حرفه طراحی خود را با محتوای به‌روز و متفاوت ما که باهدفِ پرورش مهارت‌ها و رها کردن خلاقیت ایجاد شده است، به سطح بعدی ببرید

مشترک شوید
فیدها

فاز بندی طراحی محصول جدید

طراحی محصول جدید در 2 فاز کلی انجام می‌شه

  • طراحی کـُلـیـات محصول (عملکرد)
  • طراحی جزئیات محصول (فراتر از عملکرد)

خوبی رشته‌های دیزاین محور اینه که شما می‌تونید از دانش تون در یک رشته در رشته های دیگه هم استفاده کنید. این فاز بندی رو هم من با توجه به آموزش های معماری که دیدم طراحی کردم. بذارید با فاز بندی در پروژه های معماری بیشتر آشناتون کنم.

انواع نقشه های ساختمان شامل موارد ذیل می باشد:

معمار و طراح داخلی

نقشه های فاز یک: ترسیم دقیق نقشه ها با مقیاس ۱:۵۰ یا ۱:۱۰۰

معماران بعد از صحبت های اولیه، ارائه کانسپت و تعیین بودجه، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند . نقشه‌هایی که ویژگی‌های معماری ساختمان از قبیل نحوه استقرار و روابط فضاها مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهد و اصطلاحا نقشه‌های فاز یک معماری نام دارند . این نقشه‌ها برای معرفی ساختمان و طرح به کارفرما و استفاده کننده‌ها و اخذ نظر آنها استفاده می شود. از نقشه های فاز یک می توان ، اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود.نقشه‌های فاز یک مبنای قضاوت ارزیابی و تصمیم گیری کارفرمایان و استفاده کنندگان و سرمایه گذاران هستند به این دلیل دقت در کیفیت ترسیمات و ارائه ی درست طرح اهمیت زیادی دارد.

با توجه به این که همگان نمیتوانند نقشه های فنی را درک کنند، از ماکت و ترسیمات سه بعدی و بهره گیری از امکانات رنگ و سایه روشن، استفاده می کند تا پروژه ملموس و قابل درک باشد. برای تفهیم طرح به دیگران، ترسیم،ارائه دقیق و زیبای طرح و حتی ساخت ماکت، اهمیت به سزایی دارد. در این مرحله کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص می دهند و در مراحل بعد ، آنها را اصلاح می کنند . به همین دلیل، سرنوشت هر طرحی ، به نحوه ی ترسیم و ارائه ی آن بستگی دارد . ارائه ی نقشه‌های فاز یک معماری ، اغلب برای ایجاد حس عمق در پلان ، داخل دیوارها را پر رنگ می کنند و  مبلمان فضاها را برای قابل درک تر شدن فضاها ، ترسیم می‌کنند .

architectural-sketching-معرفی رشته معماری در مدرسه دیزاین

نقشه های فاز دو: شامل نقشه های اجرایی

این نقشه‌ها جزئیات طراحی مانند نوع متریال ساخت را تعیین می‌کنند. نقشه‌های فاز دو ساختمان خود شامل موارد زیر است :

  • + نقشه‌های فاز دو معماری :
    که توسط مهندس معمار طراحی می شود که مشخصات کامل مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌های مختلف ساختمان را تعیین می کند .
  • + نقشه‌های فاز دو سازه :
    که توسط مهندس محاسب طراحی می شود و به معرفی مشخصات فونداسیون ها، ستون‌ها ، تیرها و پوشش سقف‌ها می پردازد.
  • + نقشه‌های تأسیسات مکانیکی :
    که توسط مهندس مکانیک طراحی می شود و به معرفی سیستم آب رسانی ، دفع فاضلاب ، نحوه ی گرمایش و سرمایش می پردازد .
  • + نقشه‌های تأسیسات الکتریکی :
    که توسط مهندس برق طراحی می شود و به معرفی سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان می پردازد

کنترل و هماهنگی این نقشه ها زیر نظر مهندس معمار انجام می‌شود و به عنوان نقشه‌های اجرایی ساختمان در اختیار برنامه ریزان و مجریان پروژه قرار می‌گیرد . حال من می‌خوام از این فرمول فاز بندی برای طراحی توسعه هر محصولی استفاده کنم.

مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *