طراحی نرم افزار + فیدمطالب
- یک نظر
همونطور که گفته شد کدنویسی عبارت است از ارائــۀ یکسری دستورالعملها به کامپیوتر به این منظور که با دریافت ورودیهایی خاص، کاری را روی آنها انجام داده و در نهایت یکسری خروجی قابلپیشبینی در اختیارمان قرار دهد، حرفهٔ مهندسی نرمافزار نیز شامل طراحی، نوشتن، تست و نگهداری برنامههای کامپیوتری با هدف حل مسائل و مشکلات پیش روی کاربران هدف میشود. در واقع، ایجاد یکسری راهحل (سولوشن) قوی و امن که بارها در زمانها و شرایط مختلف تست شده و مورد قبول واقع شدهاند و برای برخی از مسائل ناشناختۀ دنیای واقعی نیز به طور قابلتوجهی مثمرثمر واقع خواهند شد.
شغل طراح و تحلیلگر نرم افزار با توجه به پیچیدگی های روزافزون فناوری و تکیه بیشتر بر برنامه های نرم افزاری، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. صنایع جدید، شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه تأسیس شده همگی به مهندسان این حوزه از فناوری اطلاعات نیاز دارند تا مشاغل خود را به ارتفاعات بالاتری برسانند.
شغل طراح و تحلیلگر نرم افزار شاخه ای از علوم کامپیوتر است و در طراحی، تحلیل، توسعه و تولید نرم افزارهای رایانه ای مشارکت دارد. این مهندسان با مشتریان یا کارفرمایان خود برای ایجاد سیستم های سفارشی همکاری دارند و می توانند همه چیز را از سیستم عامل ها و میان افزارها گرفته تا سیستم های کنترل شبکه توسعه دهند. کار آنها بستگی به نیازهای کسب و کار و نتایج نهایی دارد.
صرف نظر از صنایع مختلف، صاحبان شغل طراح و تحلیلگر نرم افزار بدنبال توسعه نرم افزاری هستند که به نفع کسب و کار است و نیازهای آن را برآورده می کند. به طور خلاصه، کار آنها طراحی و تولید سیستم های نرم افزاری در سراسر یک کسب و کار است.
رشته مهندسی نرم افزار از گرایشهای رشته کامپیوتر هست که لازمه ابتدا مقاله معرفی رشته کامپیوتر رو در اینجا بخوانید؛
همیشه آدما در طول تاریخ تمدن، در جستجــوی راهی برای زندگــی بهتــر و راحــتتر بوده و هستــن و همین خصوصیــت کمال گرایــی و آرمانــی فکــر کــردن انسانها، باعث به وجــود اومدن پـدیـده های اکتسابـی مثل علم، هنر، فرهنگ و تمدن شــده؛ پــررنــگ شدن نقش حرفــه و مهــارت و ارتباط تنگاتنــگ اون با اقتصــاد و سطح رفاه اجتماعی، باعث به وجود اومدن انقــلاب صنعتی شده و یافتن راههای جدید و خلاقانه برای حل کردن مشکلات اون هم بهگونهای که نیازهای مردم در اولویـت قرار بگیـره موضوعـیِ که “تفکـر دیزاین” به ما گـوشزد مـیکنه؛
ما در مدرسـه دیـزاین مهـارتها و رشتههای دیزایــن محــور رو بررسی میکنیم و سعــی داریم فرهنگ دیزاین در زبان فارسی رو گسترش بدیم؛
مهندسین نرمافزار تقریباً همهچیز را در مورد مشکلاتی که حل میکنند،
-از جمله راهحلهایی که برای مسائل ارائه میدهند،
محدودیتهای آن راهحلها، مفهوم حریم خصوصی و امنیت در آنها
را درک میکنن زیرا اگر کسی این موارد را برای یک مسئلۀ خاص درک نکند، نمیتواند برای آن یک سولوشن ارائه دهد. در همین راستا، از اینجای بحث به بعد به بررسی برخی ویژگیهای یک مهندس نرمافزار و همچنین یک نرمافزار مهندسیشده خواهیم پرداخت؛
اگر بخوام در یک جملۀ کوتاه تفاوت مابین مهندسین نرمافزار و برنامهنویسان (دولوپرها) را عنوان کنم، به این گزاره بسنده خواهم کرد که
تمام مهندسان نرمافزار میتوانند کدنویسی کنند، اما همۀ دولوپرها نمیتوانند نرمافزاری رو طراحی کنن!
