد.

طراحی نشریات در رشته طراحی گرافیک شامل موارد مهمی چون صفحه آرایی برای صفحات مجله و طرای برای جلد آن است. محتوای مجلات اغلب بصورت تایپ شده و خام است و نمی‌توان آن را در هر قسمتی از مجله قرار داد بلکه باید در صفحه مخصوص به خود و در جای مناسب قرار بگیرد.
درصفحه آرایی نشریات دستورالعمل هایی وجود دارند که نباید نادیده گرفته شوند مانند چیدمان دقیق مطالب و مقالات در محل مناسب، طراحی تیترها و سرتیترها و نوع و اندازه فونت آنها، جای‌گیری درست تصاویر و جدول‌ها، رنگ‌بندی مناسب، شماره صفحات و … . آگاهی از اصول و قوانین طراحی برای هر یک از این موارد می‌تواند مجلاتی با کیفیت و جذاب بوجود بیاورد.

در صفحه آرایی باید دقت داشت که هدف اصلی، ترکیب جذاب فرم و محتوا است. یعنی یک طراح باید بداند که هدف مقاله و بطور کلی مجله چیست تا متناسب با آن قالب و شکلی زیبا برای عرضه آن ارائه دهد. بنابراین صفحات مجله باید طراحی زیبا و هماهنگ با موضوع مجلات مانند موضوعات علمی، فرهنگی، هنری و … داشته باشد.
برای طراحی گرافیک جلد مجله نیز باید از تصاویر و فرم های گرافیکی متنوع و جذاب استفاده کرد، چرا که این قسمت مجله مانند ویترین یک مغازه نقش مهمی در جذب مخاطب و خواننده ایفا و آن را از سادگی و خشکی خارج می‌کند.

  • طراحی بسته‌بندی

خدمات طراحی بسته‌بندی یکی دیگر از شاخه‌های طراحی گرافیک می‌باشد که برای ارائه محصولات و بسته‌بندی محصولات اهمیت دارد و در این زمینه آشنایی با تجربه کاربری و میزان و روش‌های ارتباط مشتری نسبت به محصول از نکات قابل‌توجه در طراحی بسته‌بندی می‌باشد و همین‌طور تسلط به پالت‌های رنگی و موضوع تئوری رنگ نیز از دیگر موارد مهم در این موضوع است.همین‌طور تسلط به طراحی بسته‌بندی ، نیاز به دانش تخصصی درزمینهٔ صنعت چاپ دارد. همین‌طور در طراحی بسته‌بندی محصولات نیاز و تخصص در زمینهٔ برندسازی و هویت بصری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که این مورد نیز می‌تواند به‌صورت جداگانه با افراد متخصص درزمینهٔ هویت بصری همکاری شود.

  • موشن گرافیک و انیمیشن

یکی از رشته‌های طراحی گرافک و البته امروزه یکی از محبوب‌ترین و وپرکاربردها در بازار کار ، طراحی موشن گرافیک و انیمیشن می‌باشد. مهارت درزمینهٔ موشن گرافیک نسبت به سایر زیرشاخه‌های طراحی گرافیک ، تفاوت‌هایی دارد چه در محیط‌های کاری و چه در خلاقیت‌هایی که باید گرافیست در آن به کار ببرد. در موضوع موشن گرافیک و طراحی انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی و … نیز مهارت‌های دیگری هستند که می‌تواند توسط طراح موشن گرافیست انجام شود و یا به‌صورت جدا توسط طراحان اختصاصی آن. تصویرسازی و طراحی کاراکتر و مدل‌سازی ، موضوعات صداگذاری و نریشن نیز در طراحی انیمیشن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی موشن گرافیک‌، خود نیز شامل طراحی‌های موشن های دوبعدی و سه‌بعدی می‌باشند که دارای نرم‌افزارها گرافیکی اختصاصی می‌باشند.

بازار کار این رشته طراحی گرافیکی ، امروزه بسیار گسترش‌یافته است و در اکثر تبلیغات و ویدیوهای تبلیغاتی در رسانه‌های مجازی ، تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون نیز موردتوجه مخاطبین قرارگرفته است و همچنین در صنعت عکاسی و فیلم‌برداری نیز به‌صورت پیشرفته مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر موشن گرافیک خود نیز دارای سبک‌های مختلف و گسترده‌ای می‌باشد.