مهندس نرمافزار
به زبان ساده میتوان گفت Software Engineer (مهندس نرمافزار) برنامهنویسی است که یکسری قابلیتهای بیشتری را نسبت به یک برنامهنویس صِرف دارا است به طوری که تواناییهایی همچون فکر کردن به مسائل پیشرو و حل آنها بخشی از فعالیتهای یک مهندس نرمافزار است. در واقع، مهندس نرمافزار باید یک برنامهنویس خوب باشد تا بتواند مشکلات پیادهسازی کدها را درک کند و در کنار آن، قابلیت مدیریت کردن یک مسئله را نیز داشته باشد.
معمار نرمافزار
معماری علمی است که در آن هنر نهفته است و یک Software Architect (معمار نرمافزار) هم همچون یک هنرمند، یک برنامهنویس خُبره و یک مهندس نرمافزار باتجربه است که چیزی بیش از یک دهه (سالها) تجربه در زمینهٔ اجرای پروژههای مختلف نرمافزاری دارا بوده تا بتواند معماری یک پروژهٔ عظیم نرمافزاری را در دست گیرد.
اما در پاسخ به این سؤال که «منظور از معماری نرمافزار چیست؟» بایستی بگوییم که اگر در نظر بگیریم یک برنامهنویس فقط با کدها در ارتباط است، یک مهندس نرمافزار باید با یکسری مسائل و راهحلها و در نهایت با یکسری ابزارها و افراد (سایر برنامهنویسان) درگیر باشد، یک معمار نرمافزار بایستی پلتفرمهای مختلف نرمافزاری و روشهای تولید را بشناسد، بایستی شناخت مناسبی نسبت به شرایط و نیازهای مشتری داشته باشد، باید بتواند پیوند بین مهندسین نرمافزار و برنامهنویسان را تسهیل کند و در نهایت باید شناخت مناسبی نسبت به فناوریهای روز و قابلیت پیشبینی آینده را داشته باشد.
در یک کلام، معمار نرمافزار بایستی شناخت خوبی نسبت به زبانهای برنامهنویسی، ابزارها و انواع روشهای توسعهٔ نرمافزار داشته باشد تا بتواند بسته به نیازمندیهای یک پروژه، بهترین روشی را انتخاب کند که کمترین هزینه و زمان را در بر میگیرد؛ به عبارتی، وی باید بتواند برای هر مسئلهٔ بهخصوص، یک سولوشن (راهحل) بهینه بیابد و اگر راهحلی نبود، آن را خلق کند.
کامپیوترها آنچه را که به آن ها گفته میشود انجام میدهند، دستورالعملهایی که به کامپیوتر داده میشود، همان برنامه هایی هستند که توسط انسان نوشته میشود.
اپلیکیشن(Appliction)
پیش از این در صفحه معرفی رشته برنامه نویسی، به تفاوت های اپلیکیشن و نرم افزار اشاره کرده بودم؛
کلمه ی Application به زبان فارسی، “ابزار کاربردی” ترجمه میشود. اما در عمل به هر نرم افزاری که بتونیم اونن رو روی گوشی موبایل، کامپیوتر، لپتاپ، تبلت یا هر وسیله ای که سیستم عامل داشته باشه نصب کنیم، اپلیکیشن گفته میشود، در بازار نرم افزارهای موبایل، اصطلاح ” اپلیکیشن ” یا به اختصار App بیشتر از واژه ی نرم افزار جا افتاده است.
به مجموعه دستوراتی که در قالب یک پکیج قرار میگیرند و در اختیار سیستم گذاشته شده و سیستم هم آن را متوجه می شود، نرمافزار گفته می شود. توجه داشته باشیم که یک برنامه ی کامپیوتری چیزی بیش از حل یک مسأله نیست. به عبارت دیگر، نرمافزارها یا اپلیکیشن ها به منظور حل یک مشکل خاص طراحی شده و به بازار عرضه می شوند. حال هرچه این مشکل بزرگتر و جهانی تر باشد، آن نرمافزار هم کاربردیتر و معروف تر خواهد شد؛
امروزه یکی از بهترین مهارتها در جهان کنونی، برای داشتن جایگاه شغلی و درآمد خوب، «برنامه نویسی کامپیوتری» (Computer Programming) است،که قبلا بهش پرداختیم؛
امروزه، از کامپیوترها تقریبا در همه صنایع استفاده میشود. این ماشینها، دارای طیف وسیعی از کاربردها از «خلبان خودکار» (Autopilot) در هواپیما گرفته تا «سرعتسنج» (Speedometer) در دوچرخه هستند و در واقع باید گفت کامپیوترها به اشکال گوناگونی ما را احاطه کردهاند. در دهههای اخیر، کامپیوترها نقش اساسی در توسعه بخشیدن به کسبوکارها داشتهاند و دارند. روزگاری که انسانها از کاغذ و خودکار برای ثبت اطلاعات استفاده میکردند دیگر گذشته و امروزه این کارها با بهرهگیری از کامپیوترها و در غالب نرمافزار ها انجام میشود.
در حقیقت، کسانی که علاقمند به برنامه نویسی هستند می بایست سعی کنند یکی از دغدغه ها یا مشکلات جامعه ی خود را برطرف سازند که این ماهیت رشته های دیزاین محوره.
اپلیکیشن نوعی نرمافزار است که برای استفادۀ کاربر نهایی طراحی میشود. اکثر نرمافزارهایی که ما روزانه از آنها استفاده میکنیم شامل این تعریف میشوند و تنها سیستم عاملها و یا زبانهای برنامه نویسی در اپلیکیشن ها متفاوت می باشد .
امروزه اپلیکیشن ها تنوع بسیار زیادی دارند وصرفا محدود به موبایل ها و تبلت ها نمیشوند. برای مثال اپلیکیشنهایی برای لوازم منزل مانند یخچال و لباسشوئی و ظرفشوئی و … بصورت خاص خود طراحی شده است، یا اپلیکیشنهایی برای کنترل رفت آمدهای منزل و دفتر کار، یا تنظیم خودکار نور و دمای محیط طراحی شده اند.مثال جالب دیگر طراحی اپلیکیشنی توسط شرکت اپل است ، تحت عنوان iBaby که در بالای تخت نوزاد نصب شده و حرکات کودک را تحت نظر میگیرد؛ با بیدار شدن او به مادراطلاع میدهد و بنابر تشخیص و تنظیم آن ،میتواند موسیقی پخش کند و یا امکان صحبت والدین با فرزند را بوجود آورد.
طراحی اپلیکیشن
ممکن است همه ی افرادی که به اپلیکیشن نیاز دارند، دانش برنامه نویسی مورد نیاز برای ساخت آن را نداشته باشند. در این میان برنامه نویس ها با دریافت مبالغی بسته به نوع برنامه و میزان امکانات، اقدام به طراحی برنامه های مورد نیاز شما میکنند.
طراحی اپلیکیشن اغلب فرآیند پیچیده ای است و نیازمند یک گروه قوی میباشد. زیرا برای ساخت یک مورد ساده هم مواردی مثل طراحی گرافیکی، کد نویسی، امنیت و ارتباط با اینترنت مطرح میباشند.
اپلیکیشن ها روز به روز در حال پیشرفت و حرفه ای تر شدن هستند، که این محصولات در ایران هم جای خود را باز کرده اند.