  • طراحی هویت بصری

هویت بصری هم یکی دیگر از شاخه‌های طراحی گرافیک می‌باشد که در موضوع برند سازی و برندینگ توجه به مسائل هویت بصری و نیاز به یک فرد متخصص در این زمینه گرافیکی بسیار است. استفاده از طراحی گرافیک هویت بصری در هنگام ارائه و انتشار یک محصول و بازخورد بهتری که در عموم مردم ایجاد کند اهمیت دارد. تخصص‌هایی که درزمینهٔ طراح هویت بصری اهمیت دارد ، آشنایی با موضوعات تایپوگرافی ، تئوری رنگ و پالت‌های رنگی ، طراحی لوگو و موارد مهم در تجربه کاربری می‌باشد. هویت بصری علاوه بر موضوع برند سازی ، در اکثر زیرشاخه‌های طراحی گرافیک نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت تا محصول تولیدی و انتشاریافته ، بهترین عملکرد را در نگاه بینندگان ایجاد کند علاوه بر این طراح هویت بصری نیاز به تخصص درزمینهٔ ارتباطات روانشناسی نیز دارد.

  • طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی از زیرشاخه‌های دیگری که درزمینهٔ طراحی گرافیک وجود دارد ، می‌توان به موضوع گرافیک‌های محیطی اشاره کرد. کار طراحی گرافیکی در این زمینه نیز باید با توجه به موضوعات هویت بصری و تجربه کاربری باشد تا نتایج عالی را داشته باشد. مواردی که طراح گرافیک‌های محیطی می‌تواند در کسب‌وکار و بازار کار فعالیت کند ، نقاشی‌های دیواری در فروشگاه‌ها ، فضاهای رویدادها و کنفرانس‌ها ، محیط‌های نمایشگاه و … می‌باشد. گرافیک‌های محیطی رابطه‌ی متقابلی با موضوعات معماری و طراحی دکوراسیون و چشم‌اندازهای محیطی دارد.

  • تصویرسازی/شخصیت سازی

گرافیک در نگاه اول با موضوع تصویرسازی شناخته می‌شود و این عقیده نیز وجود دارد که هر طراح گرافیکی باید قابلیت تصویرسازی را داشته باشد که این باور اشتباهی می‌باشد و این دو موضوع در برخی از طراحی‌ها دچار همپوشانی می‌شود. تصویرسازی یکی از رشته‌های جذاب گرافیک می‌باشد که می‌تواند در اکثر شاخه‌های طراحی گرافیک نیز نقش مهمی را ایفا کند. کار یک تصویرگر ، نمایش تصویری یک ایده با توجه به بیشترین شباهت ممکن به نمونه‌ی اصلی و واقعی آن می‌باشد که به‌عنوان نقاشی نیز شناخته می‌شود.

  • طراحی  لوگو

در رشته طراحی گرافیک نوعی نشان گرافیکی است که یک شرکت، اداره و به طور کلی یک کسب و کار را به صورت خلاصه و سریع معرفی می‌کند. به عبارتی لوگو نماینده آن برند محسوب می‌شود. منحصر به فرد بودن طراحی یک لوگو اهمیت زیادی در معرفی آن برند به مخاطب دارد، چرا که لوگو اولین عنصری است که تصویر آن و حس و اثری که ایجاد می‌کند برای همیشه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

  • طراحی پوستر

پوسترها مانند برنامه خبری، رویدادهای مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کنند. در واقع یک پوستر می‌تواند اطلاعات زیادی را کوتاه‌ترین زمان انتقال دهد. پوسترها انواع گوناگونی دارند. آنها هم بر روی سطح مقوا و کاغذ به منظور فراخوان یا اطلاع‌رسانی خاصی عرضه می‌شوند و هم می‌توانند بصورت یک بیلبورد بزرگ شهری یا کارت پستالی کوچک و … طراحی شوند.

همچنین علاوه براین موارد یک طراح گرافیک علاوه بر فعالیت در حوزه پوستر، نشریه، لوگو و … می‌تواند به کمک دنیای دیجیتال بیاید و در طراحی سایت، اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزارهای مختلف، فیلم و ویدیو و … نقش‌آفرینی کند.

  • طراحی گرافیکی فیلم، ویدیو و مولتی مدیا

طراحی در این شاخه انواع گوناگونی چون طراحی برای یک فیلم، بسته‌بندی محصولات مربوط به فیلم، لیبل دی وی دی و … دارد.