طراحی نرمافزار فرایند کدنویسی حل مسئله و برنامهریزی در راستای ساختن یک نرمافزار است، طراحی نرمافزار فرایندی است که توسط آن یک عامل، مشخصه ای از نرمافزار را طراحی میکند که هدف آن، به انجام رساندن اهداف از پیش تعیین شده با استفاده از مجموعه ای از اجزای اولیه و با توجه به محدودیتها است. طراحی نرمافزار میتواند به عنوان “تمام فعالیتهای مربوط به مفهوم سازی، طراحی، اجرا، راه اندازی و در نهایت اصلاح سیستمهای پیچیده” یا “فعالیتهای مشخص مورد نیاز و قبل از برنامهنویسی و … [در] یک پروسه مهندسی نرمافزار. طراحی نرمافزار معمولاً شامل حل مسئله و برنامهریزی یک راه حل نرمافزاری است که شامل طراحی جزئی اجزا و طراحی الگوریتم و طراحی معماری سطح بالا میباشد.
تفاوت برنامه نویس و معمار نرمافزار
با توجه تعاریف انجام شده در مورد هر یک از این مفاهیم، میتوان به بررسی این مسئله در قالب یک مثال کاربردی پرداخت به طوری که ببینیم نقش هر یک از این افراد در فرایند توسعهٔ نرمافزار چیست و چه زمانی باید از هر یک از این نقشها در پروژه استفاده نمود.
فرض کنید قصد تولید یک نرمافزار کوچک جهت محاسبهٔ ساعات کاری کارکنان یک شرکت چند نفری را داریم؛
از آنجا که مسئله و راهحل کاملاً مشخص است، به نظر میرسد نیازی به مهندس نرمافزار نداشته باشیم. در ضمن، از آنجایی که معماری یک چنین سیستمی کاملاً مشخص است و میتوان از نمونههای موفق دیگر در بازار استفاده کرد، پس قاعدتاً نیاز به معمار نرمافزار هم نخواهیم داشت و تنها با استفاده از یک الی دو برنامهنویس (دولوپر)، میتوان پروژه را استارت زد. با اتخاذ چنین رویکردی، کاهش چشمگیری در هزینههای نیروی انسانی و بالتبع، کاهش در هزینههای جاری شرکت خواهیم داشت.
اما اگر قصد داشته باشیم چند بخش از یک شرکت را در قالب یک اتوماسیون پیادهسازی کنیم و به عنوان مثال نیازمند ساخت سیستم حقوقودستمزد، حسابداری و سیستم فروش آن شرکت باشیم، به نظر میرسد که با توجه به حجم کار، یک یا چند مهندس نرمافزار بتوانند از عهدهٔ این مسئله برآیند. در چنین شرایطی، یکسری مسائل وجود دارند که یک مهندس نرمافزار بایستی با توجه به شناختی که از نیروهای فنی خود (سایر برنامهنویسان) و نیازهای شرکت دارد، راهحل مناسب برای حل این مسئله را پیدا کند.
حال فرض کنیم کاری که قرار است انجام دهیم کمی پیچیدهتر از این مسائل باشد و نتوان از معماریهای موجود استفاده نمود که در چنین شرایطیی نیازمند یک معمار نرمافزار خواهیم بود. به عنوان مثال، اگر قصد داشته باشیم تمامی سیستمهای یک شرکت را به صورت الکترونیکی تبدیل کرده و در عین حال دادههای حاصل از رفتارهای مشتری را مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به نتایج آنها بتوانیم به مدیران ارشد پیشنهادهایی برای بهبود فرایندها و افزایش بهرهوری ارائه کنیم، حضور یک معمار نرمافزار که با استفاده از خلاقیت و هنر خود بتواند چنین سیستمی را طراحی نماید الزامی است.
تفاوت اپلیکیشن و وب سایت
برخی از افراد وب سایت ها را به علت گستردگی حجم محتوایی که میتوان درآنها گذاشت بیشتر می پسندند اما شاید ذکرپاره ای از تفاوت های بین اپلیکیشن و وب سایت خالی از لطف نباشد.میدانیم که وب سایت معمولا به برنامه کاربردی گفته میشود که در اینترنت بارگزاری میشود و کار آن انتشار یک خبر یا توضیح در مورد خدماتی خاص است.اما اپلیکیشن موبایل برنامه ای کاربردی است که بروی گوشی های هوشمند نصب می شود در واقع یک ماهیت فیزیکی بر روی دستگاه ایجاد میکند و مهمتر اینکه میتوان امکانات آن را بصورت آقلاین و بدون نیاز به اینترنت ملاحظه کرد.باید بدانیم که رسالت و وظیفه این دو باهم تفاوت دارد که اگر غیر از این باشد طراحی اپلیکیشن دیگر کاری بیهوده است.وب سایت ها در واقع ویترین و نمایشی از کارو حرفه ای هستند که ما انجام میدهیم. اما درطراحی اپلیکیشن مثلا برای سازمانهای تجاری سعی شده که مخاطب را جذب کرده تا اطلاعات تکمیلی حضوری به او داده شود.
تفاوت دیگر اینست که در سایت ها کاربران میتوانند تمام چیزهایی را که در فضای مجازی ارائه شده است مشاهده کرده و از آن استفاده نمایند اما در مورد اپلیکیشن میبایست یک فایل بر روی سیستم بارگزاری گردد تا بتوانیم آن را مشاهده کییم. توضیح کاملتر آنکه برای مشاهده سایتها ما حتما نیاز به اینترنت داریم ولی در مورد اپلیکیشن میتوان یک فایل اطلاعاتی را به صورت آفلاین به سیستم داد و ابن یعنی اینکه کاربر نیز میتواند بصورت آفلاین به برخی مطالب دسترسی داشته باشد.
وجه تمایز دیگر سایز دستگاهی است که میخواهیم یک اپلیکیشن یا سایت را با آن باز کنیم.سایت معمولا برای باز شدن بروی دستگاه PC با حداقل ۱۵ اینچ سایز طراحی میشود است .این در حالیست که در طراحی یک اپلیکیشن اجرا شدن بروی همه نوع سایز از ۳ اینچ تا ۱۰ اینچ را مد نظرقرار می دهند. این تفاوت ها در طراحی باعث تفاوت در طراحی و قرار دادن المان ها شده است.مثلا در سایت میتوان یک جدول را بطور کامل نمایش داد در حالیکه ممکن است برای نمایش دادن همان جدول در اپلیکیشن ناچار باشیم گرافیک و طراحی آن را تغییر دهیم.
زبانهای برنامه نویسی هر کدام قوانین و واژگان خاص خود را دارند. یادگیری یک زبان برنامهنویسی جدید درست مثل یادگیری یک زبان گفتاری جدید است؛
وب اپلیکیشن چیست؟ (اپ تحت وب)
امروزه با توجه به آمار افزایشی کاربران تلفن همراه، نیاز به اپلیکیشن بسیار حس میشود. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای توسعه کسب و کار، طراحی وب اپلیکیشن است. وب اپلیکیشن در واقع اپلیکیشنی است که از طریق مرورگرهای وب در دسترس است. وب اپلیکیشنها مانند سایتها به نظر میرسند و مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. معمولا وب اپلیکیشنها محتواهای زیادی ندارند. همه کاربران میتوانند در هر مکان و زمان با استفاده از اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن
اپلیکیشنها برای یک پلتفرم خاص طراحی شده اند و برای استفاده از آنها نیاز به نصب در گوشی تلفن همراه خود دارید. ولی وب اپلیکیشنها نیازی به نصب ندارند زیرا توسط مرورگرها قابل دسترسی هستند. هر کدام از این ابزارها خوبیها و بدیهای خاص خود را دارند. اگر بودجه دارید میتوانید برای کسب و کار خود هر دوی این ابزارها را توسعه دهید تا بیشترین نتیجه را برای تجارت خود بگیرید. به طور خلاصه میتوان گفت مزایای اپلیکیشنها در مقایسه با وب اپلیکیشنها شامل تجربه کابری بهتر، امکان دسترسی آفلاین به اپلیکیشن، استفاده از قابلیتهای تلفن همراه و اعتبار بخشیدن بیشتر به نام تجاری است. از مزایای وب اپلیکیشنها هم میتوان به به روز رسانی راحتتر، قیمت به صرفه تر، سازگاری با همه پلتفرمها و قابلیت سئو اشاره کرد.