  • کاربرد گرافیک در بیولوژی

بیولوژی یا همان زیست شناسی علم زندگیست و برای نمایش زندگی از کوچک ترین جاندار تا بزرگترین آن نیازمندیم از تصاویر استفاده کنیم این رشته بیش سایر رشته های علمی برای رساندن مفهوم و انتقال دانش به تصویر نیاز دارد که تصاویر یا بایستی مستقیم عکس برداری شوند ویا از طریق هنر گرافیک تصویرسازی گردند که این کار به دانش حداقلی طراحی و ارتباط تصویری را می‌طلبد اما اکثر بیولوژیست ها به علت کمبود دانش بصری و نداشتن مهارت کافی نرم افزار های طراحی دیجیتال، در تولید هنگام نشر مقالات خود از تصاویر مناسب بی بهره اند و نمی‌توانند با کمک تصاویر روح زیبای زندگی را به متون خود ببخشند که این لطمه ای انکار ناپذیر به مطالب شیرین زیست شناسی وارد می‌کند زیرا گفتن هرگز نشود مانند دیدن.

جمع‌بندی

دنیس.ا. داندیس در کتاب مبادی سواد بصری چنین می‌نویسد:

طراحی گرافیک به صورتی که ما امروز می‌شناسیم، تا زمان انقلاب صنعتی یعنی قرن نوزدهم وجود نداشت. در این زمان پیشرفت فنون چاپ و کاغذسازی امکان استفاده از تزئینات و تصاویر بدیع همراه با متن نوشته شده به وجود آمد و نقاشان و هنرمندان گرافیک توانستند نتایج درخشانی در کار خود حاصل کنند… برای حل یک مسئله گرافیک، در طراحی بیش از یک راه مناسب وجود دارد و از این رو طراح نیز باید با به کار گرفتن عناصر بصری به شیوه‌های مختلف سعی می‌کند برای یک موضوع بیش از یک طرح مناسب بیابد.

الیزابت رسنیک، مدرس و محقق در زمینه گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک می‌گوید:

طراح گرافیک یک مسئله حل کن خلاق است که آموخته‌است: اول بفهمد، سپس نقشه کار را بکشد، آنگاه دیزاینی را اجرا کند که یک پیام خاص را با راه و روش تصویری و تخیلی برای مخاطبینی معین جهت ارتباط بیان کند. یک ارتباط تصویری به طراح گرافیکی نیازمند است که بتواند مطلع کند و مخاطبین خود را جذب کند. برای این منظور گرافیک دیزاین یا طراح گرافیک ایده و فکری را پرورش می‌دهد که بتواند با فرم‌های تصویری، محتوا را بیان کند. ایده و فکر در جریان عمل دیزاین تولید می‌شود، که طی آن گرافیک دیزاین تحقیق می‌کند، مرتب می‌کند، و اطلاعات را تفسیر می‌کند، هدف را معین، ایده‌ها را ابداع و یک شکل و شمایل تصویری جدید را خلق می‌کند.

حالا که با انواع رشته‌های طراحی گرافیک آشنا شدید ، خیلی راحت‌تر می‌توانید گرایش موردنظر خودتان را انتخاب و در آن حرفه به مهارت برسید. گرایش‌های طراحی گرافیک دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند که هر یک نیز بازار کار خودشان را دارد که برخی به‌طور مستقل و برخی نیز وابسته در سایر شاخه‌ها است.در این مقاله به هیچ عنوان از نرم افزار گرافیکی خاصی نام نبردیم زیرا انتخاب و یادگیری نرم افزارهای گرافیکی در مرحله بعد ازشناخت و علاقه نسبت به رشته گرافیکی مورد نظر ایجاد میشود. امیدوارم با خواندن این مقاله بتوانید راه درست را در آغاز کار حرفه‌ای خود انتخاب کنید و به‌عنوان یکی از بهترین طراحان گرافیک شناخته شوید.

بنابراین می‌توان گفت طراحى گرافیک در برگیرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش. ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به درستى درک می‌کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم.

  • چرا دیزایـن؟

    مهارت و تفکر دیزاین نیازی نه صرفا برای کار که نیازیی برای زندگی‌ست،  «دیــزاین» می‌تونه به مثابه تفکری برای خلــق و بهبــود، در زندگــی روزمره ما جاری بشه و گره بسیاری از مشکلات رو باز کنـــه.
  • اهمیت حضور دیزاینـر

    امروزه دیزاین کاربردهایی بیش از قبل داره، حوزه های مختلفی که با دیزاین و دیزاینر سرُکار دارن هروز گسترش پیدا می‌کنن و شرکت ها هروزه بیشتر به این موضوع پی می‌برن که حضور یک دیزاینر برای طراحی محصولشون چقدر اهمیت داره.
  • مسیـردیزاینـر

    چنانچه به طراحی محصول و یادگیری دیزاین علاقه دارید، مجموعه درس "مسیردیزاینر" رو از دست ندید.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر

  • عدالت مگ

    هزینش رو هم بگید میشه مطلب رو در ادا مه این مطلب توی وبلاگ خودم بزارم؟

    1402-10-02 در 4:38 ب.ظ