زبان های برنامه نویسی و ابزارهای طراحی اپلیکیشن
هر زبان برنامه نویسی می تواند مجموعه ای از عملکردها را بسازد. اما برخی برای هر عملکرد مناسب تر هستند. دانستن زمان و مکان استفاده از هر یک می تواند عملکرد را افزایش دهد و هزینه را کاهش دهد و در نتیجه سیستمی را به وجود بیاورد که آنچه شما نیاز دارید را انجام دهد.
زبان متفاوت ساخت اپ iOS با اپلیکیشن اندروید
زبان برنامه نویسی جاوا Java برای طراحی اپلیکیشن اندروید بکار می رود و برای رسیدن به یک برنامه جامع و کامل در پلتفرم اندروید با زبان برنامه نویسی جاوا نیاز به کدنویسی و زمان زیادی است. به همین دلیل در ساخت اپ اندروید، زبان برنامه نویسی کاتلین Kotlin به عنوان یک جایگزین بالقوه بجای کدنویسی با زبان جاوا شناخته می شود. مزیت عمده این زبان جدید، سرعت بالا، خوانایی بیشتر و سریعتر بودن پروسه برنامه نویسی اندروید نسبت به جاوا است. در حال حاضر Kotlin به عنوان زبان اصلی برای ساختن یک برنامه کاربردی مبتنی بر Android شناخته می شود.
Swift یک زبان کاملاً جدید برای توسعه و ساخت اپلیکیشن iOS است که کدگذاری در Swift نسبت به جاوا بسیار سریعتر می باشد. تجربه نشان داده است که برنامه نویسی اندروید در مقایسه با Swift زمان بیشتری می طلبد. Swift برای اولین بار در سال 2014 با به عرصه وجود گذاشت. به دلیل کارایی بالای این زبان برنامه نویسی و نیاز به کدنویسی کمتر، برنامه های iOS با سرعت بیشتری ساخته شده و وقت کمتری از توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS می گیرند.
محیط های متفاوت ساخت اپلیکیشن iOS و ساخت اپ اندروید
در ابتدا برنامه نویسان از ابزار Eclipse به عنوان محیطی برای توسعه برنامه هایی مانند اندروید که از پشتیبانی Google برخوردار بودند، استفاده می کردند. سپس گوگل، استودیو را منتشر کرد و همه مهندسین به دلیل امکانات عالی آن به استفاده از این محیط برای طراحی اپلیکیشن اندروید روی آوردند. از مزیت های مهم این محیط برای توسعه اپلیکیشن های اندروید می توان به ویژگی تعاملی آن، کارایی ساده، عملکردهای بسیار زیاد و در آخر امکان پیدا کردن و رفع اشکالات در برنامه اشاره نمود.
توسعه دهندگان iOS برای ساخت اپلیکیشن iOS با پشتیبانی اپل، از XCode استفاده می کنند. XCode یک محیط فوق العاده مولد برای طراحی اپلیکیشن های شگفت انگیز بوده و مخصوص توسعه محصولات شرکت اپل مانند دستگاه های مک، آیفون و آیپد می باشد.
{درس مرتبط در مدرسه دیزاین: تفاوت نرم افزار و اپلیکیشن چیست؟ }
سرعت توسعه و طراحی اپلیکیشن اندروید در مقایسه با ساخت اپ iOS
همان طور که در پاراگراف های بالا گفته شد، مراحل طراحی و ساخت اپلیکیشن Android به دلیل سیستم عامل و زبان برنامه نویسی آن، نسبت به طراحی اپلیکیشن iOS کندتر و زمانبرتر است. آمار نشان داده است که ساخت اپ موبایل در پلتفرم اندروید بر خلاف برنامه ای که در iOS اجرا می شود، 30-40 درصد بیشتر طول می کشد.
ساخت اپلیکیشن اندروید و iOS با رابط کاربری های متفاوت
در زمینه طراحی رابط کاربری تفاوت های زیادی در طراحی اپلیکیشن اندروید و ساخت اپ iOS وجود دارد به همین دلیل در این مقاله به شاخص ترین آنها اشاره خواهیم کرد:
• نمای متفاوت عناصر در اپلیکیشن اندروید و iOS
شرکت اپل قبلا از سبکی استفاده می نمود که در آن آیکون ها، دکمه ها و باقی عناصر، شمایی نزدیک به واقعیت داشتند، اما اکنون این شرکت طراحی ساده تر و مینیمالیستی را ترجیح می دهد. در راستای طراحی آیکون ها، شرکت Google برعکس عمل می کند. آنها با رویکرد جدید خود به نام Material Design، به دنبال طراحی ظریف و طبیعی عناصر در اپلیکیشت های اندروید هستند.
• نحوه پیمایش در اپلیکیشن های اندروید و iOS
شاخص ترین تفاوت در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن اندروید و iOS را می توان در نحوه پیمایش آنها دانست. Android از یک منوی کشویی به عنوان یک الگوی پیمایش در طراحی اپلیکیشن های خود استفاده می کند استفاده می کند، در حالی که الگوی iOS به صورت نواری و زبانه مانند است. با توجه به اهمیت طراحی رابط کاربری در ساخت اپ، در مورد اندروید این مدل نویگیشن می تواند به صورت عاملی مزاحم به حساب آید زیرا فضای زیادی را روی صفحه نمایش اشغال می کند.
پلتفرم های متفاوت جهت انتشار اپلیکیشن های اندروید و iOS
توسعه دهندگان برنامه های Android فکر می کنند که Google Play Store انعطاف پذیری بیشتری نسبت به به دیگر پلتفرم ها دارد زیرا کاربران می توانند ظرف چند ساعت ورژن جدید برنامه مورد نظر را دانلود کنند. این در حالی است که در فروشگاه Apple، دانلود نسخه های جدید یک برنامه در مدت زمان چند هفته ای امکان پذیر می شود. همچنین توسعه دهندگان اندروید با گرفتن بازخورد از کاربران می توانند هر دو ساعت یک بار، اپلیکیشن موردنظر را در پلی استور برزورسانی کنند، در حالی که کاربران iOS برای رفع مشکلات باید دو هفته منتظر بمانند. به طور کل موارد زیادی به عنوان ترفندهای انتشار اپلیکیشن در App store وجود دارد که برای یک توسعه دهنده iOS، یادگیری آنها امری ضروری است.
تفاوت میزان فروش در بازار ساخت اپلیکیشن iOS و طراحی اپ اندروید
نقش برنامه نویسی اندروید در رونق بازار طراحی اپ موبایل غیر قابل انکار است. با مراجعه به آمار سال های قبل متوجه می شویم که در چند سال اخیر، شرکت گوگل در فروش محصولات خود چند قدم جلوتر از سایر رقبا ایستاده است. شاید دلیل این امر سیاست فروش مقرون بصرفه شرکت گوگل در بازار طراحی اپلیکیشن موبایل باشد. این یک واقعیت پذیرفته شده است که دستگاه ها و برنامه های شرکت اپل بیشتر برای خریداران ثروتمندتر و مرفه و به صورت انحصاری طراحی می شوند. این در حالی است که اندروید با داشتن یک سری از دستگاه های کم هزینه، برندی اقتصادی و کاربردی تر برای کاربران به حساب می آید.
طراحی اپلیکیشن اندروید یا ساخت اپ iOS؟ کدام منفعت بیشتری دارد؟
علیرغم اینکه اندروید از نظر فروش یک برنده در بازار طراحی اپلیکیشن موبایل به حساب می آید اما این بدین معنا نیست که در این صنعت پر رقابت، اندروید تنها بازیکن و یکه تاز میدان است. اپل نیز در بازار های پر فروش آسیایی مانند چین و هند طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و توانسته آمار فروش قابل توجهی داشته باشد. بنابراین هر دو پلتفرم ساخت اپ توانسته اند سود چشمگیری در چند سال اخیر داشته باشند.
جمــع بندی
اداره آمار کار امریکا پیش بینی می کند که طراح و تحلیلگر نرم افزار از سال 2018 تا 2028 به میزان قابل توجهی یعنی 21 درصد رشد می کند. حتی انتظار می رود توسعه دهندگان برنامه های نرم افزاری با 26 درصد در مدت مشابه رشد بیشتری داشته باشد. البته پیش بینی شده است توسعه دهندگان سیستم ها 10 درصد رشد داشته باشند.
عوامل زیادی باعث افزایش تقاضا برای شغل طراح و تحلیلگر نرم افزار می شوند، از جمله رقابت برای ایجاد برنامه های کاربردی جدید برای دستگاه های تلفن همراه، نیازهای صنایع بهداشتی و درمانی به نرم افزارهای نوآورانه برای مدیریت مراقبت از بیمار، و نگرانی هایی در مورد تهدیدهای امنیتی کامپیوترها که نیاز به سرمایه گذاری در نرم افزارهای امنیتی دارد.
گرایشهای رشته Digital Design
ردیف / رشتههای مادر | کامپیوتر | طراحـی گرافیک | فرا جهان (متاورس) | طراحـی بازی | مهندسی صـدا |
---|---|---|---|---|---|
گرایش 1 | مهندسی آی تی | IT | CGI | طراحی وب 2 | ||
گرایش 2 | برنامهنویسی | تایپـوگـرافـی | وب 3 | ||
گرایش 3 | هوش مصنوعی | طراحی لوگـو | |||
گرایش 4 |
نکته: جهت مشاهده بهتر جدول تلفن همراه خود را به حالت افقی بچرخانید؛
-
چرا دیزایـن؟
دیزاین مهارتی نه صرفا برای کار که مهارتی برای زندگیست، «دیــزاین» میتونه به مثابه تفکری برای خلــق و بهبــود، در زندگــی روزمره ما جاری بشه و گره بسیاری از مشکلات رو باز کنـــه؛ -
اهمیت حضور دیزاینـر
امروزه دیزاین کاربردهایی بیش از قبل داره، حوزه های مختلفی که با دیزاین و دیزاینر سرُکار دارن هروز گسترش پیدا میکنن و شرکت ها هروزه بیشتر به این موضوع پی میبرن که حضور یک دیزاینر برای طراحی محصولشون چقدر اهمیت داره؛ -
مسیـردیزاینـر
چنانچه به دیزاینر شدن علاقه دارید و نمیخواید با آزمونُ خطا مسیر رو طی کنید، در سلسه مقالات مسیردیزاینـر دانش لازم برای این مسیر رو در اختیارتون قرار دادم؛ اگر فعالیت حرفه ای خودت به سمت دیزاینر شدن رو میخوای ادامه بدی و و به مقوله دیزاین جدی تر از بقیه مردم نگاه میکنی لازمه نگاهی بهشون بندازی؛
آدرس مطلب
داشبورد
سطح و نقش شما بعد از ثبت نام در سایت قابل مشاهده خواهد بود.
متأسفیم، اما شما به این بخش از محتوا دسترسی ندارید